بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تأسیس اداره واگذاری املاک

در وزارت دارایی اداره‌ای بنام اداره وا‌گذاری املاک تأسیس شده است تا امور مربوط به آنها را طبق نظم و ترتیب صحیحی اداره کند. چون املاک مزبور در نقاط مختلف کشور واقع است، به این واسطه در مرکز هر ناحیه نیز اداره مخصوصی برای همین امر در این نقاط تأسیس شده است. در گرگان، بهشهر، ساری، آمل، نور، کجور، تنکابن، بجنورد، فریمان، شاه آباد، غرب ورامین و نیز چند کارپردازی در تاکستان، زنجان و دماوند دایر گردیده. این املاک از دارایی اعلیحضرت پادشاه سابق است که وزارت دارایی عهده دار اداره آن می‌باشد. لکن برای واگذاری املاک دیگر موقتاً کمیسیون مختلطی از نمایندگان وزارت دادگستری و وزارت دارایی در محل اداره املاک تشکیل شده است و مقدمات رسیدگی را از قبیل تهیه پرونده‌ها و غیره حاضر می‌کنند تا پس از تصویب قانون واگذاری املاک محکمه مخصوصی برای این امور تشکیل شده و به رسید گی دعاوی ادامه دهد.
روزنامه کوشش- دوشنبه 19 آبان1320


روزی که محمدعلی فروغی در مجلس کتک خورد
حمله به نخست‌وزیر

محمدعلی فروغی نخست‌وزیر در آستانه انعقاد پیمان اتحادیه سه جانبه ـ میان ایران، روسیه و انگلستان به هنگام تشریح اهداف آن در مجلس شورای ملی، مورد هجوم یکی از تماشاچیان [محمد علی روشن] قرار گرفت و بشدت مضروب شد. «... ناگهان مرد ناشناسی از جایگاه همگانی تماشاچیان (سمت راست) بیرون جست و با شتابزدگی فوق‌العاده دیوانه وار از پله‌های جایگاه هیأت رئیسه بالا رفت و از جلوی میز منشی‌ها گذشت و در بالای تریبون پشت سر آقای نخست‌وزیر که مشغول صحبت بودند قرار گرفت و بلافاصله سنگی که در جیب داشت از بالا به سمت ایشان پرتاب نمود. خوشبخانه سنگ به آقای نخست‌وزیر اصابت نکرد و در کنار تریبون افتاد. فوراً شخص ناشناس از بالای کرسی خطابه به پشت تریبون جست و با آقای نخست‌وزیر گلاویز شد که چند ثانیه طول کشید تا چند نفر از آقایان نمایندگان که نزدیک تریبون بودند زودتر به ایشان رسیده و ناشناس را گرفتند و آقای نخست‌وزیر را از چنگ او خلاص نمودند. در این موقع همهمه زیادی در گرفت، انتظام مجلس بهم خورد عده زیادی از وکلا و همچنین تماشاچیان از مجلس خارج شدند و شخص ناشناس را فوراً به دست مأموران سپرده و در توقیفگاه مجلس زندانی نمودند که برای تحقیق تسلیم شهربانی گردد...»  
 روزنامه اطلاعات- یکشنبه5 بهمن 1320

دستگیری رئیس سابق شهربانی
بازجویی از سرپاس مختاری

سرپاس رکن‌الدین مختاری رئیس سابق شهربانی که در 8 آبان از طرف اداره شهربانی کرمانشاه بازداشت و برای تحقیقات به تهران اعزام شده بود، پس‌از پایان عمل از بیمارستان به زندان موقت منتقل و مطابق معمول برای ادامه بازجویی به دیوان کیفر احضار گردید و چون مشارالیه به‌عنوان کسالت قلبی و درد پا از حضور در مجلس بازپرسی خودداری می‌کرد برای تشخیص صحت و سقم این ادعا مجلس مشاوره پزشکی مرکب از آقایان دکتر محمد علاء، دکتر رفیع امین، دکتر محمد حسابی، دکتر غلامرضا شیخ ودکتر شریف امامی پزشک قانونی تشکیل و پس از معاینه دقیق متفقاً اعلام داشتند که وضع مزاجى مشارالیه به هیچ وجه مانع بازجویی و حضور در مجلس بازپرسی نیست. از این‌رو صبح امروز بنا به دستور آقای دکتر جلال عبده دادستان دیوان کیفر برای ادامه بازجویی احضار و تا مقارن ظهر امروز نزد آقای سلطانزاده ادامه داشت و بعدها هم مرتباً ادامه داده می‌شود تا هر چه زودتر پرونده ‌ها تکمیل و به دادگاه فرستاده شود.
روزنامه اطلاعات- شنبه 9 اسفند1320

نصب سنگ بنای کوی نازی آباد

ساعت سه‌ونیم بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 بهمن ماه آیین نصب نخستین سنگ بنای کوی ناز آباد [نازی آباد] در پیشگاه اعلیحضرت همایونی با گزارش وزیر دارایی انجام گرفت: «در اینجا طرح؛ کویی که امروزسنگ اول مسجد آن به‌دست مبارک نصب می‌گردد ریخته شده و امید است در این زمین‌های بایر عنقریب یکی از زیباترین محلات تهران برپا شود. انجام ساختمان این کوی به شرکت سهامی بیمه ایران تکلیف گردید. مکانی که برای این منظور در نظر گرفته شد دهکده ناز آباد است که بواسطه نزدیکی به شهر و مجاورت با سایر محلات پرسکنه و داشتن آب قنات ملکی از هر جهت مناسب می‌باشد. هفتصد هزار متر مربع اراضی به این منظور تخصیص داده شده و طبق طرح مقدماتی که تهیه گردیده این کوی دارای ۱۰۳۰ خانه خواهد بود. کلیه خانه‌ها دارای سیم‌کشی برق و لوله آب آشامیدنی خواهد بود. آب مشروب از مظهر قنات اختصاصی گرفته شده و بعد از تصفیه بوسیله لوله به داخل خانه‌ها تقسیم می‌شود. لوازم زندگانی اجتماعی و بهداشت و فرهنگی از قبیل بیمارستان، زایشگاه، گرمابه‌های عمومی، رختشوی خانه، دبستان و دبیرستان و زمین ورزش و کتابخانه و تالار سخنرانی و سینما و پارک عمومی و دکان و بازار و میدان خواربار فروشی و سرویس‌های عمومی از قبیل پست و تلگراف و کلانتری و شهرداری و غیره پیش‌بینی شده و در مر کز کوی مسجد باشکوهی به سبک مسجد شاه اصفهان برپا خواهد شد. میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها آسفالت‌ریزی خواهد شد و با این که ناز آباد از شهر دور نیست برای تأمین آمد و رفت اهالی سرویس مخصوص اتوبوس رانی به مرکز شهر دایر خواهد گردید. جمع مساحت خانه‌ها و باغچه‌های اختصاصی 550 هزار متر و بقیه تا 700 هزار متر مساحت اماکن عمومی و پارک و خیابان‌ها خواهد بود. جمع کل هزینه ساختمان خانه‌ها ودکاکین و گرمابه‌ها و اماکن عمومی جمعاً در حدود ۸5 ملیون ریال پیش‌بینی شده است...» پس از گزارش فوق، اعلیحضرت همایونی پس از نصب سنگ بنا به کاخ سلطنتی مراجعت فرمودند.                                                               ماهنامه ایران امروز- اسفند 1320




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/16/549015/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها