ایستادگی مجاهدانه کادر در‌مان در برابر کرونا


دکتر مهرزاد لطفی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز
در روزهایی که کشور عزیزمان ایران به استقبال آمدن بهاری نو می‌رفت و در انتظار شادباش نوروز بودیم، ویروسی منحوس، میهمان ناخوانده خانواده‌ها شد و رنگ بهار این بار به سبزی همیشه نبود. شور و شعف نوروز این بار در سکوت خانه‌ها و روزهای قرنطینه گذشت و بهار را در دنیای مجازی به هم تبریک گفتیم.
این بار در مبارزه با این بیماری، کشور ما قهرمانانی تازه به خود دید که همواره در صحنه بودند و حالا بیش از همیشه باید کنار مردم می‌ایستادند و براستی که چه مجاهدانه، لباس‌های سپید رزم پوشیدند تا بر سیاهی کرونا رنگ نیستی بپاشند. از مردم خواستند در خانه بمانند و خود، شب و روز سلاح سلامت به دست گرفتند و حالا قریب به چهار ماه است که از این روزها می‌گذرد.
روزهایی پرفراز و نشیب که اگرچه همه آموختیم چقدر ما ساکنان این کره خاکی همچون حلقه‌هایی از یک زنجیره به هم متصلیم، اما این ویروس ناخوانده موجی از نگرانی و مشکلات را به دنیا تحمیل کرد. بویژه در روزهای نخست، آگاهی اندک جامعه جهانی راجع به این بیماری، مجموعه‌های سلامت را با چالشی گسترده مواجه ساخت.
در این میان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان قطب پزشکی جنوب کشور، به پشتوانه زیرساخت‌های گسترده بهداشتی درمانی و از سویی دیگر، توانمندی ویژه تیم‌های سلامت در اقصی نقاط استان، همت شبانه روزی خود را در برابر این بحران به کار بست تا سپری مستحکم در برابر این ویروس برای حفاظت از مردم شریف فارس بنا کند.
مدافعان سلامت فارس خود به مبارزه با این بیماری خطرناک رفتند و از مردم خواستند تا در منزل بمانند. روزها و شب‌های بهار خانواده سلامت فارس در جبهه خدمت گذشت و ثمره این تلاش‌ها در کنار همکاری صادقانه مسئولان و مشارکت مردمی در اهداف سلامت، پیشتازی فارس در نمونه‌گیری و غربالگری مردم در کشور بود که باعث شد بتوانیم به نحو مؤثری این معضل را مهار کنیم و از سویی دیگر نیز با تلاش و مجاهدت تیم‌های درمانی، کمترین میزان مرگ و میر مبتلایان به این ویروس در کشور، به فارس اختصاص دارد.
حال با گذشت چهار ماه از این پاندمی و با آگاهی بخشی‌های صورت گرفته، مردم ما همه با این ویروس آشنا هستند. همه می‌دانیم که چقدر رعایت اصول بهداشتی از قبیل شست‌و‌شوی منظم دست‌ها، خصوصاً استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در مهار این ویروس مؤثر است و برای بازگشت دوباره شرایط عادی به جامعه، همه در این هدف مشترک مسئول هستیم تا بتوانیم همه مدافع سلامت خود و عزیزانمان باشیم.
اگرچه متأسفانه مشاهدات عمومی و بررسی‌های کارشناسان حاکی از برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به راهکارهای پیشگیرانه در برابر این ویروس و کاهش سطح حساسیت اعضای جامعه نسبت به این بیماری و پیامدهای ناخوشایند آن بر سلامت است، اما یافته‌های علمی نیز نشان می‌دهد در شرایط کنونی می‌توان در کنار حضور در شرایط غیرقابل اجتناب مانند شغل و خریدهای ضروری، از رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک به‌عنوان دو سپر دفاعی مهم در برابر این بیماری بهره برده و زمینه‌های امنیت خود و اطرافیان را فراهم آوریم.
به خاطر داشته باشیم در شرایط حال حاضر، استفاده از ماسک در روابط اجتماعی و حضور در جامعه، نوعی احترام به حقوق خود و دیگران است که می‌تواند در قطع زنجیره‌های انتقال این بیماری و مهار ویروس کرونا مؤثر باشد و از سویی دیگر نیز، مدافعان سلامت با همه عشق و انگیزه‌ای که داشته و دارند، توان روزهای اول پشتوانه‌شان نیست؛ ولی من و شما، همه در برابر کرونا و شکست آن توانمندیم، پس مسئولیم!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/5/546644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها