ایران در ایران




احتمال تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز

شیراز - با توجه به رشد شیوع ویروس کرونا در شیراز، احتمال تعطیلی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر وجود دارد.
«مجتبی زوربخش»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به ایسنا گفت: استفاده از ماسک براساس پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای راه‌اندازی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی به‌صورت یک الزام برای رانندگان و مسافرین تعریف شده است.معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در مرحله دوم راه‌اندازی ناوگان در ایستگاه‌های مترو و پایانه‌های اتوبوس، با توافق دانشگاه علوم پزشکی شیراز، محل‌هایی برای عرضه ماسک در نظر گرفته شد.وی ادامه داد: بنا به دستور شهردار و ابلاغ شورای شهر شیراز از ۱۰ خردادماه ناوگان را فعال کردیم اما فعالیت مجدد آنها به منزله شکسته شدن چرخه انتقال بیماری و پایان شیوع کروناویروس نیست.زوربخش همچنین با بیان اینکه غربالگری رانندگان تاکسی و اتوبوس به طور مرتب انجام می‌شود و اگر راننده‌ای مشکوک و مبتلا باشد ممانعت از کار برای او اعمال خواهد شد، گفت: اگرچه مجزا‌سازی رانندگان اتوبوس انجام شده اما ممکن است برخی از رانندگان رعایت نکنند و شهروندان در صورت بروز تخلف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی رانندگان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ این موضوع را گزارش کنند.

تالاب بین‌المللی زریوار میزبان پرنده دیدومک

سنندج- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: مأموران اجرایی شهرستان مریوان در جریان گشت و کنترل خود روی تالاب بین‌المللی زریوار، برای نخستین بار پرنده‌ای با نام «دیدومک» را در این منطقه مشاهده کردند. فریبا رضایی اظهار کرد: برای نخستین بار این پرنده که از گونه‌ پرندگان بومی جنوب کشور است در تالاب زریوار مشاهده شده است، «دیدومک» معمولاً نزدیک آب‌های شیرین  دیده می‌شود و دریاچه آب شیرین زریوار با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای استقرار و زیست آن در این فصل تبدیل شده است.
 مدیرکل محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: با توجه به گردشگرپذیر بودن مریوان بویژه تالاب بین‌المللی زریوار(زریبار)، از گردشگران عزیز انتظار می‌رود در صورت مشاهده هر گونه پرنده‌ در تالاب زریوار از نزدیک شدن به آنها که امکان صدمه و استرس وارد کردن به این پرندگان را دارد اجتناب کنند. دیدومک پرنده‌ای پر سروصداست که در سکوت شب، صدایش حتی از فاصله یک کیلومتری هم شنیده می‌شود و همانند سایر« آبچلیک سانان» در حول و حوش آب‌ها  بسر می‌برد. این پرنده حدود ۳۳ سانتیمتر طول دارد.

بازگشایی دوباره مرز خسروی

کرمانشاه- بخش مسافری مرز خسروی بازگشایی شده است و از این پس مسافران عراقی از این مرز وارد کشور خواهند شد.
«خلیل حیدری»، مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه اظهار داشت: مسافران توجه داشته باشند تنها بخش مسافری بازگشایی شده و همچنان بخش تجاری مرز خسروی بسته است. به‌ گزارش مهر حیدری ادامه داد: مرزهای «پرویزخان»، «شیخ‌صله» و «شوشمی» در بخش تجاری باز است که البته مرز «شیخ‌صله» از روز پنجشنبه از سوی عراق بسته شده است، دلیل بسته شدن مرز شیخ‌صله، مشکلات طرف عراقی بوده که در حال رایزنی با آنها برای بازگشایی هستیم.

ممنوعیت چرای دام در تالاب هامون

زاهدان - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل با هشدار نسبت به چرای دام در تالاب هامون، آن را ممنوع و برخلاف قوانین زیست محیطی اعلام کرد.به‌ گزارش ایسنا، «مهدی سراوانی اول»، با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل در هنگام گشت زنی تالاب هامون، یک گله شتر را مشاهده کرده که به بیرون از محدوده تالاب هدایت شدند افزود: با توجه به ورود آب به تالاب هامون و برنامه‌های متعدد زیست محیطی برای احیای پوشش گیاهی و هدایت آب به کانون‌های بحرانی گرد و غبار از طریق اجرای پروژه‌های لایروبی و حفر کانال و... و همچنین اجرای پروژه نهال کاری در پهنه‌ای وسیع، چرای دام می‌تواند باعث ادامه بحران گرد و غبار و نابودی پوشش گیاهی توسط عده‌ای معدود شود.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به‌صورت شبانه روزی در قالب برنامه‌های متعدد گشت و کنترل در تالاب و مناطق حوزه شهرستان حضور دارند و با هرگونه ورود دام به تالاب برابر مقررات جاری برخورد قانونی خواهد شد.

خام‌فروشی «تخمه‌سنقری»

کرمانشاه- آفتابگردان آجیلی تولیدی در شهرستان سنقر و کلیایی معروف به «تخمه‌سنقری» در فهرست خوش‌طعم‌ترین تنقلات قرار دارد، اما متأسفانه این محصول صاحب برند اغلب بدون فرآوری مناسب روی آن و به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسد. عبدالله خسروی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنقرو کلیایی با بیان اینکه سالانه بین 2600 تا 3200 هکتار از اراضی شهرستان سنقروکلیایی زیر کشت آفتابگردان آجیلی می‌رود، گفت: امسال به‌دلیل مقابله با آفت گل جالیز 2600 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت تخمه سنقری رفته است.وی متوسط عملکرد تخمه سنقری را بین 2200 تا 2500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از شش هزار تن تخمه سنقری در شهرستان سنقروکلیایی تولید می‌شود.
خسروی آفتابگردان تولیدی در شهرستان سنقروکلیایی را به‌دلیل برخورداری شهرستان از شرایط آب و هوایی خاص دارای طعم و مزه منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: تخمه سنقری نه فقط در داخل کشور، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر هم شناخته شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/6/546178/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها