بازگشت تدریجی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به روند عادی کاری

قرنطینه 48 ساعته منابع کتابخانه ملی در بازگشت به مخازن




برای حفظ سلامت مراجعه‌کنندگان به کتابخانه ملی، کتاب‌ها در بازگشت به مخازن برای 48 ساعت قرنطینه شده و افزون بر این ضدعفونی هم خواهند شد. انتشار این خبر در حالی است که از ابتدای تیرماه جاری، بازگشایی این سازمان علمی- فرهنگی وارد فاز نهایی خود شد.
آن‌طور که در بخشی از اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمده، فاز نهایی این بازگشایی شامل دو گروه مراجعه‌کنندگان عادی و همچنین پژوهشگرانی می‌شود که خواهان دسترسی به تالارها هستند. نخستین روز این بازگشایی با تکمیل 30 درصدی ظرفیت تالارها همراه بوده است. آنطور که رضا شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان گفته در فرآیند امانت‌دهی کتاب‌ها و منابع مطالعاتی خللی ایجاد نشده و این روند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه دارد. توقف عضوگیری یکی از اتفاقاتی است که از ابتدای سال‌ جاری تا یکم تیرماه رخ داده، اتفاقی که به تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد آن بودیم و حالا با از سرگیری تدریجی فعالیت اماکن علمی- فرهنگی مختلف، دوباره از سر گرفته شده است. فاز نخست بازگشایی کتابخانه ملی از حدود دو هفته قبل، همزمان با هفدهم خرداد ماه رخ داد، در مرحله دوم که از بیست و هفتم ماه گذشته آغاز شد امکان استفاده برای اعضای پژوهشی آغاز شد و در مرحله آخر، از یکم تیرماه هم امکان بهره‌گیری از تالارهای مطالعه برای هر دو گروه عادی و پژوهشی فراهم شد.
اگر در زمره مراجعه‌کنندگان به کتابخانه ملی هستید باید بدانید که به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ورود هر گونه منبع به داخل تالارهای عمومی و تخصصی(به جز چند برگ کاغذ، خودکار یا مداد و رایانه شخصی) ممنوع است. از سوی دیگر ظرفیت استفاده از کتابخانه ملی به نصف کاهش پیدا کرده است و لذا روزانه 550 نفر امکان استفاده از تالارهای کتابخانه ملی را خواهند داشت. ساعت ارائه خدمات از 8 صبح الی 16 خواهد بود؛ علاوه بر این به منظور حفظ سلامت اعضا و کارکنان کتابخانه ملی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا الزامی است و ضروری است همه مراجعان کتابخانه ملی از ماسک یا شیلد استفاده کنند.
اما خبر دیگر درباره یکی از اطلاعیه‌های سازمان و کتابخانه، برگزاری دوره آموزشی جدید آنلاین برای طیف وسیعی از مخاطبان با عنوان «سازماندهی آرشیوهای خانوادگی» از سوی شورای بین‌المللی آرشیو «ICA» است. مهم‌ترین هدف از برپایی این دوره نیز ارائه راهنمایی‌هایی ساده و عملی برای افرادی است که در خانواده‌ها، مسئول مراقبت از میراث فامیلی خود هستند.
علاقه‌مندان با شرکت در این دوره نکاتی درباره چگونگی حفاظت از آرشیوهای خانوادگی، نحوه ساماندهی لیست، نحوه بسته‌بندی و مراقبت از آنها به منظور نگهداری صحیح این اسناد و بررسی این موضوع را که چه اسنادی قابلیت نگهداری دارند فرا می‌گیرند.
 نکته جالب توجه دربرپایی این دوره، آموزش آن از سوی مارگارت کراکت، مسئول آموزش «ICA» است؛ کراکت یک آرشیویست و مشاوری ماهر و دارای تجربه در زمینه پشتیبانی و راهنمایی در مراقبت از آرشیوهای شخصی یا سازمانی برای افراد جدید در این زمینه است. از آنجایی که مجری برپایی این دوره شورای بین‌المللی آرشیو «ICA» است، شاهد پخش آن به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی خواهیم بود.
علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سایت https://www.ica.org/en/lms/login بدون بازه زمانی و با پرداخت هزینه 50 یورو در این دوره آنلاین ثبت‌نام کرده و مواد درسی را با اتصال به اینترنت در رایانه، تلفن‌های هوشمند و تبلت دانلود کنند و برای افرادی که آزمون‌ها را با موفقیت و با 60 درصد پاسخ درست به سؤالات بگذرانند گواهینامه‌ پایان دوره صادر می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7375/19/546266/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها