سیر تحول انسان در سرزمین مین



جمال رحمتی
کاریکاتوریست
اخیراً فیلمی به‌نام سرزمین مین (Land of mine) به‌کارگردانی مارتین زاندولیت دیدم که در سال 2015 اکران و در جشنواره فیلم تورنتو هم پخش شد. این فیلم اثر مشترک دو کشور دانمارک و آلمان است و داستان آن یک درام تاریخی است.
داستان این فیلم در مورد مسائل بعد از جنگ جهانی دوم است. بحث این است که در جنگ جهانی دوم در سواحل دانمارک توسط آلمانی‌ها مین کاشته شده است و در انتهای جنگ که آلمان شکست می‌خورد، موظف می‌شود طبق قراردادی تمام سواحل دانمارک را از مین پاکسازی کند. داستان فیلم هم بر همین مبناست. قرار است یکسری نوجوان این کار را انجام دهند. در حقیقت داستان این فیلم سیر تحول یک شخص است که از یک نقطه به نقطه دیگر روایت می‌شود.
تمرکز فیلم بر فرمانده‌ای است که قرار است سرپرستی افراد مین یاب را به عهده بگیرد. کسی که ابتدای فیلم بسیار خشن و بی‌رحم است و در ابتدای فیلم هم با زدن یک نفر این خشونت را نشان می‌دهد قرار است او سرپرستی این نوجوانان را به عهده بگیرد. کسی که هیچ انعطافی ندارد. این فیلم را دوست داشتم چون کارگردانی بسیار درخشانی دارد. قاب‌بندی و بازی‌ها و خود فیلمنامه بسیار خوب هستند. از طرفی چون رقیب فیلم اصغر فرهادی در اسکار بود می‌خواستم بدانم چه خصوصیاتی داشته است.
در واقع فیلمنامه خیلی سنجیده‌ای نوشته شده مثلاً قرار دادن دو برادر دوقلو در فیلم چون قرار است جایی به لحاظ عاطفی ما را درگیر کنند و... عمدتاً در فیلم‌هایی که خشونت دارد چیزی هم برای ابراز وجوه انسانی آدم‌ها قرار می‌دهند. مثلاً فرمانده سگ دارد که با او زندگی می‌کند. این فیلم فوق‌العاده را پیشنهاد می‌کنم حتماً ببینید.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/20/548823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها