رئیس قوه قضائیه :

برخورد دستگاه قضا با عامل جنایت دختر گیلانی عبرت‎‎آموز خواهد بود





رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع قتل دختر 14 ساله گیلانی گفت: برخورد دستگاه قضا با عامل این جنایت عبرت‎‎آموز خواهد بود، همچنین از مراکز علمی و دانشگاهی می‌خواهیم که به آسیب ‎شناسی مسائل اجتماعی بپردازند تا ریشه، علل و عوامل چنین جنایات هولناکی که احساسات عمومی را جریحه‎دار می‌‎کند، مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه یکی از علل و عوامل اصلی حوادث و جنایاتی نابخشودنی همچون حادثه گیلان را دوری از اخلاق و معنویت دانست و تأکید کرد: عدالت در توزیع ظرفیت‌ها، تأمین معیشت مردم و توجه به اخلاق و معنویت در جامعه از مهم‌ترین اصول کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی است که باید بیش از همه مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گیرد.
قانون‎گریزی ارزش نیست؛ احدی حق ندارد قانون را دور بزند
رئیس قوه قضائیه اجرای قانون را شاخص عدالت در جامعه عنوان کرد و با تأکید بر تلاش مؤثر برای رسیدن به جامعه عادل اظهار داشت: قانون‎گریزی ضد ارزش است و هیچ‎کس در هیچ جایگاهی نباید به خود اجازه دهد قانون را دور بزند یا از آن تخطی کند.
به‎جای تخریب ساختمان‎های مجلل با آلونک‎‎ها برخورد می‎شود
آیت‌‎الله رئیسی با بیان اینکه اجرای قانون باید عادلانه، به دور از تبعیض و مبتنی بر اولویت‎ها باشد، افزود: اگر در اجرای عدالت اولویت‎ها در نظر گرفته نشود، به‎جای برخورد با قاچاق سازمان‎یافته با کولبران برخورد می‎شود و به‎جای تخریب ساختمان‎های مجلل و شبه‎کاخ‎هایی که به‎صورت غیرمجاز و غیرقانونی ساخته می‎شوند، با آلونک‎‎ها برخورد می‎شود که این رویه اصلاً درست نیست.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: شهرداری‎ها و دستگاه‎هایی، چون جهاد کشاورزی باید در اجرای قانون و برخورد با تخلفات با کسانی که با پول و ثروت هنگفت، در مناطق خوش آب و هوا به‌صورت غیرمجاز ساخت و ساز می‎کنند برخورد کنند؛ در برخورد با قاچاق نیز اگر با دانه‎درشت‌ها و قاچاق سازمان‎یافته برخورد قاطع شود، موارد کوچک و جزئی هم تمام می‎شود.
آمادگی دستگاه قضا در تعامل با مجلس
آیت‎‌الله رئیسی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و منشور رهبر معظم انقلاب برای ترسیم نقشه راه نمایندگان جدید ملت، توجه به اقتصاد و فرهنگ را از مهم‌ترین محور‌های این منشور دانست و بر تعامل دستگاه قضایی با قوه مقننه در پیشبرد اهداف و برنامه‎های نهاد قانونگذاری در این دو حوزه تأکید کرد.  رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم برخورد قاطع با متجاسران به قانون و تهدیدکنندگان نظم و امنیت، خاطرنشان کرد: همکاری قوای سه‌گانه در کشور می‌‎تواند در گسترش عدالت و احساس امنیت از سوی مردم نقش اساسی داشته باشد.  آیت‌‎الله رئیسی افزود: ضابطان قضایی و همکاران ما در دستگاه قضا به هیچ عنوان نباید با کسانی که با سرقت‌های حرفه‌‎ای و اقداماتی، چون کیف‎ قاپی زندگی مردم و امنیت روانی آنها را به خطر می‎اندازند، کوچک‎ترین مسامحه و مماشات کنند و با این افراد باید قاطعانه برخورد کرد.
قتل جوان سیاهپوست توسط پلیس جلوه‎ای از امریکای بی‎نقاب بود
رئیس قوه قضائیه به اعتراضات مردمی در ۲۷ شهر امریکا پس از قتل ناجوانمردانه یک شهروند رنگین پوست به دست پلیس این کشور اشاره کرد و آن را فریاد بلند مردمی دانست که سال‎هاست حقوقشان زیر سایه نژادپرستی نظام استکباری امریکا و دیگر کشور‌های غربی نادیده گرفته شده است.
آیت‌‎الله رئیسی گفت: امروز با هویدا شدن چهره بی‌نقاب امریکا بر همگان ثابت شده این کشور بزرگ‎ترین ناقض حقوق بشر و قطعنامه‌های سازمان ملل و میثاق‎‌های بین‌المللی است و معترضان امریکایی با شعار «بگذارید نفس بکشیم»، مدیریت این نظام استکباری و مدعیان حقوق بشر در غرب و ایادی آنها در منطقه را به چالش کشیده‌‎اند که امید است آتش این خشم دامنگیر رهبران نظام سلطه شده و آنها را به زیر کشد.
گزارش سازمان بازرسی کل کشور: مأموران شهرداری از اسپری غیر مجاز فلفل استفاده کرده‌اند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیرامون بررسی‌های سازمان بازرسی در زمینه تخریب آلونک آسیه پناهی زن کرمانشاهی، گفت: مأموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند و برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند.
به‌گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در جلسه شورای عالی قوه قضائیه افزود: به محض اطلاع از این موضوع، هم سازمان بازرسی و هم دادگستری استان کرمانشاه ورود کردند.
وی به بیان چند نکته در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: در اینکه زمین اوقافی بوده و تصرف شده و کاربری آن فضای سبز است و ساخت و ساز در آن از هر جهت غیرمجاز بوده، تردیدی وجود ندارد، ولی برخورد مأموران شهرداری با این خانم و تعدادی از بستگانش که در محل حاضر بودند، غیرقابل قبول است.
او افزود: مطابق بررسی‌های سازمان بازرسی و دادگستری، مأموران شهرداری برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند که با همین عنوان، تحت تعقیب دادگستری قرار گرفتند و قرار برای آنها صادر شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با بیان اینکه مأموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند، گفت: البته این افراد به دستور کلی یکی از سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه که سال گذشته و برای مدت یک سال صادر شده بود و هنوز مهلت آن به اتمام نرسیده، استناد کرده‌اند و این درحالی است که مجوز مذکور صرفاً برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز صادر شده و برای تخریب نبوده که این موضوع هم یکی از موارد اتهامات است.
وی از صدور دستورات لازم به سازمان بازرسی استان کرمانشاه برای پیگیری موارد مشابه از برخورد‌هایی که شهرداری انجام می‌دهد، خبر داد.  او همچنین به تشریح پیگیری‌های سازمان سازمان بازرسی در مورد وضعیت آب شرب دهستان غیزانیه پرداخت و گفت: مطالعات در این زمینه از سال ۸۰ شروع و پروژه در سال ۹۴ با اعتباری که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته، آغاز شده است، ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی
 داشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7361/5/544716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها