درهای تنها رصدخانه شمال کشور هنگام کسوف بسته بود



گروه ایران زمین/ تنها رصدخانه شمال کشور در شهر کوهستانی آلاشت روز یکشنبه و در زمانی که آخرین خورشید گرفتگی قرن رخ داد تعطیل بود تا ثابت شود نبود برنامه ای مشخص برای بهره‌برداری و نگهداری نامناسب تا چه اندازه می‌تواند فرصت‌ها را بسوزاند.
به‌گزارش ایرنا این روزها اگر سری به آلاشت بزنیم و پس از بالا رفتن از ۳۶۵ پله به گنبد و محوطه رصدخانه برسیم مانند بسیاری از گردشگران و مسافران دیگر با درهای بسته گنبد و ساختمان مجاور آن مواجه می‌شویم. تعطیلات سه روزه پایان هفته گذشته زمان مناسبی برای پذیرش مسافران و گردشگران بود؛معمولاً در نیمه نخست سال عمده مسافرانی که آلاشت را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند سری هم به رصدخانه می‌زنند و از پله‌های کوتاه آن بالا می‌روند، اما طی ماه‌های اخیر همه مسافران با درهای بسته مواجه شدند. تقریباً تا اوایل پاییز پارسال رصدخانه در روزهای پایانی هفته در صورت مساعد بودن هوا برای مسافران باز می‌شد، اما چند ماه است که قفل  در رصدخانه برای گردشگران باز نمی‌شود.
تا پایان شهریور پنجشنبه‌ها و جمعه‌های هر هفته می‌توان مسافران زیادی را دید که پله‌های رصدخانه را به امید قرار گرفتن پشت تلسکوپ یا ایستادن روی ترازوهای فضایی و دیدن عکس‌های نجومی بالا می‌روند که در نهایت به ثبت چند عکس یادگاری با گنبد رصدخانه یا چشم‌انداز آلاشت از محوطه این مجموعه بسنده می‌کنند.
مواجه شدن با درهای بسته رصدخانه آلاشت اتفاقی تکراری است که طی سال‌های اخیر بسیار زیاد مشاهده شده است؛ رصدخانه‌ای با یک دستگاه تلسکوپ ۱۴ اینچ الکترونیکی ثابت و یک تلسکوپ ۶اینچی قابل حمل که ۱۳ سال پیش مراسم افتتاح آن با حضور پروفسور احمد دالکی پدر نجوم ایران و برخی چهره‌های شاخص علمی صورت گرفت.
قرار بود تابلوی بزرگی همراه با تصاویر، مشخصات و مختصات اجرام آسمانی اعم از جرم، حجم، گرانش، قطر، فاصله آن تا زمین و خورشید، سیارات مربوط به منظومه شمسی و دیگر منظومه‌های کهکشان راه شیری در این رصدخانه نصب شود و درآن  به بازدیدکنندگان توضیح‌های لازم علمی ارائه شود؛ در ساختمان فیزیک رصدخانه نیز آسمان‌نما، ترازوی فضایی، نمایشگاه عکس کهکشان راه شیری و سالن اجتماعات پیش‌بینی و تعریف شد؛ ساختمانی که درِ آن نیز به روی بازدیدکنندگان بسته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/11/546198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها