در پی افزایش نگرانی صهیونیست‌ها و امریکا از پاسخ فلسطین به اشغالگری‌های جدید

نتانیاهو فاز نخست اجرای طرح الحاق را تعدیل کرد




ندا آکیش
خبرنگار
پس از هشدارهای مداوم سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی درباره پیامدهای ناگوار اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واسطه پادشاه اردن پیامی برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارسال کرد که در آن آمده بود، طرح الحاق تا حد زیادی کاهش یافته و دیگر این طرح در دره اردن اجرا نمی‌شود و فقط شامل دو یا سه شهرک صهیونیست‌نشین خواهد بود. این اقدام نتانیاهو اگرچه به نوعی یک عقب‌نشینی آشکار برای پرهیز از برخوردهای فلسطینیان است. اما از آنجا که به نوعی اجرای گام به گام طرح محسوب می‌شود، بعید است، فلسطینیان و جهان در مقابل آن سکوت کنند.
به‌گزارش تایمز اسرائیل، یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) اواخر هفته گذشته در سفری به اردن در دیدار با ملک عبدالله، پادشاه این کشور، پیام نتانیاهو به محمود عباس را در اختیار شاه اردن گذاشت و از او خواست این پیام را به محمود عباس برساند. در این پیام بدون اشاره به جزئیات، آمده بود که نتانیاهو دیگر قصد اجرای طرح الحاق در دره اردن را ندارد و این طرح را به طور محدود و در حد سه شهرک اجرا می‌کند.
علی رغم سفر رئیس موساد به اردن برای جلب حمایت مقامات اردن، برخی منابع آگاه اعلام کردند، در صورت اجرای طرح الحاق، اردن واکنش جدی نشان خواهد داد و اخراج سفیر، تعلیق روابط و لغو توافق گازی گزینه‌های روی میز اردن خواهد بود.
در بین مقامات رژیم صهیونیستی هم اختلاف نظرهای جدی درباره نحوه اجرای طرح الحاق وجود دارد. اوایل ماه جاری میلادی عده‌ای از مقامات ارشد صهیونیستی در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های عبری گفته بودند، اسرائیل باید در این مرحله تنها سه شهرک در داخل کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند و فعلاً از الحاق دره اردن یا دیگر مناطق شهرک‌نشین صرفنظر کند. کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه گزارش داد که مقامات امنیتی این رژیم بر سر چگونگی طرح الحاق دچار شکاف شده‌اند و رؤسای ارتش و موساد بر سر این موضوع بحث می‌کنند که آیا اجرای طرح الحاق منجر به بروز خشونت‌های جدی از سوی فلسطینی‌ها خواهد شد یا خیر.
جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در اعتراض به طرح الحاق خواستار آغاز «گسترده‌ترین خیزش مردمی» از سوی فلسطینی‌ها شد و از رهبران فلسطینی دعوت کرد، یک نشست ملی برگزار کنند و در آن نشست درباره یک «راهبرد ملی فراگیر» برای مقابله با طرح الحاق به توافق برسند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7379/4/546740/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها