اخــــــبار




وزیر راه وشهرسازی خبر داد
۲ بسته سیاستی و حمایتی برای بازار مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راستا دو بسته سیاستی و حمایتی جهت ساماندهی و حمایت از اجاره‌نشین‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.
وی تأکید کرد: این بسته‌ها باعث کاهش التهابات مسکن بخصوص برای مستأجران خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن از نوسان سایر بازارهای اقتصادی از جمله ارز و طلا تأثیر می‌پذیرد، افزود: طی هفته‌های اخیر قیمت جهانی طلا از اونسی 1250 دلار به 1750 دلار افزایش یافته و در مقابل از ارزش دلار کاسته شده است.
اسلامی درعین حال گفت: این در حالی است که چرخه مذکور در ایران معکوس است که یک حرکت تخریبی است. متأسفانه عده‌ای با دشمنان ما همنوا شد‌ه‌اند.
وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در کشور تأکید کرد: این میزان افزایش قیمت هیچ منطقی ندارد. برخی سایت‌های اینترنتی اقدام به درج قیمت‌ می‌کنند؛ اما باید از آنها پرسید «چه کسی این واحدها را فروخته و چه کسی خریداری کرده است؟»
بر اساس تصمیم‌گیری کارگروه ساماندهی بازار مسکن به ریاست معاون اول رئیس‌جمهورری قرار است بسته‌های حمایتی برای بازار مسکن امروز در جلسه هیأت دولت مطرح و تصویب شود.
مصطفی قلی خسروی، رئیس مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به نشست روز یکشنبه ساماندهی بازار مسکن، گفت: تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه محور اصلی سیاست‌های جدید بازار مسکن است.
خسروی با اشاره به جزئیات بسته‌های حمایتی بازار مسکن افزود: تأمین زمین‌های 99 ساله و واگذاری آن برای ساخت و ساز به انبوه سازان، تکمیل ساختمان‌های نیمه کاره‌ای که مالکان آن تقاضای کمک از دولت دارند و بسته‌های تشویقی برای مالکان خانه‌های خالی در صورت عرضه کردن ملک به بازار در بسته‌های حمایتی آمده است.
الزام به تمدید یکساله قراردادهای اجاره با استفاده از پروتکل‌های زمان کرونا از جمله بندهای دیگری است که در بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی گنجانده شده است اما به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک این بند باید به تصویب سران سه قوه برسد.
تعیین درصد افزایش اجاره بها در هر سال نیز از جمله مواردی است که قرار است برای حمایت از مستأجران امروز به تصویب دولت برسد. خسروی با اشاره به این بند گفت: فعال شدن صنعت اجاره‌داری و ساخت و ساز با استفاده از قوانین مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی سرمایه مسکن از جمله برنامه‌های دولت است که قرار است بزودی اجرا شود.

‌کارت‌های بازرگانی بدون بازگشت ارز، تعلیق می‌شود

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای مصوبه‌های ستاد اقتصادی دولت، کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچگونه ارزی به کشور بازنگردانده‌اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق خواهد شد.
در این اطلاعیه آمده است: در راستای اجرای تصمیمات ستاد اقتصادی دولت و برابر با مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات، کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که از دیروز (اول تیرماه) تا پایان ماه جاری نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۹۸ خود مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی اقدام نکنند، به حالت تعلیق درخواهند آمد.
این اطلاعیه می‌افزاید: عملیات تعلیق کارت‌های بازرگانی بر مبنای اختیارات وزارت صنعت بر اساس تبصره‌بند ٦ ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات درخصوص کارگروه پایش رفتار تجاری انجام می‌شود.
بر این اساس همه صادرکنندگان مکلفند تا پایان تیرماه مطابق با برنامه زمانی بانک مرکزی، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند، در غیر این صورت اقدامات تکمیلی در مورد آنها انجام خواهد شد./ وزارت صنعت، معدن و تجارت

ضریب جینی سال گذشته 39.92 شد

رئیس مرکز آمار ایران ضریب جینی سال 98 را 39.92 اعلام کرد و اظهارداشت: براساس نتایج بدست آمده ضریب جینی سال 98 بالغ بر 39.92 محاسبه شده است.
جواد حسین‌زاده با بیان اینکه هنوز نمی‌توان تحلیلی از علل کاهش ضریب جینی نسبت به سال 97 ارائه کرد و این موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود، گفت:‌ یکی از ارزیابی‌های اولیه این است که تورم دهک‌های بالای درآمدی در قیاس با تورم دهک‌های پائین درآمدی بالاتر بوده است.
وی ادامه داد: ‌در سبد مصرفی دهک‌های بالای درآمدی خوراکی‌ها کمتر بوده و تمرکز آن روی اقلام غیرخوراکی و کالاهای سرمایه‌ای است.
ضریب جینی سال 97 بالغ بر 40.9 عنوان شده بود. ضریب جینی شاخصی برای تشخیص میزان شکاف طبقاتی در جوامع است که با عددی بین 0 تا 1 (یا 0 تا 100) محاسبه می‌شود. به هر میزان عدد ضریب جینی به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای آن است که شکاف طبقاتی در جامعه کمتر است./فارس

مذاکره برای راه‌اندازی پروازهای خارجی جدید

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به انجام پروازهای برنامه‌ای و دائمی به پنج مقصد خارجی مختلف، گفت: در آینده نزدیک منچستر و مقاصد خارجی دیگر اضافه می‌شوند و دیگر پروازهای خارجی نیز در حال راه‌اندازی هستند که ایرلاین‌هایی مانند ایران‌ایر و ماهان برای از سرگیری آنها در حال مذاکره‌اند.
درباره‌ آخرین وضعیت پروازهای خارجی، مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: در حال حاضر پروازهای برنامه‌ای به پنج مقصد خارجی پاریس، لندن، آمستردام، بانکوک و کوالالامپور به صورت هفتگی انجام می‌شود و بین دو هفته آینده پرواز برنامه‌ای به مقصد منچستر نیز به لیست پروازها اضافه خواهد شد که البته در کنار آنها می‌توان به پروازهای موردی برای بازگرداندن ایرانیان از کشورهای مختلف نیز اشاره کرد.
وی ادامه داد: مذاکرات بسیاری بین ایران و مقاصد خارجی برای راه‌اندازی پروازهای خارجی در حال انجام بوده و در این میان می‌توان به مذاکرات ایران‌ایر برای راه‌اندازی سه مقصد خارجی دیگر و مذاکرات شرکت هواپیمایی ماهان هم اشاره کرد، اما راه‌اندازی این پروازها به کرونا و شرایط شیوع و گسترش آن بستگی دارد البته نباید نقش پروتکل‌های بهداشتی کشورهای مختلف را در این زمینه نادیده گرفت./ایسنا

افزایش ۱۳ درصدی شاخص برخورداری عشایراز آب بهداشتی

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی و سالم طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.
کرمعلی قندالی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق عشایری سه کار مهم انجام شده است، اظهارداشت: این سه کار مهم شامل تأمین آب شرب عشایر، راه دسترسی و تأمین سوخت فسیلی برای عشایر است.
وی با بیان اینکه تأمین آب امری واجب و ضروری است و حتماً همه آحاد جامعه از جمله عشایر باید به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی داشته باشند، افزود: در این خصوص از گذشته کارهای خوبی انجام شده است اما نقطه عطف آن از سال ۹۸ شروع شد. قندالی ادامه داد: در سال ۹۸ توانستیم با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی ۱۸ میلیون یورو سهمی برای تأمین آب شرب عشایر داشته باشیم که رقم ریالی آن ۲۵۳ میلیارد تومان بود که اجرای ۴۱۳ پروژه در کل کشور با همین اعتبار شروع شد و تا امروز بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و با اتمام آنها، آب سالم و بهداشتی به محل استقرار ۱۷ هزار خانوار عشایری خواهد رسید. وی اضافه کرد: امسال هم ۱۳۵ میلیارد تومان از این محل برای توسعه شبکه آبرسانی به عشایر اختصاص یافته که در مجموع طی این دو سال شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی و سالم ۱۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم با استمرار تزریق این منابع، بتوانیم روزی جشن آبرسانی به تمام عشایر کشور را بگیریم./ وزارت جهاد کشاورزی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/10/546195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها