ایران در ایران



جنگل‌ها از کرمانشاه تا بندرخمیر همچنان می‌سوزد

آتش همچنان عرصه را بر جنگل‌ها و مراتع ایران در زاگرس تنگ می‌کند و از وسعت آنها می‌کاهد. تنها آمارهای «غلامحسین حکمتیان اصل» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد روز جمعه 9 بار آتش به جان جنگل‌های ارزشمند این استان افتاد. این آتش‌سوزی بخش‌هایی از جنگل‌ها و مراتع مناطق «سروک»، ارتفاعات «سرآبتاوه»، «چاه پازنان دشتروم»، «آب سردون»، «گور سپید»، «میان‌تنگان» در بویراحمد و منطقه حفاظت شده دنا و «دژه سلیمان» و «دیل و آرو» در گچساران را طعمه حریق کرد.
منطقه حفاظت شده هرمد در کوه شب«بندرخمیر» از سه‌شنبه تا زمان تدوین این گزارش در آتش می‌سوزد و بالگرد اعزام شده از فارس هم نتوانسته باعث اطفای حریق این منطقه صعب العبور شود. این بالگرد نیروهای مردمی و دولتی را برای خاموش کردن شعله‌های آتش به کوه شب می‌برد.
منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل کرمانشاه هم بعد از آتش‌سوزی خرداد، دوباره در تیرماه در دام آتش افتاد و همچنان در شعله‌های حریق می‌سوزد. «احمد رحمانی» عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا هشدار می‌دهد:«اگر این نوع از آتش‌سوزی‌ها در لحظات ابتدایی کنترل نشوند، به آتش‌سوزی گسترده تبدیل می‌شوند و علاوه‌ بر آسیب زدن به درختان و به‌طور کلی پوشش‌ گیاهی، موجودات داخل خاک را از بین می‌برند.»

9 سال است که در ارومیه اجازه قطع یک درخت هم داده نشده

ارومیه - شهردار ارومیه گفت: طی ۹ سال گذشته، اجازه قطع یک درخت هم از سوی شهرداری صادر نشده زیرا این درختان جهت حفظ محیط زیست و تداوم فعالیت ریه‌های تنفسی شهر نیاز است.
محمد حضرت‌پور افزود: ۷۰۰ هکتار باغ برای حفظ محیط ‌زیست در این شهر توسط مدیریت شهری خریداری و تملک شده که این امر، نتایج قابل توجهی در راستای حفظ ریه‌های شهر داشته است.
 وی اضافه کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند در مناطق مختلف شهر ارومیه متفاوت بوده که با تحقق افق ۱۴۰۴، سرانه فضای سبز را به ۱۵ متر و استانداردهای جهانی می‌رسانیم.
شهردار ارومیه بیان کرد: از جمله مشکلات گریبان گیر ارومیه توسعه روستایی و توسعه از سمت روستاها به شهر است که این مهم به‌دلیل اعمال مقررات سخت برای توسعه در شهر اتفاق می‌افتد.

مجوز برداشت سقز در کرمانشاه صادر شد

کرمانشاه - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان کرمانشاه گفت: سازمان جنگل‌های کشور با برداشت سقز از درختان بنه استان موافقت کرد و به زودی بهره برداران می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.
 ماشاءالله کولانی افزود: این مجوز برای برداشت سقز از سطح ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان که پراکنش درخت بنه در آنها مطلوب است صادر شده است.
وی توضیح داد: با توجه به بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم منطقه پس‌از مذاکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با سازمان جنگل‌ها توانستیم این مجوز را دریافت کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان کرمانشاه با بیان اینکه این مجوز به شهرستان‌های غربی استان داده می‌شود، گفت: شرایط شرکت بهره برداران برای عقد قرارداد به اطلاع عموم خواهد رسید.
کولانی با بیان اینکه سال ۹۷ آخرین برداشت سقز از درختان بنه کرمانشاه انجام شده است، گفت: در این سال ۴۵ تن سقز در استان به دست آمد که ۵۰ درصد آن در داخل کشور مصرف و ۵۰ درصد دیگر به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شد.

13 کشور جدید به مقاصد صادراتی زنجان اضافه شد

زنجان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه 66 درصد از اقلام صادراتی استان به کشور ترکیه و 13 درصد به کشور عراق صادر می‌شود، گفت: 13 کشور جدید به مقاصد صادراتی استان افزوده شده است.
ناصر فغفوری زنجان اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت اقلام صادراتی در استان یک هزار و 431 دلار به ازای هر تن است که این میزان در سطح کشور 308 دلار به ازای هر تن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به میزان صادرات استان در سال 98 گفت: حجم صادرات استان در سال گذشته با مبدأ تولید از استان بالغ بر 359 میلیون دلار به میزان 250 هزار تن است.
وی افزود: هم‌اکنون 83 درصد از صادرات استان توسط بخش صنعت صورت می‌گیرد.

طولانی‌ترین مسیر کوچ زیرپای عشایر استان سمنان

سمنان - مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: یکی از وجوه تمایز عشایر استان سمنان به عشایر سایر استان‌های کشور طول مسیر یک هزار و 400 کیلومتری کوچ بین ییلاق و قشلاق است که به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر شناخته می‌شود.
مراد خادم تصریح کرد: ویژگی دیگر خاص عشایر استان سمنان، سرانه سواد و دانش بالای عشایر استان بوده که این عدد در میانگین کشوری ۶۳ درصد و در استان سمنان ۷۲ درصد است.
وی افزود: در میانگین کشوری سهم هر عشایر ۱۱۳ رأس دام و در میان عشایر استان سمنان، این عدد ۳۳۰ رأس دام یعنی حدود سه برابر میانگین کشور است.
خادم بیان کرد: ویژگی دیگر تنوع تولیدات لبنی است که بنا بر اسناد و مستندات، عشایر استان سمنان بیش از ۳۲ محصول لبنی را از شیر تولید می‌کنند؛ در حالی که این عدد در میان دیگر عشایر ایران بسیار کمتر است.

صدور نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی برای «آروشه» مهدی شهر

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی برای آروشه مهدی‌شهر صادر شد.
 کرمعلی قندالی گفت: امیدواریم با دریافت این مجوز و انجام استانداردسازی آروشه، شاهد برند‌سازی این محصول باکیفیت عشایری و معرفی آن به تمام دنیا باشیم.
قندالی افزود: بیش از 400 هزار تن محصولات لبنی، 195 هزار تن گوشت قرمز مصرفی مردم کشور و ۳۵ درصد از صنایع‌دستی ایران را عشایر و کوچندگان تأمین کرده و ۳۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور در اختیار آنان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/6/546650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها