خروج تدریجی معلولان از مراکز شبانه روزی

خانه های مستقل راهی برای توانمند کردن معلولان فارس




زهره افشار
خبرنگار
 معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی استان فارس که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شدند از این پس می‌توانند ، طعم زندگی در خانه را بچشند و برای خود اتاق و وسایل رفاهی مجزا داشته باشند و تا حدی زندگی مستقل را تجربه کنند و حتی پول توجیبی دریافت کنند.
این معلولان که یا خانواده ندارند یا خانواده‌های‌شان به‌هر دلیل امکان نگهداری آنها را نداشته‌اند، از بدو تولد، زندگیشان محدود به مراکز شبانه روزی نگهداری معلولان بوده است ولی حالا با حمایت خیران، به آپارتمان‌ها یا خانه‌های چند اتاق انتقال می‌یابند تا شیوه جدیدی از زندگی را تجربه کنند که شاید سال‌های سال حسرت تنها یک روزش را می‌کشیده‌اند.
«حمید گودرزی» معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس به «ایران» می‌گوید: این خانه‌ها که به اصطلاح به آنها «خانه‌های پناهگاهی» گفته می‌شود حلقه واسطه میان زندگی در مراکز شبانه‌روزی و زندگی مستقل معلولان محسوب می‌شود و معلول با اقامت در این خانه‌ها آمادگی پیدا می‌کند در خانواده و جامعه حضور پیدا کند. از سوی دیگر به خودباوری می‌رسند و زندگی‌شان ارتقا می‌یابد. وقتی این افراد در خانه‌های پناهگاهی اسکان پیدا کنند ؛ این نگرش عرفی که معلولان حتماً باید در انزوا و ایزوله باشند از بین می‌رود.
گودرزی گفت: یک معلول وقتی در مرکز شبانه‌روزی است، زندگی مستقل ندارد و در واقع زندگی‌اش خوابگاهی است، اتاق مشترک، دستشویی مشترک و حتی کمد مشترک اما وقتی همه امکانات در یک خانه برایش مهیا شود می‌تواند ضمن احساس استقلال، بیشتر کارهای خودش را به تنهایی انجام دهد. به گفته وی، این خانه‌ها از سال 97 در استان پا گرفته است و معلولان برای به‌دست آوردن استقلال نسبی در امور زندگی ابتدا در خانه‌های یک چهارم راهی سپس نیمه راهی و در آخرین مرحله در خانه‌های پناهگاهی اسکان داده می‌شوند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به آموزش‌هایی که در این خانه‌ها به افراد دارای معلولیت داده می‌شود، می‌گوید: با این شیوه زندگی، مهارت‌های زندگی، ارتباط مؤثر، افزایش اعتماد به نفس در افراد معلول به مرور افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وی، ایجاد خانه‌های پناهگاهی را تمرینی برای بازگشت به کانون گرم خانواده عنوان می‌کند و می‌افزاید: هدف اصلی ما بازگشت این افراد به جامعه و ایجاد حداکثر مشارکت آنان است.
به گفته وی، بنابر حمایتی که خیران از این معلولان می‌کنند ممکن است حداکثر 10 معلول در یک خانه زندگی کنند و حالا به فراخور وضعیت‌شان یک تا دو نفر به یاری آنها می‌آیند و به امور آنها رسیدگی می‌کنند که قطعاً با زندگی 50 نفره در خوابگاه کلی تفاوت دارد.
 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 خانه پناهگاهی در استان فارس فعال هستند، تصریح می‌کند: دراین خانه‌ها علاوه بر تفکیک جنسیتی، کودکان معلول براساس سن و مهارت‌های زندگی هم خانه می‌شوند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس خاطرنشان می‌کند: این خانه‌ها حتماً شریک اجتماعی دارد که خیران هستند و خوشبختانه در استان فارس نیز تعدادشان کم نیست.
به گفته وی، دولت برای ساماندهی زندگی هر معلول که یا کسی را ندارند که از آنها نگهداری کنند یا نمی‌خواهند از آنها نگهداری کنند، ماهانه یک میلیون و 600 هزار تومان بودجه در نظر می‌گیرد اما از آنجا که عملاً ساماندهی این دسته از معلولان ماهانه 3 میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد این مابه التفاوت را خیران پر می‌کنند و حتی به معلولان پول توجیبی می‌دهند.وی خاطرنشان می‌کند: البته بهزیستی هرگز این معلولان را رها نمی‌کند و جزئیات کارها و نحوه نگهداری‌شان را زیر نظر دارد.
از سویی مشکل اشتغال معلولان در کنار مسکن، از مشکلاتی است که سد راه بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت استان فارس به‌شمار می‌رود.
گودرزی می‌گوید: پس‌از دادن آموزش‌های لازم به معلولان ساکن این خانه‌ها، برای اینکه بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند اگر تخصصی پیدا کنند به آنها 50 میلیون تومان وام با نرخ سود 3 درصد داده می‌شود.
 هر کارفرمایی نیز به این دسته از معلولان کار بدهد هم از پرداخت حق بیمه معاف می‌شود و هم با به‌کارگیری هر فرد معلول 50 میلیون تومان وام کم بهره می‌گیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/6/548759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها