آماده باش مراکز درمانی در سیستان و بلوچستان برای پذیرش بیماران

احتمال شیوع تب کریمه کنگو به‌خاطر رفتارهای غیربهداشتی در عید قربان



زاهدان- محمد شکوهی فر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با وجود آموزش‌ها و هشدارهایی که قبل از عید سعید قربان انجام شد متأسفانه باز هم شاهد عدم رعایت نکات بهداشتی توسط عده‌ای در سیستان و بلوچستان بودیم و اکنون خود را برای پذیرش مبتلایان احتمالی تب کریمه کنگو آماده کرده‌ایم.
 دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: براساس مشاهدات میدانی کارشناسان، میزان رفتارهای نامناسب بهداشتی در روز عید قربان امسال نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود امّا با وجود آموزش‌ها و هشدارهای متعدد از طریق صدا و سیما، کانال‌های خبری، شبکه‌های مجازی، آموزش‌های چهره به چهره افراد ذیربط، نصب پوستر‌ها و بیلبوردهای متعدد در مناطق حاشیه شهر و مراکز سنتی عرضه دام، بازهم شاهد وقوع اتفاقاتی همچون خرید دام درخارج از جایگاه‌های تعیین شده و حتی ذبح آن در معابر عمومی بودیم. وی با اشاره به مرگبار بودن بیماری تب کریمه کنگو گفت: متأسفانه در 10 تا 20 سال اخیر این بیماری در استان سیستان و بلوچستان هم مانند سایر مناطق خاورمیانه بومی شده است و هر دامی که در این منطقه وجود دارد ممکن است به این ویروس آلوده باشد، هر چند هیچ علامت و نشانه واضح و آشکاری هم نداشته باشد. وی افزود: در صورت آلوده بودن دام، خطر انتقال ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به کسانی که توسط کنه ناقل نیش زده می‌شوند یا بدون رعایت اصول پیشگیرانه نسبت به نگهداری، حمل و نقل، ذبح، قطعه قطعه کردن، پختن و حتی تناول گوشت و امعا و احشایی مثل کله پاچه، دل و جگر می‌کنند وجود دارد. به گفته دکتر هاشمی شهری دوره نهفتگی بیماری تب کریمه کنگو عموماً بین 5 تا 6 روز است ولی بیمارانی هم داشته‌ایم که بعد از 1 تا 10 روز بعد از ورود ویروس به بدنشان علائم بیماری را نشان داده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شروع علائم این بیماری معمولاً ناگهانی است و ممکن است به ترتیب وقوع شامل درجاتی از سردرد، تب، لرز، درد عضلانی بخصوص در پشت پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و حساسیت به نور باشد. دکتر هاشمی شهری علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم را هم از دیگر علائم و نشانه های بیماری در مرحله قبل از خونریزی برشمرد.
وی با اعلام آمادگی همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران مشکوک و دارای علائم تب کنگو گفت: مرکز تخصصی بوعلی با وجود گرفتاری‌ها و درگیری‌های شدید ناشی از پذیرش و بستری بیماران حاد تنفسی و کرونا مثبت، همچنان به‌عنوان قطب بیماری‌های عفونی و گرمسیری آماده پذیرش نهایی بیماران احتمالی مبتلا به این بیماری هم می‌باشد. دکتر هاشمی شهری با هشدار مجدد در زمینه وقوع موج بعدی بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان گفت: تجمعات خانوادگی، ضیافت‌ها، دید و بازدیدهای عیدانه، نشست‌های دوستانه و خرید از فروشگاه‌ها و بازارهای پر ازدحام در روزهای عید اتفاق می‌افتد و این مهم‌ترین تهدید برای ورود استان به موج دوم بیماری کروناست چون معمولاً این فعالیت‌ها بدون ماسک، به مدت زمان طولانی و بدون رعایت فاصله ایمن یک و نیم متر انجام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/11/550325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها