تأکید کدخدایی برحزبی شدن انتخابات




گروه سیاسی/ سخنگوی شورای نگهبان وجود قانون انتخابات مؤثر و کارآمد را سبب بهتر شدن کارنامه این شورا به عنوان مرجع بررسی صلاحیت داوطلبان دانست و گفت اگر بخواهیم در انتخابات به یک نقطه مطلوب برسیم هم باید قوانین را اصلاح کنیم و هم فرهنگ مردم تغییراتی کند و هم باید برخی ساختارها را تغییر دهیم. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایرنا ابزار و امکانات شورای نگهبان برای انجام وظیفه نظارتی را ناکافی عنوان کرد و گفت: شاید می‌توانستیم مراحل دیگری را هم پیش‌بینی کنیم و مکانیزم دیگری را در نظر بگیریم که بتوانیم فشار ناشی از ثبت نام گسترده را کاهش دهیم. در انتخابات مجلس ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که در عرض ۵۰ روز باید به این تعداد پاسخ دهیم. طبیعی است که در چنین شرایطی اشتباه هم داشته باشیم.
او با این پیشنهاد که به موجب قوانین، نهادهای معینی در استان‌ها برای شورای نگهبان ایجاد شود و این نهادها بتوانند کارهای مقدماتی را انجام دهند و شورا در مرحله نهایی وارد شود، خواستار افزایش فرصت هیأت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان از ۵۰ یا ۷۰ روز به یک سال برای انتخابات مجلس شد.کدخدایی با اذعان به ناتوانی شورای نگهبان در احراز صلاحیت های مدیریتی در تأیید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از حزبی شدن انتخابات دفاع کرد و افزود: در کشورهای دیگر احزاب شرایط یک فرد را ارزیابی می‌کنند که می‌تواند نماینده حزب باشد یا نه. بعد از مردم می‌خواهند به وی رأی بدهند؛ یعنی انتخابات دومرحله‌ای است. او در ادامه گفت در حال حاضر فردی داوطلب می‌شود اما تیم اقتصادی ندارد و ما هم هیچ وقت از او سؤال نمی‌کنیم که برنامه‌ات چیست. اما اگر حزبی بود، حزب برنامه را می‌گرفت و بررسی می‌کرد.
او درباره سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: شورای نگهبان نظراتش را زمانی که مصوبه از مجلس بیاید اعلام خواهد کرد. اصل این اقدام را برای نظام و کشور مثبت می‌دانم، بخصوص با توجه به شرایط تحریم. دولت را هم عاقل‌تر از آن می‌دانم که بخواهد مصوبه را به مجلس نبرد. دوستان دولت این سند را توضیح دادند و گفتند که هر زمان به مرحله توافقنامه برسد حتماً به مجلس ارائه می‌کنند. کدخدایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اعلام اینکه بر  اساس شنیده‌ها و رصد رسانه‌ها تا الان بالای ۳۰ نفر متقاضی ریاست جمهوری هستند به این سؤال که آیا تا سال آینده تفسیر شورای نگهبان از عبارت «رجل سیاسی» تغییر می‌کند تا زنان هم بتوانند نامزد ریاست جمهوری شوند؛ این گونه پاسخ داد: هنوز شورای نگهبان تفسیری نداشته به همین خاطر است که خانم‌ها ثبت نام می‌کنند. اگر تفسیری داشتیم، اعلام می‌کردیم که خانم‌ها ثبت نام نکنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7399/3/549069/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها