بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

نقاشی‌های قدیمی زیر گچ
کشف مهم در کاخ چهلستون اصفهان

اخیراً نماینده اداره کل باستانشناسی در اصفهان ضمن آشکار کردن نقاشی‌های قدیمی چهلستون از زیر پرده‌های گچ که نقوش اصلی این بنای تاریخی را مستور داشته است، به کشف کتیبه مهمی نائل شده و در نتیجه تاریخ قطعی بنا را به‌دست آورده‌اند. کتیبه نامبرده در حاشیه بالای دیوار ایوان بزرگ کاخ چهلستون گچبری و نقاشی شده، متضمن شش بیت است و صریحاً این کاخ را از آثار زمان شاه عباس ثانی معرفی می‌کند. در مصراع اخیر بیت ششم، ماده تاریخ بنا (مبارکترین بناهای دنیا) یعنی سال ۱۰۵۷ ذکر شده و می‌رساند که بنای تاریخی چهلستون با وجود تشابهی که از نظر معماری به کاخ عالی قاپو دارد، ارتباطی به شاه عباس کبیر نداشته و تصورات دیگری که تاکنون از طرف مورخین و سیاحان در این باره شده بی‌اساس بوده است.در پایین کتیبه مزبور کتیبه دیگری نیز از زیر گچ آشکار شده که مربوط به زمان سلطان حسین است و از تعمیرات چهلستون حکایت می‌کند.
روزنامه کوشش- دوشنبه 4 خرداد 1326

خرید اسلحه دولت ایران از امریکا

آقای حسین علاء سفیر کبیر ایران در امریکا اظهار داشت که قراردادی بین امریکا و ایران به امضا رسیده که مربوط به کمک‌های نظامی امریکا به دولت ایران می‌باشد. مقصود از کمکی که در این قرارداد منظور شده خریداری مهمات جنگی و اسلحه امریکایی از طرف دولت ایران است و این خرید از محل باقیمانده مهمات نیروهای امریکایی در خاورمیانه صورت خواهد گرفت.
آقای علاء اضافه کرد که مذاکرات این قرارداد از9 ماه به این طرف بین ایران و امریکا جریان داشت. قرارداد مزبور از طرف آقای حسین علاء به نمایندگی دولت ایران و ژنرال کنالی به نمایندگی دولت امریکا امضا شده است.
آقای حسین علاءنیز تصریح کردند که این قرارداد ارتباطی با طرح‌های مستر ترومن رئیس جمهوری امریکا مربوط به کمک کشورهایی که از طرف کمونیسم مورد تهدید قرار گرفته‌اند نمی‌باشد. اکنون انتظار آن می‌رود که برای این قرارداد پارلمان ایران آن را تصویب نماید.
وزارت خارجه امریکا امروز اعلان کرد که مبلغ ۲5 میلیون دلار به دولت ایران اعتبار داده شده است که برای خرید مازاد اموال جنگی از امریکا مصرف کند.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد که هنوز معلوم نیست چه نوع کالایی مورد نیاز دولت ایران است ولی احتمال می‌رود که قسمت عمده آن برای خرید اموال غیر جنگی از قبیل پتو، لباس و کفش و ارابه‌های حمل‌ونقل و غیره برای ارتش ایران مصرف خواهد شد.
سخنگوی مزبور همچنین گفت که دولت ایران ظاهراً درخواست خرید عده معدودی تانک کوچک وهواپیمای جنگی برای حفظ امنیت در داخل آن کشور کرده است.
این دین از طرف دولت ایران در دوازده قسط مساوی واز اول ژانویه ۱۹۵۰ تا ۱۹6۱ با ربح دو و سه هشتم درصد پرداخت خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 30 خرداد1326

ایران به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآمد
شرکت در المپیاد

تلگراف رسیده از لندن به اداره تربیت بدنی حاکی است که کمیته بین‌المللی المپیک کشور ایران را به‌رسمیت شناخته و تصویب نموده است که کشور ما هم در المپیک ۱۹4۸ که در لندن برگزار می‌شود شرکت نماید.
روزنامه کوشش- سه‌شنبه 23 تیر1326



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/16/550343/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها