بایدن: آرزو می‎کنم اسلام در مدارس امریکا تدریس شود




گروه جهان/ تنها ساعتی پس از آنکه «دونالد ترامپ» در مصاحبه با «فاکس نیوز»، «جو بایدن» را متهم کرد اگر رئیس‎جمهوری امریکا شود، مذهب را از این کشور برخواهد چید، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات 2020 امریکا در جمع شماری از مسلمانان این کشور گفت، علاقه‌مند است در مدارس امریکایی اصول اسلامی تدریس شود. او همچنین وعده داد یکی از نخستین اقداماتش در کسوت ریاست جمهوری، لغو قانون ممنوعیت ورود شهروندان 15 کشور مسلمان به امریکا باشد.
به گزارش سایت «رادیو ملی امریکا»، «جو بایدن» که در بزرگ‌ترین مجمع مسلمانان امریکا سخن می‎گفت، تمرکز خود را روی اسلام‌ستیزی در دوره «دونالد ترامپ»، راه حل دو دولتی برای فلسطین و اسرائیل و ستایش دین اسلام قرار داد. «بایدن» هرچند به طور مشخص از سیاستگذاری جدیدی در مورد مسلمانان سخن نگفت، اما در کلام خود از لحنی استفاده کرد که در سه سال و نیم  گذشته از زبان «دونالد ترامپ» شنیده نشده‎ است. او گفت: «یکی از چیزهایی که فکر می‎کنم خیلی مهم است و آرزوی آن را دارم این است که ما در مدارس خود بیشتر درباره دین اسلام آموزش دهیم. چیزی که مردم متوجه آن نیستند این است که اعتقادات همه ما از یکجا ریشه می‎گیرد.» او سپس با قرائت حدیثی از حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام مبنی بر اینکه: «هر یک از شما منکرى را دید باید با دست خود آن را تغییر دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغییر دهد (اعتراض کند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انکار کند»، خواهان تغییر در قوانینی که «ترامپ» درباره مسلمانان وضع کرده شد و وعده داد که اگر رئیس جمهوری شود، در روز نخست کار خود با کنگره امریکا وارد مذاکره می‎شود تا قانون ممنوعیت ورود شهروندان 15 کشور ایران، عراق، سومالی، لیبی، سودان، سوریه، یمن، اریتره، قزاقستان، میانمار، نیجریه، کره شمالی، تانزانیا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را که اغلب آنها کشورهای مسلمان هستند، لغو کند.
«جو بایدن» در حالی در بزرگترین مجمع مسلمانان امریکا سخن می‎گفت که نزدیک به 3.5 میلیون مسلمان ساکن امریکا به خاطر ندارند دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در کمپین‎های امسال خود نامی از مسلمانان برده باشد. البته او در کمپین‎های مربوط به انتخابات 2016 بارها از مسلمانان سخن گفته و تأکید کرده بود که مانع ورود مسلمانان به امریکا خواهد شد. وعده ای که آن را عملی کرد و حالا «بایدن» همان طور که اشاره شد، وعده لغو آن را داده است. به لحاظ تاریخی دموکرات‎ها همواره نسبت به مسلمانان با احتیاط رفتار کرده‌اند و همین باعث حمایت اغلب مسلمانان ساکن امریکا از دموکرات‌ها شده است. «هیلاری کلینتون» در کمپین‎های انتخاباتی خود در سال 2016 هرگز در مجامع عمومی از مسلمانان سخن نگفت. این در حالی است که «باراک اوباما» سال 2009 به قاهره رفت و از آنجا با مسلمانان جهان سخن گفت. البته او که گفته می‎شود خون پدری مسلمان در رگ‌هایش جریان دارد، تا فوریه 2016 و حمله تروریستی در مریلند، هرگز حاضر نشد پا در مسجدی بگذارد و تنها در این زمان بود که به مسجدی در سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا رفت.
البته این به آن معنا نیست که جمهوریخواهان همواره از رأی مسلمانان غافل مانده باشند. «جورج بوش» در انتخابات 2000 با مسلمانان در مسجدی در میشیگان دیدار کرد و توانست رأی اغلب مسلمانان را در انتخابات آن سال از آن خود کند. او تنها یک سال بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 مواضعی علیه مسلمانان اتخاذ کرد که باعث شد، مسلمانان امریکا حمایت  از جمهوریخواهان را قطع کنند. تحقیقات مرکز تحقیقاتی «پیو» در سال 2018 نشان داد تنها 13 درصد مسلمانان امریکا از جمهوریخواهان حمایت می‎کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/4/549142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها