‌به نام تاریخ




31 تیر
آخرین روز از تیرماه را هم با یاد هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی می‌گذرانیم تا شاید تلخی این روزها را کمی از یادمان ببرد.
تولدها
رابین ویلیامز: بازیگر مشهور و محبوب امریکایی سال 1951 در چنین روزی به دنیا آمد. رابین ویلیامز از سال 1976 هم در سینما و تلویزیون فعال بود و هم در تئاتر اما با بازی در سریال تلویزیونی «مورک غریبه» به شهرت رسید. او در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای خود در بیش از 80 فیلم سینمایی و 20 سریال بازی کرد و هم در نقش‌های درام و جدی می‌درخشید و هم در کمدی ها. «انجمن شاعران مرده» یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های اوست که برایش نامزد جایزه اسکار هم شد. پس از آن در فیلم‌هایی چون «خانم داوت فایر»، «جومانجی»، «هملت»، «مرد دویست ساله»، «بی خوابی» و «شب در موزه» بازی کرد. صدای او را در بسیاری از انیمیشن‌ها هم شنیده اید. انیمیشن‌هایی مانند «خوش قدم»، «داستان اسباب بازی»، «قهرمان کوچک»، «روبات ها» و «علاءالدین و شاه دزدان». رابین ویلیامز سال 1997 اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «ویل هانتینگ خوب» برد و برنده جوایزی مانند گلدن گلوب هم شد اما در زندگی شخصی اش چندان موفق نبود و به‌علت اعتیاد به الکل بارها تحت درمان قرار گرفت. افسردگی ای که سال‌ها دچارش شده بود او را رها نکرد و در سال 2014 با خودکشی به زندگی‌اش پایان داد.
ارنست همینگوی: ابتدای این ماه میلادی به بهانه سالگرد درگذشت همینگوی نویسنده بزرگ دنیا درباره‌اش نوشتیم و امروز تولد اوست. او سال 1899 به دنیا آمد و سال‌ها خبرنگار بود و در جنگ جهانی اول هم حضور داشت. اما با نوشتن کتاب‌هایی مانند «پیرمرد و دریا»، «وداع با اسلحه»، «زنگ‌ها برای که به صدا درمی آیند» و «برف‌های کلیمانجارو» شناخته می‌شود. او سال 1954 نوبل ادبیات را برد و یک سال پیش از آن هم برنده جایزه پولیتزر شده بود. به نام و یاد همینگوی جایره ای به نام جایزه قلم همینگوی برقرار شده که سالانه به «نخستین کتاب یک داستان‌نویس» اهدا می‌شود.
برای اینکه متوجه شوید زندگی این داستان نویس بزرگ چگونه گذشته است می توانید به نامه هایی مراجعه کنید که سال ۲۰۱۲ توسط کتابخانه و موزه جان اف. کندی منتشر شد. ۱۵ نامه‌ ای که خطاب به جیانفرانکو ایوانچیک ایتالیایی نوشته از تاریخ ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰میلادی نوشته شده اند. کتابخانه و موزه جان اف. کندی، این پانزده نامه را اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی، از جیانفرانکو ایوانچیک خریداری کرد.
سام درخشانی: بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی است بیشتر با نقش‌های طنز شناخته می‌شود، امروز 45 سالگی اش را جشن می‌گیرد. سام درخشانی در آموزشگاه بازیگری حمید سمندریان دوره بازیگری را گذراند و با مجموعه «شب زدگان» به‌صورت جدی کارش را آغاز کرد.  «بهشت آبی»، «همسفر»، «خانه پدری»، «سال‌های برف و بنفشه»، «نابرده رنج» و «پژمان» از سریال‌های دیگری بودند که درخشانی را در آنها دیدیم. حضور او در مجموعه طنز «پژمان» باعث شد بیشتر در نقش‌های طنز دیده شود و بعد هم فیلم‌های «خوب، بد، جلف 1 و 2» را بازی کرد. البته غیر از این فیلم، او در فیلم‌های «باج»، «شکار روباه»، «دلباخته» و «دلواپسی» هم حضور داشته است.
 حبیب پورسیفی بازیگر، یحیی دیوانی بازیگر، امیر کوشکانی نوازنده تار، خسرو سینا نویسنده و کارگردان، سیاره مهین فر داستان نویس، عبد نیک پو شاعر، ژاک فدر فیلمساز فرانسوی و جاناتان میلر کارگردان انگلیسی هم متولد این روز هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/20/549036/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها