نشان رسول ملاقلی‌پور برای سینماگران خلاق




پرویز فارسیجانی
 دبیر «نشان رسول»
سال گذشته در اتاق فکر انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس پیشنهاد شد که به منظور ترغیب و تشویق سینماگران به خلاقیت و نوآوری در آثار حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی و ایجاد فضای انگیزشی برای آنان، جایزه‌ای طراحی و طی مراسمی به هنرمند برگزیده اعطا شود.
این جایزه تمام بخش‌های سینما مانند کارگردانی، نویسندگی، جلوه‌های ویژه و دیگر بخش‌ها حتی مدیریت سینما را شامل می‌شود.
در شورای سیاستگذاری این جایزه شیوه‌‎نامه، روش‌ها و شاخص‌های انتخاب فرد برگزیده به تصویب رسید. خلاقیت، نوآوری، اثرگذاری، فراگیری و ماندگاری، شاخص‌های اصلی فرد برگزیده این نشان است.
برای مزّین کردن این جایزه به‌نام یکی از سینماگران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، پس از بررسی‌ها و مشورت‌های تخصصی نام رسول ملاقلی‌پور که خود از نوآوران و افراد خلاق در حوزه نویسندگی، کارگردانی و جلوه‌های ویژه در سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس بود، مطرح و تأیید شد. بر همین اساس این جایزه تحت عنوان «نشان رسول» به‌صورت سالانه اعطا خواهد شد.
با این هدف شورای سیاستگذاری و دبیرخانه جایزه نشان رسول ایجاد و مقرر شد که هر سال در 16 اسفند همزمان با سالروز فوت مرحوم ملاقلی‌پور این جایزه به فرد برگزیده اعطا شود که البته سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا اعطای این جایزه به تعویق افتاد و طبق جمع‌بندی انجام‌شده در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح، اولین سال نشان در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ اما از سال آینده، یعنی از اسفند 1400 که دومین دوره این جایزه برگزار می‌شود، نشان رسول به‌صورت سالانه اهدا خواهد شد. هیأت داوران این جایزه را فرهیختگان و هنرمندان سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل می‌دهند. در اولین مراسم اعطای نشان رسول، سینمای 40 ساله اول انقلاب مورد داوری قرار می‌گیرد و از بین همه سینماگران فعال در 40 ساله اول انقلاب و دفاع‌مقدس یک نفر به‌عنوان برگزیده نشان رسول، لوح تقدیر و جایزه نقدی را دریافت خواهد کرد. هیچ محدودیت سنی و جنسیتی در اعطای نشان رسول وجود ندارد و فرد برگزیده در هر سن و جنسیتی که باشد تنها باید دارای شاخص‌های این جایزه باشد. همچنین در اولین مراسم اعطای نشان رسول از خانواده رسول ملاقلی‌پور تقدیر می‌شود. برپایی نمایشگاهی از خلاقیت و نوآوری در آثار سینمایی حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب نیز از دیگر بخش‌های جنبی این مراسم است که طبعاً در سال اول بخشی از این نمایشگاه به آثار مکتوب و غیرمکتوب رسول ملاقلی‌پور و فیلم‌ها و عکس‌های او اختصاص خواهد داشت؛ البته در این نمایشگاه آثار شاخص دیگر سینماگران این حوزه نیز حضوری چشمگیر دارند.
از دیگر بخش‌های این مراسم، رونمایی از کتاب ویژه‌ای است که اولین شماره آن پرونده‌ای درباره رسول ملاقلی‌‎پور درباره شخصیت فردی، عکس‌ها و تصاویر او، ویژگی‌های آثار او، گفت‌وگوهایی با بزرگان و سرآمدان سینمایی و یکی از فیلمنامه‌های ساخته‌نشده رسول ملاقلی‌پور (با تأیید و اجازه خانواده آن مرحوم) است. نام این کتاب فعلاً «یادنامه نشان رسول» است که در همان مراسم رونمایی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/20/548821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها