بی‌توجهی مالکان پرخطرترین ساختمان‌های مشهد به مهلت دوهفته‌ای

آتش‌نشانی: فردا اسامی 13 ساختمان ناایمن مشهد را اعلام می‌‌کنیم




پریسا  عظیمی
 خبر‌نگار‌
‌با‌وجود ضرب‌الاجل دوهفته‌ای (شهردار مشهد و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری)، در این 14 روز سپری شده (برای تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن کلانشهر مشهد)، هیچ کدام از مالکان ساختمان‌های ناایمن برای تشکیل پرونده جهت ایمن سازی، مراجعه نکرده‌اند. برهمین اساس در صورت عدم مراجعه، فردا دوشنبه اسامی 13‌ساختمان ناایمن از سوی سازمان آتش نشانی اعلام می‌شود.
«امیر عزیزی»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این ساختمان‌ها، مراکز تجاری و بازارهای پرخطر هستند که هر کدام از آنها می‌توانند سرنوشتی مانند پلاسکوی تهران داشته باشند، تصریح کرد: این‌ها پرخطرترین ساختمان‌ها در مشهد هستند و با کوچک‌ترین حریقی دچار مشکل می‌شوند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با ابراز گلایه از اینکه برای صاحبان این ساختمان‌ها برای تشکیل پرونده ضرب الاجل تعیین کردیم به خبرنگار ما گفت: متأسفانه مدت زمان دوهفته‌ای را جدی نگرفتند و تاکنون افرادی که در این زمینه مراجعه کرده‌اند، تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست بوده است. این در حالی است که در شهری مانند کلانشهر مشهد که هر لحظه وقوع حادثه در آن احتمال دارد باید نکات ایمنی در ساختمان‌هایش رعایت شود.
وی با تأکید بر اینکه پس‌ از تمام شدن مهلت تعیین شده اسامی را بدون هیچ ملاحظه اعلام خواهیم کرد، افزود: طبق تأکید آیت‌الله رئیسی، ریاست قوه قضائیه مبنی بر اعلام مجموعه‌های ناایمن، این کار را انجام خواهیم داد و اسامی را بزودی اعلام می‌کنیم زیرا حقوق عامه مردم برای ما مهم است. با توجه به مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و قرار گرفتن در پیک ورودی بیماران در این برهه زمانی، مالکان این ساختمان‌ها باید هر چه سریعتر برای ایمن‌سازی تشکیل پرونده دهند و تا شهریورماه مراحل ایمنی ساختمان‌ها را به پایان برسانند.
به‌ گفته عزیزی، در حال حاضر برای  تمام ساختمان‌ها و مراکز تجمعی تازه تأسیس و ساختمان‌هایی که در شرایط بحرانی قرار دارند، اخطاریه‌ صادر شده است. به ساختمان‌هایی هم که در حال بهره‌برداری هستند، اما پایان‌کار ندارند، اخطار داده‌ایم، چرا که ساختمانی که مردم در آن رفت‌وآمد می‌کنند، باید پایان‌کار بگیرد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: از زمان تعیین مهلت دوهفته‌ای شهردار برای تأمین ایمنی ساختمان‌ها، تاکنون مالکان این مجتمع‌ها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند که مجدد به آنها اخطاریه دادیم اما باز هم هیچ اقدام مشخصی در این مدت انجام نداده‌اند. این 13 ساختمان کپسول آتش‌نشانی و سیستم اعلام حریق و حتی امکانات ایمنی دیگر ندارند و هیچ یک از الزامات ایمنی را رعایت نکرده‌اند و حتی برخی از ساختمان ها استحکام بنا هم ندارند. عزیزی درباره بیمارستان‌های ناایمن مشهد گفت:همه بیمارستان‌های ما استحکام بنا وهمچنین حداقل‌های ایمنی را دارند، ضمن اینکه نگرفتن تأییدیه ایمنی به معنای پرخطر بودن نیست، در این خصوص از چهار بیمارستان بازدید انجام شده که اگر برای تشکیل پرونده مراجعه کنند با یک راهنمایی طی یک یا دو ماه به حد قابل قبول به لحاظ ایمنی می‌رسند.
وی به هزینه‌ای که برخی از این ساختمان‌ها بخصوص مجتمع‌های چند منظوره که شامل مراکز خرید و شهربازی هستند،برای زیباسازی کرده اند، اشاره و متذکر شد: مالکان این پروژه‌ها و انبوه سازان در کنار میلیارد‌ها هزینه‌ای که برای بحث زیباسازی و دیگر خدمات این مجتمع‌ها انجام می‌شود، به موضوع ایمن سازی این مجتمع‌ها نیز حساسیت به خرج دهند چرا که امنیت مهمتر از زیبا‌سازی ظاهری است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد با بیان اینکه نباید همه بار مسئولیت ایمن سازی روی دوش آتش نشانی باشد، افزود: از لحاظ قانونی مهندسان ناظر وظیفه دارند که اگر هرگونه مغایرت ایمنی در ساختمان‌های در حال ساخت مشاهده شد، موارد یاد شده را به‌ صورت مکتوب به سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها اعلام کنند. اگر مهندسان ناظر بر رسالت اصلی خود که نظارت بر اجرای درست نقشه‌ها باشد عمل کنند، بی شک مباحث ایمنی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ در آینده دچار مشکل نخواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: سازمان آتش‌نشانی مشهد پیش از این نیز گفته بود، اگر مراکز تجمعی ناایمن تا شهریورماه برای تشکیل پرونده و رفع نواقص خود اقدام نکنند، برای آنها دستور پلمب خواهیم گرفت. البته آتش‌نشانی قدرت پلمب ساختمان‌های ناایمن را ندارد، اما با کمک دستگاه قضایی می‌توانیم به سمت پلمب ساختمان‌های ناایمن هم برویم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/11/548780/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها