تهران میزبان الکاظمی، ظریف میهمان لاوروف



سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  روز گذشته اعلام کرد که مسکو امروز میزبان وزیر امور خارجه ایران است. براساس این خبر قرار است محمدجواد ظریف در این سفر کوتاه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و رایزنی کند. این سفر که تنها اندکی پس از سفر روز ۱۶ ژوئن (27 خرداد) به مسکو  انجام می‌شود، در شرایطی که ظریف به تازگی از سفر یک روزه به بغداد و اربیل برای رایزنی با مقامات عراقی بازگشته و عصر امروز تهران باید از نخست وزیر عراق میزبانی کند، می‌تواند به نحوی نشان دهنده در جریان بودن رایزنی‌های فشرده و درهم تنیده پیرامون مسائل منطقه و فرای آن باشد. پیش‌بینی که صحت و سقم آن تنها پس از پایان یافتن دیدارهای مصطفی الکاظمی در ریاض و تهران مشخص خواهد شد.
ظریف که  روز یکشنبه در چهارمین سفر رسمی خود به بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی، رئیس حشدالشعبی و تنی چند از چهره‌های صاحب نفوذ  این کشور از جمله رئیس ائتلاف الفتح و رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار کرده بود، در گفت‌وگو با مقامات دولت عراق علاوه بر تأکید بر گسترش مناسبات  دو کشور پیرامون قانون پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور و ضرورت احترام به حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه و پرونده ترور جنایتکارانه امریکا در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان‌شان با مقامات عالی رتبه عراق بحث و گفت‌وگو کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان شامگاه یکشنبه نیز  به دعوت رسمی «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق به اربیل سفر کرد.
بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت که ایران همسایه مهم عراق و قدرت منطقه است که هیچگاه حمایت‌های خود را از ما و منطقه فراموش نکرد.
ظریف هم در این نشست خبری که پس از دیدار و گفت‌وگو برگزار شده بود گفت که اقلیم کردستان و عراق با تمام مؤلفه‌های آن برای ما مهم هستند و چشم به راه توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی مان هم با اقلیم و هم با عراق هستیم. همه گیری کرونا نیز تأثیری در این روابط نداشته و فعالیت تجاری نیز متوقف نشده است.
او همچنین در اربیل با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم دیدار کرد. ظریف در گفت‌وگو با مسعود بارزانی با تأکید بر اهمیت حاکمیت ملی عراق  تصریح کرد که روابط خوب و حسنه میان بغداد - اربیل خواست همیشگی کشورمان است.  بارزانی هم در ادامه با اشاره به پیوندهای مستحکم دو ملت ایران و عراق از نقش فراموش نشدنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شکست داعش یاد و قدردانی کرد.  او تأکید کرد که اقلیم کردستان عراق هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.
 وزارت خارجه: ایران آماده گفت‌وگو با کشورهای منطقه است
فارغ از اینکه گمانه‌زنی‌ها درباره قصد واحتمال میانجیگری نخست وزیر عراق میان ریاض و تهران از سوی مقامات رسمی تأیید یا تکذیب نشده است؛ روز گذشته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که در سفر به عراق ظریف را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد که ایران همواره خواهان ثبات، امنیت و آرامش در منطقه و آماده گفت‌وگو با همه کشورهای منطقه است و هیچ راه حلی جز گفت‌وگو برای حل و فصل سوء تفاهم‌ها و اختلافات وجود ندارد.
موسوی گفت که درخصوص عربستان هم ما بارها تلاش و سیاست اصولی و ثابت خود را اعلام کردیم و این بستگی به دولت و مقام‌های این کشور دارد که چگونه و با چه دیدگاهی به پیشنهاد ما برای همکاری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای پاسخ دهند.
او با تأکید بر اینکه هیچ راه حل جایگزینی به جز گفت‌وگو برای حل و فصل مسالمت آمیز سوء تفاهم‌ها و اختلاف‌ها وجود ندارد و معتقدیم که راهکاری دیگری در این باره مؤثر واقع نخواهد بود، ادامه داد که با وجود این شرایط جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگو میان کشورهای منطقه به دور از دخالت‌های بیگانگان اعتقاد دارد و یگانه راه ثبات و بازگشت امنیت، حتی رونق اقتصادی منطقه را همکاری و هم افزایی منطقه‌ای می‌دانیم.
از سوی دیگر امروز هم قرار است نخست وزیر عراق به ایران سفر کند. البته سفر الکاظمی به عربستان به دلیل نامساعد شدن حال پادشاه عربستان به تعویق افتاد اما احمد الصحاف، سخنگوی  وزارت امور خارجه عراق گفت که سفر «مصطفی الکاظمی» به جمهوری اسلامی ایران به تأخیر نخواهد افتاد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/2/549064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها