باغ ملی عمومی که نشان شهر گرفت




«پارک شهر» به دلیل جای گرفتن در قلب تاریخی پایتخت به درستی نام و نشان «شهر» به خود گرفته است. پارکی که در محله قدیمی سنگلج و با تخریب بخشی از این محله پا گرفت و در طول چند دهه گذشته به یکی از اصلی ترین پاتوق‌ها و فضاهای تفریحی پایتخت‌نشین‌ها و بسیاری از مسافرانی که به تهران می‌آیند، بدل شده است. اولین نشانه‌های ساخت پارک شهر به سال 1320 باز می‌گردد؛ اواخر مهر ماه آن سال شهرداری تهران اعلام کرد که قصد دارد میدان سنگلج را که از قدیمی‌ترین محله‌های تهران بود و در نزدیکی میدان هفت‌گنبدان (حسن‌آباد) قرار داشت به «باغ ملی عمومی» بدل کند. البته ساخت این باغ عمومی یا آنچه بعد «پارک شهر» خوانده شد سال‌ها به طول انجامید و در نهایت در سال 1339 افتتاح و به روی عموم بازگشایی شد. کار ساخت پارک شهر در سال 1332 شروع شده بود و مجلس در سال 1334 برای حفاظت از این پارک در برابر هرگونه ساخت و ساز قانونی ویژه تصویب کرد:« ساختن هر نوع بنایی که به مسکن یا به ادارات یا به مؤسسات اختصاص داشته باشد در پارک شهر یعنی درجایی که قبلا سنگلج معرفی می‌شد و هم اکنون محصور بوده و از شمال به خیابان ورزش و از جنوب به خیابان سنگلج جنوبی و از مغرب به خیابان شاهپور و از مشرق به‌ خیابان خیام خاتمه پیدا می کند ممنوع است و مجری این قانون هم وزارت کشور است.»
پارک شهر با حدود 25 هکتار مساحت همچنان یکی از پارک های بزرگ و اصلی پایتخت است و از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به وجود درختان کهنسال و فضاسازی‌های منحصر به فرد از جمله دیوارهای قدیمی که دور تا دور پارک کشیده شده و آن را در آغوش گرفته‌اند، اشاره کرد. دیوارهای سنگی و درهای بزرگ آهنی قدیمی، پارک شهر را به دژی سبز در شمال خیابان بهشت تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این ویژگی‌ها در ضلع جنوبی پارک شهر کتابخانه‌ای هم قرار داد که یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های تهران محسوب می‌شود و از سال 1344 (55 سال پیش) فعالیت آن شروع شده و همچنان ادامه دارد.

جایی که قرار بود بورس تهران شود
ایجاد پارک شهر  تهران

میدان سنگلج باغ ملی عمومی خواهد شد.
شهرداری تهران تصمیم دارد اراضی میدان سنگلج را که سابقاً برای بورس تهران در نظر گرفته شده بود خریداری کرده و پارک عمومی برای تفریح و گردش اهالی پایتخت دایر کند. بزودی تصویب نامه برای واگذاری این میدان به شهرداری از هیأت وزیران خواهد گذشت.
روزنامه کوشش- جمعه 25 مهر1320

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/16/549013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها