توضیح معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط سال آینده تحصیلی

دانش‌آموزان نمی‌توانند بدون ثبت‌نام امتحان بدهند




هدی هاشمی
خبرنگار
١٥ شهریور ماه زمان رسمى است که ستاد ملی مبارزه با کرونا براى آغار سال تحصیلی جدید مدارس تعیین کرده است. البته ستاد این اجازه را به وزارت آموزش و پرورش داده تا استان‌ها از ابتدای شهریور ماه به تناسب، آموزش خود را آغاز کنند. با این حال بسیاری از خانواده‌ها نگرانند؛ آنها از یک سو نگران سلامت فرزندان شان هستند و از سوی دیگر هم دلهره عقب ماندن دانش‌آموزان شان را از درس و مدرسه دارند برخی‌ها خانواده ها هم مردد مانده‌اند که فرزند خود را در مدرسه ثبت‌نام کنند یا خیر؟ موضوعی که رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اش چنین پاسخ می‌دهد: «نگرانی خانواده‌ها را می‌فهمیم اما اگر خانواده‌ای دانش‌آموز را در مدرسه ثبت‌نام نکند امکان امتحان میان ترم هم برای دانش‌آموز وجود ندارد.» با وی گفت‌و‌گویی کردیم که می‌خوانید.
***
این روزها سؤال بسیاری از خانواد‌ه ها این است که آیا فرزندانمان را در مدرسه ثبت‌نام کنیم یا نکنیم؟ برخی معتقدند که بچه‌ها را فقط باید برای امتحانات به مدرسه فرستاد. شما بفرمایید اصلاً خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزان شان را در مدرسه ثبت‌نام نکنند و این امکان وجود دارد که دانش‌آموز فقط برای امتحان به مدرسه برود؟
نگرانی خانواده‌ها قابل درک است اما با توجه به اقداماتی که در این چند ماه انجام شده، می‌تواند کمی از نگرانی خانواده‌ها را کم کند. ما سه ماه آموزش مجازی داشتیم و بسیاری از معلمان تلاش کردند در این نوع آموزش موفق عمل کنند. از طرفی در خرداد ماه مدارس به مدت یک ماه برای رفع اشکال باز بودند. همچنین امتحانات نهایی را برگزار کردیم و در این مدت هم گزارشی نداشتیم که سلامت دانش‌آموزان به خطر افتاده باشد. البته دغدغه خانواد‌ه ها را درک می‌کنیم اما نمی‌شود آموزش را متوقف کنیم. مدارس موظف هستند که پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرایی کنند. براساس آمار‌ها 600 هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت کردند که هیچ مشکلی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم به وجود نیامد زیرا مدارس همه پروتکل‌ها را رعایت کردند. با این همه در اکثر کشورها اگر خانواده‌ای کودکش را در مدرسه ثبت‌نام نکند جرم انجام داده است و حق کودک را نادیده گرفته است. در قانون جدید حمایت از حقوق کودک هم به این موضوع اشاره شده است که اگر خانواده‌ای کودکش را در مدرسه ثبت‌نام نکند جرم انجام داده است و ما موضوع را پیگیری می‌کنیم. فراموش نکنیم که مسأله ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه وظیفه اصلی خانواده است واگراولیا به وظیفه قانونی خودشان که ثبت‌نام دانش‌آموز است بی‌توجهی کنند قانون را زیرپا گذاشته اند و فرصتی را از فرزندشان گرفته اند؛ بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش به طور قانونی در این باره عمل خواهد کرد.از طرفی دانش‌آموز هم نمی‌تواند بدون ثبت‌نام فقط امتحان بدهد.
شما برای سال تحصیلی چه پیشنهادی به خانواده‌ها دارید؟
ما به دغدغه‌های خانواده‌ها توجه داریم وهیچ دلیلی هم برای ثبت‌نام نکردن دانش‌آموزان نمی‌بینیم. آنها باید همانند روال سالیان گذشته برای روند تحصیلی دانش‌آموزشان برنامه‌ریزی کنند. البته آماری که ما از غربالگری و سنجش دانش‌آموزان داشتیم نشان می‌داد تعداد بیشتری نوبت دهی شدند. اکثر خانواده‌ها اعتماد دارند و دانش‌آموزشان را ثبت‌نام کرده‌اند . اولویت برای ما سلامت بچه‌ها است ما مصمم هستیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش را آغاز کنیم.
گفته می‌شود امسال در پاییز و زمستان با موج آنفلوانزا هم مواجه خواهیم شد. در صحبت‌هایی که وزیر بهداشت انجام داده از 15 شهریور به بعد شرایط خطرناک‌تر می‌شود آیا آموزش و پرورش و مدارس می‌توانند سلامت دانش‌آموزان را تضمین کنند؟
آن چیزی که مسلم است ما تمام پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می‌کنیم.حتی در جلسه اخیری که معاونان وزیر آموزش و پرورش با وزیر داشتند مصوب شد که سرانه بهداشتی مدارس افزایش پیدا کند. علاوه بر این به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم هر زمانی که امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه نباشد ما مدارس را تعطیل اعلام ‌کنیم. حتی در بازگشایی‌ها هم هیچ خانواده‌ای را مجبور نمی‌کنیم که بچه‌اش را به مدرسه بفرستد.
بیشتر مشکلات برای خانواده‌هایی است که دانش‌آموزان شان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کرده اند. آنها می‌گویند نمی‌توانند این همه هزینه برای سال تحصیلی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود بدهند. این خانواده‌ها درخواست پرونده دانش‌آموزان شان را برای ثبت‌نام در مدرسه دولتی داشتند اما یا مدارس دولتی ظرفیت برای ثبت‌نام ندارند یا برخی از مدارس غیرانتفاعی پرونده دانش‌آموز را نمی‌دهند.
در باره مدارس غیردولتی مصوب شد که امسال به خاطر شرایط کرونا فقط شهریه ثابت را دریافت کنند . شهریه‌ای برای فوق برنامه دریافت نمی‌شود مگر اینکه شرایط عادی باشد.حفظ حقوق خانواده‌ها اولویت وزارت آموزش و پرورش است و مدرسه حق ندارد که به اجبار شهریه از خانواده‌ها دریافت کند. اگر مدرسه غیر دولتی با خانواده‌ای این چنین برخورد کرد اولیای دانش‌آموزان موارد را به مرکز شکایات مردمی ما اعلام کنند تا مسئولان این موضوع را بررسی کنند.
در این سه ماهی که آموزش به‌صورت مجازی انجام شد بسیاری از خانواده‌ها گفتند که بار اصلی آموزشی برعهده خانواده‌ها بوده است و زیرساخت‌های آموزشی هم فراهم نبوده آیا برای سال تحصیلی جدید مشکلات برطرف شده است؟
برای تقویت زیرساخت‌ها پیگیری‌های لازم انجام شده است. یک تیم تخصصی به‌صورت شبانه روزی درگیر کارهای بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید هستند. البته مشکلاتی که ما داشتیم بسیار طبیعی بود و این مشکلات در کشورهای پیشرفته هم وجود داشته است. زیرساخت‌های مدارس در اروپا و امریکا هم با مشکل مواجه بود چرا که دنیا درگیر یک بحران ناگهانی شده بود. با این همه ما مدل‌های مختلف آموزش را طراحی کردیم و با بهره‌گیری از تجربه‌ای که در چندماه آموزش مجازی دانش‌آموزان داشتیم، فضای ترکیبی آموزش حضوری و مجازی را طراحی خواهیم کرد همچنین فراخوان داده‌ایم تا معلمانی که خلاقیت در تدریس دارند آن را در شبکه «شاد» در معرض استفاده تمام معلمان و دانش‌آموزان قرار دهند، نمونه‌های خوب تدریس را برجسته خواهیم کرد.  در اینجا لازم است توضیح دهم که در گذشته هر خانواده دانش‌آموزش را در مدرسه می‌گذاشت و از معلم می‌خواست که روی آموزش دانش‌آموز کار کند البته که این وظیفه معلم است اما خانواده هیچ مشارکتی نداشت اما حالا خانواده‌ها هم پای آموزش آمده اند. با این همه آنچه برای ما مسلم است چه کرونا باشد چه نباشد، آموزش مجازی ادامه خواهد داشت. به شرایط قبل برنمی‌گردیم و دیگر آموزش کاملاً سنتی بدون استفاده از فضای آنلاین  نخواهیم داشت. فضای آموزش آنلاین هرچند اجباری بوده اما واقعاً توانست کمک‌کننده باشد.
خانواده‌ها غالباً علاقه‌مند به کلاس‌های حضوری هستند و می‌گویند کلاس‌های مجازی برای دانش‌آموزان بی‌فایده است آیا شما هم این اعتقاد را دارید. همچنین میانگین نمرات دانش‌آموزان امسال چگونه بود؟
فضای آموزش مجازی بسیار خوب بود و معلمان تلاش خودشان را کردند و ما نتایج خوبی هم گرفتیم. چرا که کلاس‌های مجازی به طور جدی پیگیری شد و میانگین نمرات امسال دانش‌آموزان تفاوتی نسبت به سال گذشته نداشت. آمار غایبان امتحان امسال هم تفاوتی با سال گذشته ندارد. این نشان می‌دهد که خانواده‌ها به این شیوه اعتماد کرده اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/5/549149/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها