استمرار یک رسم موفق درکمپانی والت‌دیسنی

حالا نوبت نسخه غیرکارتونی «مولان» است



«مولان» فیلم تازه‌ای که نیکی کارو کارگردان امریکایی تدارک دیده و چهار سناریست روی داستان آن کار کرده‌اند و محصول استودیوی قدیمی والت‌دیسنی است، نه یک محصول کاملاً جدید و یک اثر هنری کاملاً ابتکاری بلکه نسخه‌ای توأم با بازیگران زنده و از روی نسخه ای کارتونی است که والت‌دیسنی در سال 1998 از روی همین داستان ساخت و با توفیق تجاری قابل توجهی اکران شد. این فیلم و بواقع داستان آن از یک قصه و ترانه چینی به‌ نام «ترانه مولان» اقتباس شده و به‌تبع آن نمایانگر احساسات و رویکردهای چینی است و به‌همان منوال بدیهی نشان می‌دهد که بازیگران فیلم نیز اغلب چینی، هنگ‌کنگی و در یک منظر کلی شرق آسیایی باشند. در این میان «لیویی‌فی» نقش اصلی را ایفا کرده است و دانی‌ین، یوسون آن، گونگ لی و جت لی معروف نقش‌های مکمل را بازی کرده‌اند و جیسن اسکات‌لی هم که به‌نوعی دورگه و آسیایی- امریکایی است، در همین جمع‌جای گرفته و به «مولان‌» جدید جان بخشیده است.
 زیر چتری واحد
والت‌دیسنی سال‌هاست که در یک طرح فراگیر و زیرچتری واحد و یکسان اقدام به بازسازی کارتون‌های موفق 30 سال اخیر خود با بازیگران زنده کرده و بواقع به‌جای کاراکترهای کارتونی آثار اصلی اولیه، از هنرپیشه‌های زنده برای به‌تصویر کشیدن آنها سود جسته است. مولان نیز زیر چنین چتری و به‌عنوان یکی از این سری فیلم‌ها از سال 2010 در دستور کار دیسنی قرار گرفت اما تا سال 2017 که نیکی کارو به‌عنوان کارگردان این فیلم استخدام شد، این طرح در مرحله جدی و اجرایی خود قرار نگرفت.در نهایت از بین صدها گزینه لیویی فی برای ایفای نقش مولان انتخاب شد و در پی آن در طول سال 2018 سایر بازیگران فیلم نیز مشخص شدند. فیلمبرداری در پایان پاییز 2018 خاتمه یافت ولی در حالی که قرار بود اکران عمومی فیلم در 8 فروردین 1399 صورت پذیرد، شیوع گسترده بیماری کرونا آن را به 5 مردادماه امسال موکول کرد و البته مسئولان دیسنی این احتمال را هم می‌دهند که یک تأخیر ثانویه هم در پخش فیلمی که در نیوزیلند و چین تصویر‌برداری شده، حادث گردد.
 یک نماینده از هر خانواده
زمان نمایش قطعی نسخه جدید مولان هر موقع باشد، باید متذکر شد که داستان این فیلم بینندگان را به گذشته‌ای دور در سرزمین چین می‌برد. آن هنگام که امپراطور وقت این کشور دستور می‌دهد یک عضو مرد هرخانواده‌ای باید حتماً مدتی در ارتش سلطنتی چین خدمت کند تا این کشور همیشه نیروهای لازم و کافی را برای پس‌زدن مخالفان و بویژه کسانی را داشته‌ باشد که آنها را «تجاوزگران شمالی» نامیده‌اند.اکثر خانواده‌ها این فراخوان را می‌پذیرند الا خانواده یک رزم آور قدیمی که آن قدر پیر و نالان شده که از عهده کار برنمی‌آید و در نتیجه دخترش که هووا مولان نام دارد به‌عنوان جانشین پدرش و نماینده خانواده برای خدمت در ارتش سلطنتی اعلام آمادگی می‌کند. اما ماجرا به همین‌سادگی هم نیست، زیرا ارتش، جنگاور زن را نمی‌پذیرد و هووا مولان برای حفظ پدر و خانواده‌اش ناچار می‌شود خودش را به شکل یک مرد درآورد و نام مردانه هووا جون را اختیار می‌کند و با اینکه از سوی متخصصان امور نظامی و جنگ هر قدم وی بررسی و کارایی‌اش تست می‌شود، او از ادامه کارهایش باز نمی‌ماند و با کمک گرفتن از همه‌ توان درونی و انسجام باطنی‌اش به یک رزم‌آور زبده تبدیل می‌شود. این بواقع سفری طولانی در راه اعتبار و قهرمانی است و پایان آن گرامیداشت وی توسط ارتش چین و کل ملت این کشور و البته پدر اوست که متوجه شده دخترش برای نجات او و کل خانواده دست به چه ریسک بزرگ و کار عظیمی زده است.
 تغییرات نه چندان عظیم
تغییرات در نسخه تازه مولان در قیاس با فیلم نخست محسوس‌ است اما آن قدرها هم نیست که عظیم تلقی شود و مفهوم و بافت بسیاری از اتفاقات و مسیر قصه را عوض کند. به‌عنوان مثال کاراکتر کاپیتان لی شانگ که مرد محبوب مولان است، در نسخه جدید محو و بهتر بگوییم تبدیل به دو آدم و کاراکتر متفاوت شده که فرمانده تونگ (با بازی دانی‌ین) و چن هونگ هویی (بوسون آن) خوانده می‌شوند. اضافه بر اینها کاراکتر موشو هم که صدای او در نسخه کارتونی توسط ادی مورفی تأمین شده بود، در نسخه دوم غایب است و شخصیت جدیدی که خواهر مولان است و هووا زیو نام دارد، به جمع کاراکترها اضافه شده است.‌ شان یو یکی از شخصیت‌ها و سخنگویان اصلی فیلم نخست نیز در قسمت دوم سهمی ندارد و سهم او و باری که بر دوش داشت، به زیان لانگ سپرده شده که یک ساحره ویژه با توانایی‌های خارق‌العاده است و دوست و همراه کاراکتر بوری خان به‌شمار می‌آید. مجموعه آدم‌ها و رویکردهای فوق‌ از مولان جدید فیلمی قابل تأمل ساخته و به‌نظر می‌رسد که فروش زیادی هم در زمان اکران عمومی داشته باشد، ولی بد نیست بدانید در بررسی‌های اولیه والت‌دیسنی به افراد و هنرمندان کاملاً متفاوتی برای بازی در مولان فکر می‌شد و به‌عنوان مثال در گزینش‌های اولیه روی کارگردانی چاک راسل و بازی ژانگ‌ژی‌های در نقش مولان اجماع و توافق نظر صورت گرفته بود و گفته می‌شد که فیلمبرداری طی ماه‌های اکتبر تا دسامبر 2010 انجام می‌پذیرد که البته چنین نشد. در نهایت با انتخاب نیکی کارو برای هدایت این پروژه، مولان جدید به دومین فیلم در تاریخ طولانی حیات والت‌دیسنی تبدیل شد که با بودجه‌ای فراتر از 100 میلیون دلار به یک کارگردان زن روی آورده است.اولین کار از این قماش «یک چروک در زمان» محصول 2016 بود که برخلاف مولان و تم تفریحی و سرگرم‌کننده آن مضمونی اجتماعی و سیاسی داشت.
 200 یا 300 میلیون؟
در مورد مخارج ساخت نسخه جدید مولان گزارش‌های متعدد و متضادی رسیده است و به‌عنوان مثال گونگ لی هنرپیشه مشهور زن چینی که با فیلم‌های هموطنش ژانگ ییمو در دهه‌های 1980 و 1990 اوج گرفت و در دهه 2000 نیز تأثیرگذار بود، در مصاحبه‌ای گفته است بودجه تولید مولان به 300 میلیون دلار سر می‌زده که به سبب دکورها و پس‌زمینه‌های ناب و فضاسازی‌های کم سابقه فیلم بوده است. با این حال چندی بعد گزارش شد که رقم واقعی و معقول‌تر تهیه این فیلم حدود 200 میلیون دلار بوده و البته این رقم نیز برای تهیه و تدوین این فیلم، کلان و سنگین و فراتر از انصاف و منطق نشان می‌دهد.
‌ منبع: Observer


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/14/546699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها