سخنگوی دولت: منحنی ارز در حال پایین آمدن است




علی ربیعی، سخنگوی دولت، قیمت واقعی ارز را بسیار کمتر از قیمت بازار دانست و با بیان اینکه در زمینه بازگشت ارزهایمان از خارج کشور اقدامات مناسبی از سوی وزارت خارجه و اقتصاد انجام شده است، گفت: خوشبختانه منحنی ارز در حال پایین آمدن است و این در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز به قیمت واقعی خود است. به گزارش ایسنا، ربیعی روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، عوامل اقتصادی و تحریم‌ها و نیز فشار روانی و اقدامات سودجویان و بدخواهان را از دلایل افزایش قیمت مصنوعی و ناپایدار نرخ ارز برشمرد و افزود: بالابردن تولید داخلی نه تنها تقاضای ارز را کاهش داده، بلکه به پایین آمدن قیمت‌های کالاها هم کمک می‌کند. انتظارات افزایش قیمت ارز و پیگیری ایجاد جو روانی درباره آن از سوی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی سبب می‌شد که مردم پول‌های ریز و خرد خود را هم به سمت این بازار ببرند. سخنگوی دولت با بیان اینکه با فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود، اظهار کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام می‌شد این‌گونه نبود. البته در حال حاضر هم در صحنه خارجی تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.
او تأکید کرد: از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آنها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم. ربیعی درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش یکی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در این مورد که یکی از نمایندگان تهران در مجلس ادعا کرده بود، ضمن تکذیب حذف بودجه خودکفایی گندم در دولت، تأکید کرد: تصمیمات دولت تابعی از فرد بیرون از دولت نیست و این نظریه باطلی است که فردی از بیرون دولت در تصمیم گیری‌ها تأثیرگذار باشد.
او با تأکید بر اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کشور در تأمین گندم مورد نیاز خود خودکفا شده است، افزایش تولید گندم از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال 92 به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال‌های اخیر را شاهدی بر این مدعا دانست و گفت: خرید تضمینی ما امسال بهتر از سال‌های دیگر بوده و اساساً واردات گندم خوراکی در انحصار دولت است.
ربیعی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز با بیان اینکه در صندوق تأمین اجتماعی با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت، تلاش شد زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی فراهم شود، اظهارکرد: با همسان‌سازی، حداقل حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری هم در حال پیگیری است تا با تأمین منابع لازم، این کار را انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.  
سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که به این ترتیب، بازنشستگان مشابه طبقات خودشان، ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند. حتماً این کار را در یکی، دو ماه پیش رو انجام خواهیم داد و به نحوی نهادینه می‌شود که امر همسان‌سازی را در سال‌های آینده دنبال کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7400/3/549180/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها