چرخش سیاست ترامپ در قبال ونزوئلا




ندا آکیش
خبرنگار
حدود یک سال و نیم پس از آنکه خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به پشتگرمی واشنگتن خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی و عزم خود را برای برکناری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری منتخب جزم کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همه معادلات را برهم ریخت و اعلام کرد، آمادگی دیدار با مادورو را دارد و اعتماد کافی به گوایدو ندارد و باید درباره‌اش تجدیدنظر کند؛ این یعنی چرخش کامل سیاست امریکا در قبال ونزوئلا.
به گزارش میامی هرالد، ترامپ در مصاحبه با آکسیوس در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسید آیا با مادورو دیدار خواهد کرد، گفت: احتمالاً درباره‌اش فکر خواهم کرد... مادورو تمایل به دیدار دارد و من هرگز مخالف دیدارها نبوده‌ام. می‌دانید که بندرت با ملاقات‌ها مخالفت می‌کنم. من همیشه می‌گویم دیدارها هیچ ضرری به ما نمی‌زند.
ترامپ همچنین در این مصاحبه به‌طور تلویحی گفت که اعتماد زیادی به خوان گوایدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا ندارد؛ کسی که علی رغم حمایت‌های واشنگتن نتوانست کنترل دولت ونزوئلا را به دست بگیرد. در ژانویه 2019 هنگامی که گوایدو خود را رئیس جمهوری موقت معرفی کرد، امریکا و 60 کشور دیگر که اغلب از متحدان امریکا بودند، از گوایدو حمایت کردند و او را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناختند. ترامپ یکبار هم گوایدو را «بتو اُ رورکه ونزوئلا» نامید که در واقع نوعی ابراز ناخرسندی از عملکرد او و شکایت از ضعف گوایدو بود. «بتو اُ رورکه»، یکی از کاندیداهای دموکرات ریاست جمهوری امریکا بود که در 14 مارس 2019 کاندیداتوری خود را اعلام کرد اما 7 ماه بعد یعنی در ماه نوامبر از رقابت‌ها کنار کشید.
اگر ترامپ با مادورو ملاقات کند در واقع سیاست خارجی دولت امریکا در قبال ونزوئلا زیر و رو خواهد شد. در حالی که مقامات ارشد کاخ سفید از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در یک سال و نیم گذشته انرژی عظیمی برای حمایت از گوایدو صرف کرده‌اند و در ماه مارس هم ویلیام بار، دادستان کل امریکا در بیانیه‌ای که علیه نیکلاس مادورو منتشر و در آن او را به «نارکوتروریسم» متهم کرد و مادورو را با عنوان «رئیس جمهوری سابق ونزوئلا» خطاب کرد.
البته به گفته یک مقام سابق دولت ترامپ که نخواسته نامش فاش شود، ترامپ پیشتر هم برای دیدار با مادورو در محافل خصوصی ابراز تمایل کرده بود و در داخل دولت او در سال‌های 2017 و 2018 این «نگرانی رایج» وجود داشت که ترامپ با مادورو دیدار کند. ترامپ در سال 2018 هم سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه آمادگی کلی برای دیدار با مادورو دارد، فرستاد اما در عین حال تأکید کرد که «تمام گزینه‌ها» از جمله گزینه نظامی علیه ونزوئلا روی میز است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ هم در کتاب جنجالی خود که از امروز انتشار عمومی آن آغاز می شود، به حس شخصی ترامپ درباره گوایدو اشاره کرده و نوشته است: او [ترامپ] فکر می‌کرد گوایدو ضعیف است برخلاف مادورو که قوی است. بولتون همچنین در این کتاب علت مواضع تند ترامپ علیه مادورو را تشریح کرده و نوشته است، این یک ژست تبلیغاتی برای جلب آرای جمهوریخواهان فلوریدای جنوبی است. فلوریدای جنوبی، منطقه‌ای است که بیش از 100 هزار مهاجر ونزوئلایی را در خود جای داده و در سال 2016 ترامپ در این منطقه با کمتر از 2 درصد آرای بیشتر از رقیب دموکرات خود، پیروز شد که نتیجه رضایت بخشی نبود و ترامپ و تیمش تصمیم گرفتند با اتخاذ مواضع همسو با مهاجران ونزوئلایی در قبال دولت کاراکاس، در انتخابات 2020 نتایج بهتری در فلوریدای جنوبی به دست آورند. اما سخنان اخیر ترامپ می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی را خراب کند زیرا برخی از نمایندگان و سناتورهای کنگره به این سخنان واکنش نشان داده‌اند. «ژوزه خاویر رودریگرز»، سناتور ایالت فلوریدا در توئیتر نوشت: «این خیانت به مبارزه برای دموکراسی است.» دانیل لوین کاوا، فردی که برای انتخابات شهرداری منطقه «میامی دِید» فلوریدای جنوبی در سال 2020 کاندیدا شده است هم در بیانیه‌ای گفت: «این سیلی‌ای به صورت جامعه ونزوئلایی آسیب پذیر ما است.» گیمنز، جمهوریخواهی که قصد کاندیداتوری برای کنگره دارد نیز از ترامپ خواست، «به سیاست کنونی دولت در قبال ونزوئلا پایبند باشد.» او گفت: دیدارهای دیپلماتیک با مادورو هیچ کمکی به مردم ونزوئلا نمی‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/4/546261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها