راه‌های افزایش فعالیت ایرلاین‌های خارجی




سیدعلی حسینی
نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران
برگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران تأثیر بسیار مثبتی در اقتصاد حمل‌ونقلی ایران دارد چرا که به غیر از تسهیل برای مسافرت‌های مردمی می‌توان شاهد نشست و برخاست هواپیماهای باری در فرودگاه امام و سایر فرودگاه های بین‌المللی کشورمان باشیم. با افزایش ورود شرکت ها و ایرلاین‌های هواپیمایی خارجی به ایران می‌توان قطعات حساس و مورد نیاز تولید مانند ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه برخی از کارخانجات و... را با شرایط مناسبی تأمین کرد.
ورود هواپیماهای باری ایرلاین‌های خارجی به ایران مزیت‌های متعددی دارد که یکی از آنها پایان دادن به انحصار است. با خروج برخی از ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران، به‌صورت غیر مستقیم نرخ کرایه حمل کالا به سمت رقابتی شدن می‌رود. پیش از این به جهت محدودیت شرکت‌های هواپیمایی صاحبان کالا مجبور بودند که هر قیمتی را که شرکت هواپیمایی می‌دهد، بپذیرند و این امر باعث شده بود نرخ کرایه حمل کالا به‌صورت هوایی افزایش پیدا کند اما اکنون به سمت انحصارشکنی در این بخش در حال حرکت هستیم. تقاضا در بازار زیاد است لذا حضور بیشتر ایرلاین‌های خارجی به کاهش قیمت حمل بار کمک خواهد کرد.
امارات پروازهای خود به سمت ایران را آغاز کرده و ترکیش ایر هم می‌خواهد به سمت افزایش پروازهای خود به‌سمت ایران حرکت کند؛ بدین جهت می‌توان امیدوار بود که با شرایط به‌وجود آمده تولیدکنندگان در نهایت کرایه حمل کمتری پرداخت خواهند کرد. از آنجا که ایرلاین‌های خارجی تحریم نیستند امکان واردات و صادرات کالا با شرایط بهتری برای تجار ایرانی میسر خواهد شد. شرکت هواپیمایی ایران تحریم شده و شرکت ایران ایر هم با محدودیت به کشورهای خارجی می‌رود لذا پروازهای خارجی می‌تواند بخشی از محدودیت‌ها را بکاهد.
برای آنکه شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای نشست و برخاست در فرودگاه‌های ایران رضایت داشته باشند و به سمت افزایش فعالیت‌های خود بروند دو پیشنهاد دارم.
اول آنکه می‌توانیم ایرلاین‌های خارجی را از 10 درصد هزینه‌ای که سازمان راهداری می‌گیرد، معاف کنیم؛ یکی از دلایلی که رقم 10 درصد از شرکت‌های هواپیمایی خارجی گرفته می‌شد حمایت از ایرلاین‌های ایرانی بود ولی در مقطع فعلی (تحریم و شیوع کرونا) به ایرلاین‌های خارجی و گسترش فعالیت‌های آنها نیاز داریم. دوم تخفیف در هزینه گمرکی و فرودگاهی است، این امر باعث تقویت حمل بار از طریق هوا و کاهش قیمت تمام شده کالا خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/10/548775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها