به بهانه سانسور در برنامه دورهمی

مهمان نداریم! چه میهمانی؟




رضا صائمی
منتقد سینما
برنامه دورهمی به رغم توفیق‌هایی که در جذب مخاطب داشته، توقیف وتوقف‌هایی هم داشته که به تازگی بیشتر شده و این دقیقاً بی‌احترامی به همان مخاطبی است که حالا در این خشکسالی شادی و نشاط با همه نقدهایی که به برنامه وارد است پای تماشای آن می‌نشیند.
شاید جذاب‌ترین بخش برنامه دورهمی بخش گفت‌و‌گو با میهمان برنامه باشد. درست همین نقطه قوت به‌دلیل سیاست‌های متناقض و یک بام و دوهوایی و کج سلیقگی‌های ناظران کیفی این برنامه به نقطه ضعف یا چالش‌برانگیز برنامه بدل می‌شود. یا بخشی از سخنان میهمان را پخش نمی‌کنند مثل صحبت‌های مهران احمدی که به قهر کردن دخترش با او منجر شده!
بنیامین بهادری خواننده هم گفته 17 دقیقه از حرف‌هایش در دورهمی سانسور شده. نمونه‌هایی از این دست آنقدر زیاد شده که علی کریمی فوتبالیست حاضر نشده دعوت مهران مدیری به این برنامه را بپذیرد. او در پاسخ به این دعوت گفته: «از آقای مدیری به خاطر دعوت‌شان به برنامه دورهمی خیلی تشکر می‌کنم. از قول میهمان‌های برنامه و خودشان شنیدم که بخش‌هایی از بعضی برنامه‌ها سانسور می‌شود. به هر حال اگر برنامه‌شان پخش زنده بود با کمال میل می‌رفتم.»
جالب اینکه گاهی بخش‌هایی از حرف‌های خود مدیری هم در بازپخش حذف شده! از سوی دیگر برخی از برنامه‌ها که ضبط شده و حتی زمان پخش آن هم اعلام شده از کنداکتور پخش خارج شده است. نمونه آخرش حضور امیرآقایی در دورهمی بود که با وجود تبلیغات گسترده‌ای که به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی از این برنامه صورت گرفت از پخش آن جلوگیری شد.
حضور مجید صالحی هم با همین ممیزی همراه شد. آیتم میهمانان برنامه دورهمی یک مشکل اساسی دیگر هم دارد و آن دعوت از برخی چهره‌هاست که هنوز به معنای متعارف رسانه‌ای و سینمایی آن چهره نشده‌اند.
نمونه آخرش حضور هدیه بازوند که نقش دختر سعید آقاخانی را در سریال نون خ 2 ایفا می‌کرد. بازیگری که سابقه بازیگری چندانی نداشته و چه بسا بسیاری از مردم او را نمی‌شناسند. مسأله این است که قرار نیست برنامه دورهمی به محل معرفی یا تبلیغ چهره‌های ناشناخته بدل شود.
حذف سخنان میهمانان، پخش نکردن برنامه تبلیغ شده و حضور میهمانان ناشناخته و کم اهمیت در دورهمی سه چالش درون متنی این برنامه است که اگر حل نشود به اعتماد مخاطب به این برنامه لطمه زده و چه بسا موجب ریزش مخاطبان آن شود.
عجیب است که چطور با وجود ناظر کیفی و ناظر پخش، برنامه ضبط شده و تبلیغ شده پخش نمی‌شود! اینکه فلان میهمان در فلان جا فلان حرف را زده یا فلان واکنش را نشان داده باعث حذف و سانسور او در برنامه شود، غلبه حاشیه بر متن است و بنیان این برنامه را سست می‌کند. دورهمی و گپ و گفت‌هایش بیش از هر چیز به صداقت و راستی با مخاطبان هویتمند شده و به نقطه اثرگذاری می‌رسد. تعدد و تکرار این حذف و توقیف‌ها قطعاً اعتماد مخاطب را به کلیت برنامه سلب کرده و دورهمی را به دور از همی بدل می‌کند!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/20/549166/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها