پای شورای نگهبان به انتخابات شوراها هم باز می شود



اصولگرایان بالاخره دست به کار شدند تا انتخابات شوراها را آن طور که به مذاق‌شان خوش می‌آید برگزار کنند. تنها انتخاباتی که در قانون اساسی هیچ نقشی برای شورای نگهبان قائل نشده است، از مدت‌ها پیش مورد انتقاد اکثریت جریان اصولگرا بود. اوج این انتقادات به انتخابات شوراهای پنجم می‎رسد. زمانی که اصلاح‎طلبان با کاندیداهای زیادی وارد میدان شده و در تهران و بیشتر شهرهای کشور کرسی‎های شوراها را به دست آوردند، بسیاری خواهان نظارت شورای نگهبان بر این انتخابات همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و همه پرسی شدند. حالا عضو کمیسیون شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، در این کمیسیون خبر داد.  
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: در جلسه اخیر کمیسیون، کلیات طرح مذکور به تصویب رسید و برای بررسی کارشناسی به کارگروه ویژه ارجاع شد. وی در توضیح مهم‌ترین محورهای طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: تأیید صلاحیت کاندیداها در انتخابات شوراها برعهده نمایندگان است که نمایندگان همه کاندیداها را تأیید صلاحیت می‌کنند چرا که اگر این کار را نکند ممکن است اقوام و طایفه کاندیدای شورای شهر در انتخابات مجلس به وی رأی ندهند و اصطلاحاً تعارض منافع وجود دارد.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: در این طرح تأیید صلاحیت از نمایندگان گرفته شده و این وظیفه به عهده کمیسیون ملی انتخابات گذاشته شده است که 3 تن از اعضای شورای نگهبان، 2 نفر از قوه قضائیه و 3 تن از نمایندگان مجلس در این کمیسیون عضویت دارند.
ابوترابی با اشاره به بخش دیگری از این طرح، گفت: اعضای شوراهای شهر و روستا که می‎خواهند پست به این مهمی را در دست بگیرند، متأسفانه از قوانین اولیه مربوط به کار خود اطلاعی ندارد لذا آزمونی از قوانین اولیه از آنها اخذ می‎شود که قبولی در این آزمون نیز یکی از شروط تأیید صلاحیت این کاندیداها است.
نماینده نجف‎آباد در مجلس اضافه کرد: نکته بعدی این است که وقتی اعضای شوراهای شهر انتخاب می‌شوند رها شده و نظارت چندانی بر عملکرد آنها نیست که با این طرح قرار شده نظارت مستمری بر عملکرد اعضای شورهای شهر و روستا در زمان 4 سال خدمتشان وجود داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7397/2/548852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها