به نام تاریخ



13 مرداد
137 روز از سال و تقریباً نیمی از فصل تابستان گذشت. امروز را هم با یاد هنرمندان و چهره‌های فرهنگی ایران و جهان بگذرانیم.
تولدها
حسن حسندوست: تدوینگر نام آشنای سینمای ایران سال 1336 در چنین روزی به دنیا آمد. حسن حسندوست در مدرسه عالی تلویزیون و سینما تدوین را یاد گرفت و ابتدا در تلویزیون کارش را آغاز کرد پس از آن به سینما آمد و اولین کار رسمی اش تدوین فیلم «شهر موش ها» بود. از سال‌های 48 تا 54 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کرد و در این مدت دو فیلم هشت میلیمتری هم به‌نام‌های «سیلی» و «نبرد» ساخت که فیلم «نبرد» برنده جایزه آماتوری شد. در عین حال تدوین را در سینما با فیلم‌های برجسته‌ای چون «اجاره نشین ها»، «هامون»، «مادر»، «سارا»، «چکمه»، «پری»، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «باران» ادامه داد و «خورشید»، «آن سوی ابرها» و «فراری» آخرین فیلم‌هایی هستند که با تدوین او روی پرده رفته‌اند. حسندوست برای تدوین فیلم‌های «هامون» و «بچه‌های آسمان» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفت.
سیروس همتی: بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون امروز 48 ساله می‌شود. سیروس همتی با بازی در فیلم «مارمولک» و سریال «خداحافظ بچه» شناخته شد هرچند که پیش از این در سریال‌های «خاک سرخ» و«آشپزباشی» بازی کرده بود. او تئاتر را از سال 70 آغاز کرد و در نمایش‌هایی چون «برف سبز»، «رؤیاهای خلیج فارس»، «دزدآب»، «بلوط‌های تلخ»، «مومیا» و «مردی در آیینه» بازی کرد. ضمن اینکه نمایش‌های «قربانی»، «ح دو چشم»، «مجلس برادرکشی»، «ماجرای نیمه شب» و «اسب تهران» هم با کارگردانی همتی روی صحنه رفته‌اند.
درگذشت ها
کولت: سیدونی گبریل کولت یکی از شاخص‌ترین نویسندگان زن فرانسوی سال 1954 در چنین روزی درگذشت. کولت متولد سال 1873 بود و با ناشری به‌نام «آنری گوتیه ویلار» ازدواج کرد و پس از آن نوشتن را به‌صورت جدی دنبال کرد. ماجراهای چهار جلدی «کلدوین» اولین کتاب‌های او بودند که از سال 1900 منتشر شدند. پس از آن «ماجراهای مین» را نوشت که موفقیت زیادی برایش همراه آوردند هرچند که این کتاب ها به‌عنوان اثر مشترک او و همسرش منتشر می‌شدند. کولت پس از جدایی از همسرش، ضمن بازی در نمایش‌های موزیکال کتاب‌های «عزلت عاطفی» و پس از آن «آواره» را نوشت که این کتاب کولت را به شهرت رساند. «شری» مهم‌ترین اثر کولت در سال 1920 منتشر شد و پس از آن با «گندم نارس»، «سرانجام شری»، «دومی»، «ماده گربه» و «بگو مگو» نویسندگی را ادامه داد. کولت پس از آزادی فرانسه در جنگ جهانی دوم به‌عنوان یکی از چهره‌های ادبی برجسته فرانسه به شمار می‌رفت و نشان «لژیون دونور» را هم گرفت.
الکساندر سولژنیتسین: نویسنده روس سال 2008 در چنین روزی درگذشت. الکساندر سولژنیتسین از نوجوانی به ادبیات علاقه داشت و همزمان با تحصیل در رشته ریاضیات، ادبیات و فلسفه هم می‌خواند. تا
 44 سالگی به‌عنوان نویسنده مشهور نبود اما سال 1962 با نوشتن داستان «یک روز ایوان دنیسوویچ» به شهرت رسید. رمان «درخت بلوط و گوساله» اثر بعدی او بود اما رمانی که الکساندر سولژنیتسین با آن بیشتر شناخته شد «مجمع الجزایر گولاگ» بود. او از 1945 به مدت 8 سال به جرم تشکیل یک سازمان ضدانقلابی در اردوگاه کار اجباری گولاگ به سر برد و ماجراهایش جرقه نوشتن این کتاب شد. کتابی که به‌دلیل محدودیت‌های الکساندر سولژنیتسین در شوروی آن زمان در فرانسه منتشر شد. او به‌دلیل افشای جنایات استالین در رمان‌هایش پس از آزادی از اردوگاه کار اجباری گولاگ به تبعیدی 20 ساله در قزاقستان رفت و بالاخره در 1974 از شوروی اخراج شد. هرچند که سال 1994 و پس از فروپاشی شوروی به کشورش بازگشت. الکساندر سولژنیتسین در سال 1970 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
جوزف کنراد: نویسنده بریتانیایی- لهستانی سال 1924 درگذشت. او متولد 1857 بود و ابتدا به‌عنوان نویسنده داستان‌های پسربچه‌های دریانورد شناخته می‌شد چون در کشتیرانی تجاری فرانسه کار می‌کرد اما پس از گذشت سال‌ها امروز به‌عنوان داستان سرایی ماهر شناخته می‌شود. کنراد از سال 1894 که نویسندگی را پس از پایان کارش در دریا جدی دنبال کرد 13 رمان، 2 جلد خاطرات و 28 داستان کوتاه نوشت که «غریبه دریازده»، «کاکاسیاه کشتی نارسیسوس»، «قربانی هفت جزیره»، «نوسترومو» و «دل تاریکی» از جمله آثار او هستند. او سال 1914 برنده نشان «شوالیه» و مدرک افتخاری از 5 دانشگاه شد که همه را رد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/20/550365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها