۱۲۸ میلیون تن محصول کشاورزی در سال ۹۹ تولید می‌شود




شاهرخ شجری، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهم راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، گفت: بهبود تراز تجاری کشاورزی و غذا با حفظ منابع پایه تولید، ارتقای امنیت غذایی با اتکا بر تولیدات داخل و ارتقای بهره‌ وری تمامی عوامل تولید بویژه آب‌وخاک در جهت دستیابی به خوداتکایی در محصولات اساسی و راهبردی از اهم راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.
 وی با بیان اینکه تولیدات بخش کشاورزی در سال ۹۲ بیش از ۹۶ میلیون تن و در سال ۹۸ بیش از ۱۲۳ میلیون تن بود، گفت: برای سال ۹۹ تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۱۲۸ میلیون تن برآورد شده است.شجری درباره میزان تولیدات کشاورزی در بخش زراعت، افزود: این بخش ۶۸ میلیون تن تولید در سال ۹۲ داشته که به بیش از ۸۳.۵ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش پیداکرده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ میزان تولید محصولات زراعی به بیش از ۸۶ میلیون تن ارتقا یابد. وی با اشاره به افزایش تولید محصولات باغی اضافه کرد: تولید این محصولات از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری به ۲۴.۷ میلیون تن برسد. به گفته شجری، میزان تولید محصولات دامی از ۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۵.۶ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و برآورد می‌شود در سال‌جاری به ۱۶ میلیون تن افزایش یابد.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید محصولات آبزی نیز از ۸۹۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۱۲۸ میلیون تن افزایش یافته و در سال ۹۹ به ۱.۴ میلیون تن خواهد رسید. وی یکی از شاخص‌های کلان در بخش کشاورزی را ارزش‌افزوده عنوان کرد و گفت: در اکثر سال‌ها، رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی بیش از رشد تولید ناخالص داخلی کشور بدون نفت بوده است. شجری ادامه داد: رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در سال گذشته نیز ۸.۸ درصد بوده علاوه بر اینکه رشد ارزش‌افزوده داخلی منفی را شاهد بوده‌ایم.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بدون نفت از هفت درصد با رشدی آهسته به ۹.۲ درصد در سال ۹۸ رسیده است. شجری با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد از ارزش صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به عراق، افغانستان و امارات صادر می‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب شده با وجود محصولات صادراتی با کیفیت مناسب، به‌دلیل انحصار در خرید این محصولات، قیمت محصولات صادراتی کشورمان نسبت به قیمت جهانی پایین‌تر باشد.سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شاخص سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: بررسی روند بلندمدت شاخص سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نشان می‌دهد، این سهم کمتر از پنج درصد بوده است.
شجری با بیان اینکه با توجه به سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بدون نفت در این سال‌ها که با نوسان روند صعودی داشته و به حدود ۹.۲ درصد افزایش یافته است، افزود: اما سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی پایین بوده و با نوسان از سال ۹۰ تا ۹۴ کاهش پیدا کرده و به ۳.۱ درصد رسیده است./ایرنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/8/546660/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها