با اعلام اسامی متخلفان، آتش‌نشانی مشهد هشدار داد

رونمایی از 12 پلاسکوی مشهد



پریسا عظیمی
خبرنگار
سازمان آتش‌نشانی مشهد پس‌ از پایان مهلت دوهفته‌ای شهردار جهت اقدام به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن، اسامی 12 مجتمع و بازار ناایمن این کلانشهر را اعلام کرد.
چندی پیش «محمدرضا کلائی»، شهردار مشهد با هشدار به مالکان ساختمان‌های بلندمرتبه و مجتمع‌های تجاری و اماکنی که پارکینگ‌شان در اختیار مردم است، اما تأییدیه ایمنی ندارند؛ گفته بود:«با قاطعیت دستور داده‌ام به کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه را در اختیار دارند و تأییدیه‌های آتش‌نشانی لازم را ندارند، تنها دو هفته مهلت اقدام و پیگیری دارند. اگر مدیران این ساختمان‌ها بعد از دوهفته برای اصلاحات مراجعه نکنند به‌عنوان ساختمان و مجتمع ناایمن جلو آنها تابلو خواهیم زد تا به مردم اطلاع‌رسانی شود.»
اکنون پس از گذشت مهلت دوهفته‌ای شهردار مشهد به مالکان و مدیران ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری ناایمن و بی‌توجهی مدیران برخی از این مجتمع‌ها به اخطارهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، امیرعزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در نامه‌ای خطاب به شهردار مشهد، 12مکان ناایمن سطح شهر مشهد را معرفی کرده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: براساس نظرات کارشناسی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، سرای «عزیز‌الله اف» واقع درکوچه عباس قلی خان، پاساژ«فیروزه» واقع درچهارراه شهدا، «11سرای 17 شهریور» واقع در میدان 17 شهریور، بازار«حضرتی» واقع در خیابان نواب صفوی، بازار «مرکزی» واقع در چهارراه شهدا، پاساژ «مدرس» واقع در خیابان چهارطبقه، بازار «مولوی» واقع در بلوار مصلی، پاساژ «فردوسی» واقع در چهارراه خسروی، بازار «حکیم» واقع درابتدای خیابان امام خمینی(ره)، مجتمع تجاری «امینی» واقع درابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار «رضا(ع)» واقع در میدان بیت المقدس و مجتمع «زیست خاور» واقع در میدان شریعتی به‌عنوان مجتمع‌های ناایمن معرفی شده‌اند.
وی درباره دلایل ناایمن بودن هر یک از این ساختمان‌ها نیز گفت: سرای «عزیز‌الله اف» به‌دلیل عدم استحکام بنا، عدم اجرای سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق و (شبکه بارنده) و عدم دسترسی مناسب برای امداد‌رسانی ناایمن است. این ساختمان فاقد استحکام است ولی چون جزو ابنیه میراث فرهنگی می‌باشد امکان بازسازی یا جابه‌جایی وجود ندارد اما با توجه به شرایط موجود می‌توان سیستم اعلام و اطفای حریق در محل اجرا کرد. ساختمان پاساژ «فیروزه» هم فاقد خروجی دوم است ولی با توجه به شرایط موجود می‌تواند سیستم اعلام و اطفای حریق و شبکه بارنده در محل داشته باشد.
آتشپاد دوم عزیزی درباره وضعیت بازار«حضرتی» هم افزود: عدم استحکام بنا، عدم اجرای سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق و شبکه بارنده و نبود دسترسی مناسب برای امداد‌رسانی از دلایل ایمن نبودن آن است و استحکام بنا به‌دلیل قدمتی که دارد ضعیف است ولی با توجه به شرایط موجود می‌تواند سیستم اعلام واطفای حریق در محل داشته باشد. بازار «مرکزی» هم نواقصی در سیستم‌های اعلام و اطفای حریق دارد که باید رفع و به‌روز‌رسانی شود. «11سرای 17 شهریور» نیز فاقد اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و شبکه بارنده است و همچنین دسترسی مناسب برای امداد‌رسانی ندارد. این در حالی است که ساختمان مذکور با توجه به شرایط موجود می‌تواند سیستم اعلام واطفای حریق درکل بنا در محل اجرا کند. پاساژ «مدرس» نیز مانند ساختمان‌های مذکور سیستم‌های اعلام و اطفای حریق ندارد. بازار «مولوی» در سیستم‌های اعلام و اطفای حریق نواقصی دارد که باید برطرف و به‌روزرسانی شود.
 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد پاساژ «فردوسی» را نیز به‌دلیل عدم اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق ناایمن دانست و تصریح کرد: ساختمان این پاساژ هم با توجه به شرایط موجود می‌تواند سیستم اعلام واطفای حریق را در محل اجرا کند اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. بازار «حکیم» نیز اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و شبکه بارنده ندارد و همچنین فاقد خروجی دوم (پله خروج اضطراری) است. مجتمع تجاری «امینی» ابتدای خیابان امام خمینی(ره) هم فاقد اجرای سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق است و استحکام بنایش به‌دلیل قدمتی که دارد، ضعیف است. عدم اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و شبکه بارنده وعدم دسترسی مناسب برای امداد‌رسانی نیز از عمده دلایل ایمن نبودن بازار «رضا(ع)» است که این ساختمان با توجه به شرایط موجود باید سیستم اعلام واطفای حریق را درکل بنا در محل اجرا کند.
وی درباره مجتمع «زیست خاور»هم که به تازگی دچار حریق شده بود اما آسیب زیادی ندید، افزود: این مجتمع در سیستم‌های اعلام و اطفای حریق نواقصی دارد که می‌بایست سیستم‌ها به‌روز‌رسانی و آماده به‌کارشوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/6/548984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها