به نام تاریخ




8 تیر
با طی کردن امروز 101 روز از سال را پشت سرگذاشته‌ایم. یادی کنیم از هنرمندانی که امروز متولد شدند و امروز درگذشتند.

تولدها
منوچهر آذری: یکی از چهره‌های محبوب طنز ایران امروز 77 ساله می‌شود که قدیمی‌ترها او را با برنامه‌هایی مانند «صبح جمعه با شما» می‌شناسند. او از هنرکده هنرهای دراماتیک فن بیان هنرپیشگی و کارگردانی فارغ‌التحصیل شد و از مهدی فروغ و پرویز تأییدی اجرا را آموخت. از سال 1354 در رادیو کارش را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم کارش را در حوزه برنامه‌های طنز ادامه داد. آذری همراه فرهنگ مهرپرور یکی از موفق‌ترین زوج‌های رادیویی کمدی را تشکیل داده بودند و به تلویزیون هم آمدند. او در فیلم‌هایی چون دیوار، عبور از غبار، دزد عروسک‌ها و در سریال‌هایی مانند آشپزباشی، پیامک از دیار باقی و هزاردستان هم بازی کرد.
ارفع اطرایی: مؤلف، پژوهشگر موسیقی سنتی ایران و نوزانده سنتور سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. او در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و روح‌الله خالقی، حسین صبا، فرامز پایور و مصطفی کمال پورتراب از استادانش بودند. او در سال‌های فعالیتش نقش مهمی در معرفی ارزش‌های موسیقی سنتی ایران بخصوص ردیف‌ها و دستگاه‌های این موسیقی داشت و آثار هنرمندانی چون فرامرز پایور و حسین صبا را منتشر کرد . گفته می‌شود او نخستین زن مدرس موسیقی ایرانی است، به‌همین دلیل در دوازدهمین جشن خانه موسیقی از او به‌عنوان یکی از 9 زن هنرمند موسیقی ایران تجلیل شد. کتاب‌های فرهنگ موسیقی ایران، سنتور و ناظمی، دوازده مقام موسیقی ملی ایران و سازشناسی ایرانی از کتاب‌های اطرایی هستند.
ژان ژاک روسو: فیلسوف، نویسنده و آهنگساز سوئیسی هم امروز در سال 1712 متولد شده است. روسو زندگی پر فراز و نشیبی داشت و بارها در زندگی اش برای گذران زندگی مجبور شد موسیقی آموزش دهد یا مقاله‌هایی در روزنامه‌ها بدون نام بنویسد چون کتاب‌هایی چون «قرارداد اجتماعی» و «امیل» خشم دولتمردان فرانسه و هلند را به‌دنبال داشت و او مجبور شد به انگلستان برود. افکار روسو تأثیر زیادی بر هنرمندان و اندیشمندان معاصر گذاشت و یکی از راهگشایان انقلاب کبیر فرانسه بود. بحث پیرامون موسیقی مدرن، رساله‌ای درباره علم و هنر، نارسیس یا عاشق خود و اعترافات از کتاب‌های اوست. روسو سال 1778 درگذشت.
نادر برهانی مرند نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، محمدجواد آسمان شاعر، رؤیا زرین شاعر، محمد سرشار داستان نویس،
کاوه شصتی شاعر، حسن شکربیگی شاعر، فهیمه غنی‌نژاد شاعر، سرور محمدی داستان نویس، محمدرضا مهدوی شاعر،
علیرضا رئیس شقاقی عکاس و حسن نیک‌نژاد از پیشکسوتان لابراتوار سینما هم امروز تولدشان را جشن می‌گیرند.

درگذشت‌ها
محمد حقوقی: امروز سالروز درگذشت شاعر و منتقد ادبی است که سال 88 در اصفهان درگذشت. او که متولد سال 1316 بود در دانشسرای عالی و نزد استادانی همچون جلال‌الدین همایی، محمد معین و پرویز ناتل خانلری تحصیل کرد و پس از پایان تحصیل همراه هوشنگ گلشیری، محمد کلباسی، فریدون مختاریان و جلیل دوستخواه نخستین هیأت تحریریه گروه ادبی جنگ اصفهان را تشکیل دادند. او در مقاله‌هایی به آسیب شناسی شعر معاصر پرداخت و نقدهای ادبی در نقد آثار احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد منتشر کرد.
باقر صحرارودی بازیگر، حمید حمزه ابیازنی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و رضا قلی خان هدایت شاعر، نویسنده و تاریخ نگار هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/20/546714/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها