با رکوردداری ثبت ملی 14 نوع غذا و شیرینی

کرمانشاه شهر ملی غذا می‌شود؟




حمیرا حیدریان
خبرنگار
کرمانشاهی‌ها با رکورد‌داری ثبت ملی 14 نوع غذا و شیرینی، حالا هدف دیگری را تعقیب می‌کنند و آن شناخته شدن این شهر به‌عنوان شهر ملی غذا و ثبت جهانی غذاها و شیرینی‌های متنوع آن است. در همین مسیر، تاکنون 47 نوع غذا و پیش غذا که شیوه تهیه و طبخ آن اختصاص به مردم این دیار دارد، شناسایی شده است.
دکتر اکرم طهماسبی، مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با بیان این مطلب گفت: با توجه به تنوع غذایی و ثبت چندین نوع از غذاها و نان ها و شیرینی‌های مختلف این استان طی پیگیری‌های انجام شده ثبت ملی شهر کرمانشاه به‌عنوان شهر غذای کشور در دستور کار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است که امیدواریم این خبر خوب را بزودی اعلام کنیم.
وی افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و چشمه‌سارهای جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش، گیاهان خوراکی و دارویی زیادی در دشت‌ها و کوه‌های شهرستان‌های مختلف داشته باشیم. وی تصریح کرد: کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را بویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند. مردم استان با استفاده از این گیاهان خوراک ها، آش‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند، با توجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش‌ها و نان‌ها بسیار طولانی بوده و به‌نوعی میراث معنوی برجای‌ مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آنها را در دستور کار قراردادیم.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 14 نوع غذای محلی و نان و شیرینی استان کرمانشاه به ثبت ملی رسیده‌اند، اظهار داشت: از جمله غذاهای معروف به ثبت رسیده‌ آش عباسعلی است که فردی به این نام در گذشته‌ها برای زائران کربلا تهیه می‌کرده است که به‌خاطر خاصیت زیادی که داشته، زائران که مسافت زیادی طی می‌کرده‌اند را می‌توانسته سیر نگه دارد. این آش یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کرمانشاه است و رتبه اول چند دوره جشنواره ملی غذاهای سنتی را به دست آورده است. البته در اسناد دیگری هم هست که گفته شده، حدود صد سال پیش فردی به‌نام عباسعلی این آش را، زمانی که مراسم‌های مذهبی ممنوع شد، برای افطار می‌پخته و در مسجد‌ها بین مردم پخش می‌کرده است.همچنین دنده کباب، خورشت خلال بادام، آش شلغم، که با آب میوه‌ها تهیه می‌شود و خاصیت درمانی دارد و آش کشک پاوه از دیگر غذاهای ثبت شده ملی هستند که هر دو آش مخصوص پاوه و مراسم آئینی به حساب می‌آیند.
طهماسبی از ثبت شیرینی ساجی، بژی، نیم پت پاوه و کاک که از دیگر محصولات خوراکی و در دسته شیرینی ها هستند، نام برد و اظهار داشت: روغن حیوانی کرمانشاه و برخی سوغات این خطه نیز ثبت ملی شده‌اند و به طور کلی 14 نوع نان و شیرینی و غذا تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند اما متأسفانه هنوز شانس ثبت جهانی را نداشته‌ایم. همچنین دو نوع دیگر از آش‌ها به‌نام گیلاخه و ترخینه نیز در دستور کار برای ثبت ملی هستند. همچنین آش شله و قاپلمی نیز به ثبت ملی رسیده‌اند. وی با بیان اینکه ثبت ملی غذاها در واقع به نوعی معرفی استان و شاخص شدن ظرفیت‌های شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، گفت: ثبت غذاها و خوراکی‌ها نقش زیادی در جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری دارد. علاوه بر آن به رونق مشاغل و صنایع محلی پیرامونی نیز کمک می‌کند. هر سال در مراسم و جشن‌های مختلف آئینی و ملی کرمانشاه مانند نوروز و جشن شکرگزاری آب و... نه تنها گردشگران با مراسم سنتی آشنا می‌شوند بلکه با غذاهای متنوع این خطه از کشورآشنا شده و باعث معرفی آن به تمامی جهان می‌شوند. وی با ابراز تأسف از شیوع بیماری کرونا که باعث خاموش شدن چراغ صنعت گردشگری شده است، افزود: هرساله جشن‌ها و مراسم متنوعی در این خصوص برگزار و با استقبال زیادی در سطح ملی و بین المللی مواجه می‌شد و این نوعی تبلیغ برای آشنایی بیشتر مردم داخل و خارج از کشور با فرهنگ این مرز و بوم بود اما شیوع این بیماری نه تنها جان مردم را به مخاطره انداخته بلکه باعث تعطیلی و از بین رفتن این صنعت شده است که امیدواریم هرچه زودتر شاهد از میان رفتن این بیماری و شکوفایی مجدد این صنعت در استان و کشورمان باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/11/548997/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها