بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

خطوط اتوبوسرانی تهران در گاراژ
اتوبوس‌ها کار نمی‌کنند

از غروب چهارشنبه ۱۲ فروردین کلیه اتوبوس‌هایی که در شهر مسافر حمل می‌کنند به گاراژهای خود رفته و کار نکردند. حتی روز 13 فروردین هم که روز گردش عمومی و مورد احتیاج اکثر اهالی تهران بود، کار نکرده ولی روز جمعه یکی دو اتومبیل خودسرانه از مسافرین یک ریال بهای بلیت دریافت داشته که چون طبق مقررات نبود، جلوگیری و عصر همان روز بازهم تعطیل و روز شنبه و یکشنبه هم کار نکردند. علت کار نکردن رانندگان، کمی نرخ کرایه به مبلغ دهشاهی برای هر نفر بود. گویا مذاکراتی درجریان است که در این دو روزه تکلیف اتوبوس‌ها معلوم خواهد شد.
ëبه‌کار افتادن اتوبوس ها به وضع سابق
در کمیسیونی که دوشنبه با حضور نمایندگان مالکین اتوبوس‌ها تشکیل گردید، پس از کسب نظریه آنها قرارشد فعلاً اتوبوس‌ها به همان وضع سابق و نرخ ده شاهی شروع به‌کار کنند و نسبت به ظرفیت آنها مداخله‌ای نشود تا با حضور نمایندگان وزارت دارایی و شهرداری به میزان هزینه و درآمد اتوبوس‌ها رسیدگی کامل شده و بعد از مطالعات لازم تصمیم مقتضی اتخاذ شود. درهمان جلسه نماینده مالکین اتوبوس‌ها معرفی شده است که پس از معرفی نماینده وزارت دارایی ترتیب مقتضی دراین کارداده شود. به‌همین مناسبت دیروز از اول وقت صبح، کلیه اتوبوس‌ها درخطوط مختلف شهر مشغول حمل ونقل مسافر شدند.
روزنامه کوشش- 17 .  18 فروردین 1321

دستگیری و آغاز بازپرسی از پزشک احمدی

احمد احمدی پزشک مجاز بهداری سابق شهربانی که متهم به شرکت در تبهکاری‌ها و بزه‌های زیادی می‌باشد و چندی پیش به کشور عراق فرار کرده بود از طرف دولت عراق به مأموران دولت ایران تسلیم و چهار ساعت بعد از ظهر دیروز به تهران وارد شده است. بلافاصله پس از ورود به دیوان کیفرتسلیم و درهمان موقع تحقیقات و بازپرسی از مشارالیه آغاز و سپس در توقیفگاه دیوان کیفر بازداشت گردید.
روزنامه اطلاعات
  پنجشنبه 20 فروردین 1321

پخش صدای رادیو
نصب بلندگو در میادین شهر

اداره تبلیغات در ضمن اصلاح و تجدید برنامه رادیو تصمیم گرفته که دوازده دستگاه بلندگو در محلات مختلف و پرجمعیت شهر مخصوصاً قسمت‌های جنوبی جهت استفاده عموم مردم که شخصاً رادیو ندارند نصب نماید و همچنین بوسیله تشریک مساعی با وزارت کشور و شهرداری‌های شهرستان‌ها این منظور را در ولایات نیز عملی کند تا عامه اهالی کشور از رادیو بهره‌مند شوند.
متأسفانه به مناسبت اوضاع جنگ و فقدان وسایل خرید دستگاه‌های بلندگو در این زمینه موفقیت کامل حاصل نگردیده است. با این حال عجالتاً اداره تبلیغات یک دستگاه بلندگو در میدان محمدیه در جنوب شهر تهران و یک دستگاه دیگر درمیدان تجریش نصب نموده و از روز گذشته که برنامه جدید رادیو بموقع اجرا گذارده شد، قسمت مهمی از مردم می‌توانند از این دو دستگاه استفاده نمایند.
اداره تبلیغات در نظر دارد در میدان بهارستان نیز یک دستگاه بلندگو نصب نماید و برای اجرای این منظور از اداره مباشرت مجلس شورای ملی تقاضا کرده است که دستگاه بلندگوی مجلس را در دسترس اداره تبلیغات بگذارد که برای استفاده عموم مردم در آنجا نصب کند و همین که مجلس شورای ملی موافقت کرد و اجازه دارد که از بلندگوی مزبور استفاده شود در آن قسمت شهر نیز مردم از رادیو استفاده خواهند نمود. همچنین در میدان دروازه قزوین و باغ فردوس بلندگوهایی از طرف اداره تبلیغات نصب خواهد شد.
روزنامه کوشش- دوشنبه 14 خرداد 1321

اولین سفر محرمانه چرچیل به ایران
نخست‌وزیر انگلیس ۲۴ ساعت در تهران بود

آقای چرچیل نخست‌وزیر انگلستان که از راه ایران به مسکو مسافرت نمود، در تهران فرود آمد ولی کسی از تفصیل ورود و مدت توقف و ملاقات‌های ایشان در تهران اطلاع نداشت. چرچیل از لندن و از راه آفریقا به عزم مسافرت به مسکو حرکت نمود و در قاهره، بغداد و تهران فرود آمد و درهر یک از این پایتخت‌ها ساعاتی توقف کرد. مسافرت چرچیل در همه جا محرمانه و سری انجام گرفته است چنانکه هنگام ورود به تهران بدون تشریفات و خیلی ساده بود و استقبالی از او بعمل نیامد و جز وزیر مختار انگلیس و چند نفر از کارمندان سفارت کسی دیگر در فرودگاه نبود و نیز برای اینکه این مسافرت کاملاً به‌طور ناشناس انجام گیرد، چرچیل از فرودگاه تا تهران با اتومبیل کرایه‌ای وارد شد و در عمارت ییلاقی سفارت انگلیس در قلهک اقامت جست. نخست‌وزیر انگلستان در این مسافرت روی هم رفته ۲4 ساعت وقت خود را در تهران گذرانید. اشخاصی که به همراهی ایشان وارد تهران شدند پنج نفر و از این قرار می‌باشد:
ژنرال ویول فرمانده کل نیروهای انگلستان در هندوستان
تدر فرمانده نیرو‌های هوایی سلطنتی بریتانیا در خاورمیانه
مستر هریمن نماینده مخصوص رزولت رئیس جمهوری امریکا
مستر بردلی نماینده قانون وام اجاره و یک نفر پزشک مخصوص چرچیل
مستر چرچیل در مدت اقامت خود در تهران یک بار به حضور اعلیحضرت همایونی شرفیاب گردید و ناهار را در حضور ملوکانه صرف نمود. آقای احمد قوام نخست‌وزیر نیز ایشان را ملاقات کردند.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 29 مرداد 1321

تشکیل شورای عالی مطبوعات
مرامنامه
ماده یک - بمنظور حفظ آزادی قلم و تکامل مطبوعات انجمنی به‌نام شورای عالی مطبوعات در پایتخت مرکب از مدیران جراید و مجلات منتشره، تشکیل می‌شود.
ماده دو - شورای عالی مطبوعات موظف به حفظ حقوق مشترک روزنامه‌ها و مجلات و اتحاد و اتفاق در دفاع از هرنوع وقایع و پیش آمدی است که حقوق ارباب مطبوعات و صاحبان جراید ومجلات را تهدید وتضییق نماید.
ماده سه - هدف سیاسی هر روزنامه و مجله و خط مشی و مرام کاملاً آزاد است.
ماده چهار- برقراری حسن روابط و ایجاد صمیمیت و وحدت در کلیه امور بین مدیران روزنامه‌ها و مجلات از وظایف اساسی شورای عالی مطبوعات است.
ماده پنجم - چنانچه از طرف دولت با مقامات دیگری برخلاف حق و قانون بدون محاکمه اقدام به توقیف روزنامه‌ای شود شورایعالی مطبوعات برای رفع توقیف روزنامه یا مجله مبارزه جدی خواهد نمود.
روزنامه مرد امروز
 پنجشنبه 5 شهریور 1321






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/16/549136/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها