دیگه چه خبر




ادعای توافق ایران و کره جنوبی برای تجارت کالاهای بشردوستانه

   خبر اول اینکه، خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که ایران و کره جنوبی در زمینه ایجاد یک کارگروه برای تجارت کالاهای بشردوستانه توافق کرده‌اند. به گزارش ایسنا یک منبع آگاه به خبرگزاری یونهاپ گفت که کره جنوبی و ایران توافق کرده‌اند که در چارچوب معافیت از تحریم‌های ایران که کره جنوبی از امریکا دریافت کرده است، یک کارگروه برای توسعه تجارت کالاهای بشردوستانه ایجاد کنند.این منبع ادامه داد: این رایزنی‌ها که در سطح مدیر کل خواهد بود با هدف تطابق نیازهای ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی با آنچه صادر‌کننده‌های کره جنوبی می‌توانند ارائه کنند، انجام خواهد شد.اولین مذاکرات این کارگروه احتمالاً در اوایل ماه آینده برگزار خواهد شد.طبق گفته این منبع آگاه، دو طرف در مذاکرات سطح بالاتری که این هفته به‌صورت مجازی برگزار شد به این توافق رسیده‌اند و طرف ایرانی در این مذاکرات به خریداری محصولات کره جنوبی به ارزش صدها میلیارد دلار ابراز تمایل کرد. اظهارات این منبع آگاه در حالی مطرح می‌شود که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیراً با توجه به پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و وعده‌های اخیر دولت کره جنوبی برای تجارت بشردوستانه با ایران در پیامی توئیتری گفت: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم. فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم.کسی در ایران منتظر محموله نیم یا دو میلیون دلاری نیست. امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم وجود هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند.

حمله به علی مطهری از تریبون مجلس

  خبر دیگر اینکه، یک نماینده مجلس که چندی پیش مدعی فروش جزایر ایرانی به چینی‌ها شده بود و به فاصله کمتر از چند ساعت اظهارات پخش شده خود در تلویزیون را تکذیب کرد! دیروز در قامت دفاع از روابط ایران و چین برآمد و از همین زاویه به علی مطهری نماینده پیشین تهران در مجلس حمله کرد. مطهری روز شنبه در توئیتی از آنچه سکوت ایران در مقابل رفتار دولت چین با مسلمانان منطقه «سین کیانگ» خوانده بود، انتقاد کرده و نوشته بود «مگر مسلمان چینی چه فرقی با مسلمان یمنی یا فلسطینی دارد؟» محمود احمدی بیغش نماینده اصولگرای شازند در مجلس دیروز در بخشی از نطق میان دستور خود گفت: «ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت با مسلمانان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است و این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق‌برانگیز این جریان بی‌خاصیت و پرمدعا برای تحت تأثیر قرار دادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد.» او از دادستان کل کشور خواست ملاحظات را کنار گذاشته و با امثال این «ذهن‌های بیمار» با قاطعیت و شدت برخورد کند.

دور دوم مذاکرات هواپیمای اوکراینی در تهران

  دست آخر اینکه،  سفیر ایران در اوکراین با ارائه گزارشی از مذاکره هیأت ایرانی و اوکراینی در کی‌یف پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی از برگزاری دور دوم این مذاکرات در تهران خبر داد.به گزارش ایسنا، منوچهر مرادی در صفحه توئیترش درباره سفر هیأت ایرانی به کی‌یف و مذاکره درباره مسائل مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی نوشت: اولین دور مذاکرات میان ایران و اوکراین پیرامون مسائل هواپیمای PS752 در سفر هیأتی ایرانی به کی‌یف در تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای انجام شد و با مشارکت نمایندگان کشورهای کانادا، سوئد و انگلیس پایان یافت.مذاکرات سازنده و ثمر بخش بود. دور دوم این مذاکرات در اکتبر ۲۰۲۰ در تهران برگزار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/3/550403/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها