وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی: بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی جدا شوند




وزیر بهداشت با تقدیر از جانفشانی‌های مدافعان سلامت در مقابله با کرونا، از آنها خواست که روحیه خود را حفظ کنند و از ناملایمات نرنجند. او گفت: با هم پیمان می‌بندیم در آینده نزدیک دوباره مرگ‌ها را دو رقمی کنیم و به سمت تک رقمی کردن آن حرکت کنیم.
به گزارش ایسنا ، دکتر سعید نمکی در ا جلاس مجازی : با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به شعار «به مدد الهی کرونا را شکست می‌دهیم» افزود: با همین شعار روز اول، مجدداً برای مهار بیماری در اقصی نقاط کشور پیمان می‌بندیم. البته انتظار داریم مردم نیز با ما همراهی کنند؛ عروسی‌هایی نگیرند که زنجیره‌ای از عزا را در پی داشته باشد و دورهمی‌هایی نگیرند که باعث تفرق طولانی مدت مردم سرزمین‌مان شود.
وزیر بهداشت خطاب به کادر درمان گفت: درود می‌فرستم به شرف شما که با تلاش شبانه‌روزی، بنده و مدیران جمهوری اسلامی را در پیشگاه مردم سرافراز کردید. در این دوره از خیز بیماری شما توانستید با وجود افزایش موارد بستری با تمهیدات ویژه مرگ‌ها را کم کنید.
وی با به تصویر کشیدن منحنی‌هایی از فاصله مرگ‌ها با موارد بستری، ادامه داد: در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگ‌ها و بستری‌ها دوشادوش هم می‌رفت، اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را با اندوختن تجربه و جانفشانی بیشتر و ده‌ها تمهید دیگر، کم کنید که افتخارآمیز است. اصحاب رسانه این کار هنرمندانه تیم‌های پزشکی کشور را به تصویر کشند. در مجموع در دور دوم بیماری توانستیم در بیمارستان‌ها فاصله مرگ را با بستری افزایش دهیم.
نمکی ادامه داد: فاصله دو سه ماه اخیر اینقدر به ما تجربه آموخت تا کنترل‌های مراقبتی جدید داشته باشید و تمهیداتی بیندیشید که روز به روز مرگ‌ها از موارد بستری کم شود. اگر این میزان بستری اخیر با همان آهنگ مرگ روزهای اول پیش می‌رفت، مرگ‌های سه رقمی به مرزهای خطرناک‌تری می‌رفت.
نمکی گفت: در عین حال تقاضای دیگرم این است که برای گروه‌های هدف مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای برنامه‌ها را مفصل‌تر و مبسوط‌ تر اجرا کنید. در این مدت حدود 12.3 درصد از موارد گرفتاری‌هایی که منجر به مرگ می‌شد، کسانی بودند که بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالا نداشتند. اکثراً مواردی از مرگ‌ها به سن بالای 60 سال و بیماری‌های زمینه‌ای و در جوانتر‌ها چاقی مرتبط بود. خواهشم از همه رؤسای دانشگا‌های علوم پزشکی این است که برنامه‌های مفصلی را برای کاهش مرگ و میر در این گروه آسیب پذیر تدوین کنند؛ بخصوص اگر پاییز سختی را در همپوشانی آنفلوانزا و کووید19 داشته باشیم.
وزیر بهداشت تأکید کرد: خواهشم این است که بیمارستان‌های کرونایی را از غیرکرونایی جدا کنیم. ماه‌هاست که مردم به‌دلیل برخی بیماری‌های غیرکرونایی نیازمند خدمت هستند و ممکن است در صف طولانی منتظر بمانند و شاید جرأت نکنند که به بیمارستانی بیایند که در آنجا بیمار کرونایی بستری شده است. البته ممکن است که در برخی استان‌ها امکان جدا کردن بیمارستان‌ها نباشد، در آنجا هم در حداکثر ممکن باید بتوان جداسازی را انجام داد. خواهشم این است که در استان‌ها حتماً بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی جدا شوند.
وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال از ظرفیت بیمارستان‌های معین برای آموزش نیروهایمان استفاده کنید. با همکاری معاونت آموزشی و درمان تصمیماتی را برای حذف امتحان بورد در یک مقطع و توزیع نیروها در مرداد ماه گرفتیم تا بتوانیم نیروی پزشکی کشور را در اسرع وقت با دانش آموختگان دوره‌های رزیدنتی کشور حل کنیم و پرستاران ترم آخر را زودتر دعوت کنیم تا از مرداد ماه سرکار روند.
نمکی گفت: دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل هم که از ما‌ه‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می‌آید. ما تولید داخلی فاویپیراویر را نیز داریم. خواهشم این است که توزیع‌شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/5/548979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها