بریده جریده


 تهیه و تنظیم: حسن مجیدی

ساختمان محل پستخانه

در تعقیب انتشار اعلان وزارت پست و تلگراف راجع به تهیه نقشه جامعی مطابق احتیاجات پستخانه مرکزی و محل گمرک از طرف مهندسین داوطلب شش قطعه نقشه تهیه و تقدیم مقام وزارت شده بود قبل از ظهر امروز برای انتخاب یکی از نقشه‌ها کمیسیونی مرکب از آقایان کفیل بلدیه، مستر پلند رئیس اداره راه‌آهن، محتشم السلطنه، میرزا حسن خان شقاقی، معمار بانک شاهنشاهی [مارکار گالستیانس]، شیخ حسن خان عضو بلدیه و چند نفر دیگر با حضور آقای وزیر پست و تلگراف [قاسم‌خان صور اسرافیل] تشکیل و نقشه‌های تهیه شده تحت مطالعه قرار گرفت که پس از انتخاب یکی از آنها شروع به احداث محل پستخانه و گمرک جدید که در ضلع خیابان سپه و میدان مشق خواهد بود نمایند.
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 26 اردیبهشت 1307


اجازه ورود و نصب رادیو در منازل

تصمیم نامه هیأت وزراء
تصمیم نامه ذیل راجع به نصب دستگاه‌های تلگرافات بیسیم و غیره از طرف هیأت وزراء صادر و به عموم وزارتخانه‌ها برای اطلاع ابلاغ گردیده است. در تعقیب تصمیم نامه نمره ۵۰۰۱ مورخه ششم اردیبهشت ۱۳۰6 نظر دولت را ذیلاً در موضوع تلگراف و تلفون بیسیم خارجی و دستگاه بی‌سیم اخاذ صوت (رادیو کنسرت) توضیحاً به اطلاع آن وزارت جلیله می‌رسد.
۱- ورود دستگاه تلگراف و تلفن و بی‌سیم (گیرنده و مخابره‌کننده مطلب) و‌آلات و اسباب متعلقه به آن مطلقاً ممنوع است به استثنای آن قسمت که برای اداره تلگراف بی‌سیم دولت علیه ایران و بر طبق درخواست رسمی وزارت پست و تلگراف وارد می‌شود.
 ۲- ورود دستگاه بی‌سیم اخاذ صوت (رادیو کنسرت) که فقط برای شنیدن اصوات و نغمات به کار می‌آید با تأدیه حقوق گمرکی مجاز است.
3- اداره گمرک مأمور است که دستگاه‌های رادیو کنسرت را در موقع ورود به دفتر گمرکی، با حضور و اطلاع رؤسای تلگرافخانه و نظمیه و مأموران بی‌سیم دولت علیه (در صورتی که در سرحد محل ورود حضور داشته باشند) به دقت معاینه و تفتیش کرده و مراقبت نمایند که دستگاه رادیو کنسرت به دستگاه تلگراف و تلفون بی‌سیم گیرنده و مخابره‌کننده خبر اقتباس واقع نشود.
4- برای نصب رادیو کنسرت در منازل باید درخواست و تقاضانامه کتبی به وزارت داخله داده شود. وزارت داخله بوسیله اداره کل تشکیلات نظمیه مملکتی ترتیبات لازمه این کار و جواز نصب را صادر خواهد نمود.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه28 خرداد 1307


افتتاح اتوبوس‌رانی در طهران
تأمین مسافرت شهری

دیروز عصر کمپانی اتومبیلرانی ایران دانمارک دعوتی از آقایان مدیران جراید کرده و این دعوت به مناسبت جشن افتتاح اتومبیلرانی شهر طهران بود که کمپانی مزبور بنا بر امتیاز مصوبه از مجلس شورای ملی حق دایر کردن اداره اتومبیلرانی را در طهران و شمیران پیدا کرده است. از امروز اتوبوس‌های کمپانی شروع به کار می‌کنند. به موجب بروگرامی که معلوم کرده است در خیابان‌های عمده شهر از ساعت شش و نیم صبح اتوبوس‌ها دایر و تا ساعت ۱۱ بعد از ظهر ایاب و ذهاب خواهند کرد. قیمت بلیت در یک خط سیصد دینار و در دو خط ششصد دینار و برای محصلین تخفیف داده است. فعلاً ۱۰ دستگاه اتوبوس به کار افتاده و از سیستم جدید و بهترین اتوبوس‌هایی است که در پایتخت‌های مالک معظمه در کار است.
روزنامه شفق سرخ - چهارشنبه 30 آبان 1307


آتش‌نشانی مدرن در ایران
اداره اطفائیه

6 دستگاه ماشین اطفائیه بزرگ ‌وکوچک (مخصوص کوچه‌ها که با دست حمل می‌شود) که از طرف بلدیه [از آلمان] خریداری شده بود وارد گردیده است. دایره نیز به اسم دایره اطفائیه در بلدیه تأسیس و اعضای آن نیز به اسم دایره اطفائیه در بلدیه تأسیس و اعضای آن [40 نفر] تعیین گردیده‌اند. محل اطفائیه در حوالی میدان سپه و قربیا دایر خواهد شد.
روزنامه شفق سرخ - دوشنبه 10 دی 1307


افتتاح بانک ملی ایران

چهاردهم اردیبهشت 1306 به موجب قانونی ازسوی مجلس شورای ملی، دولت موظف به تأسیس بانکی برای پیشرفت امور بازرگانی و کشاورزی و پیشه و هنر گردید. بانک ملی روز 17 شهریور 1307 با سرمایه اولیه دو میلیون تومان شروع به کار کرد، اما مراسم رسمی افتتاحیه روز سه‌شنبه 20 شهریور برگزار گردید.
جشن افتتاح بانک
«روز گذشته 4 بعد از ظهر مراسم جشن افتتاح بانک ملی در عمارت محل خزانه‌داری سابق در چادر مخصوصی که جهت این برنامه نصب گردیده بود بعمل آمد.
... مدعوینی که از طرف بانک دعوت شده بودند مرکب از هیأت دولت و عده نمایندگان مجلس شورای ملی و مدیران جراید و تجار بوده و آنها با لباس ملی و کلاه پهلوی حضور یافته بودند....
در ساعت چهار و نیم بعد از ظهر موکب اعلیحضرت به باغ بانک تشریف فرما گردیدند و بازدید از تشکیلات بانک آغاز گردید. پس از بازدید، آقای دکتر«کورت لنیدن بلات» مدیر عامل بانک ملی سخنانی به زبان آلمانی ایراد و آقای سید مصطفی عدل (منصور السلطنه) ترجمه آن را به حضور اعلیحضرت همایونی عرض نمودند:
«... بانک ملی ایران از جمله مؤسسه‌های عام المنفعه است که برای ترقیات ایران ایجاد نموده. توجهات خاصه‌ای که نسبت به این مؤسسه معطوف شده است برای من و همکاران روح تازه‌ای بخشیده و ما را مکلف به آن می‌نماید که در حسن پیشرفت مؤسسه مزبور از هیچ قسم جان نثاری و فداکاری دریغ نداریم...» پس‌از اظهارات اولین مدیر عامل بانک ملی و بیانات رضا شاه، در ساعت شش بعد از ظهرمراسم افتتاح
 به پایان رسید.
روزنامه کوشش
 چهارشنبه 21 شهریور 1307












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/16/546217/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها