اخـــــــــبار




فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران:
86 درصد متوفیان کرونا در ایران یک عامل زمینه‌ای داشتند

 فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: در بیماری‌های مزمن فرسایشی که نوپدید هستند، صحبت از شکست دادن بیماری، بیشتر یک واکنش هیجانی زودرس است. بنابراین من به این پارادایم اعتقادی ندارم و شکست کرونا به عنوان یک بیماری مزمن، نوپدید و فرسایشی بیشتر یک شعار هیجانی است. شاید بهتر باشد بگوییم که ما کرونا را ریشه‌کن می‌کنیم، برای ریشه‌کن کردن این ویروس هم طبیعتاً باید روش‌های مدیریتی تأثیرگذار اعمال شود.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی افزود: مطلقاً نباید فریفته شویم و نباید در مقابل این بیماری، غرور ما را بگیرد. باید بدانیم که با یک بیماری مواجهیم که شواهد جهانی درباره آن اندک است و کم بودن اطلاعات علمی درباره این بیماری باعث می‌شود که ما سلاح کمتری در برابر آن داشته باشیم. زیرا شناختمان از این بیماری کمتر است. بنابراین در چند ماه اخیر کمتر در ادبیات علمی جهان بحث شکست دادن بیماری کووید۱۹ را دیده‌ام. مانیفست اکثر کشورها این بوده است که باید به نوعی به سمت شکستن زنجیره انتقال این بیماری حرکت کنیم.
زالی تأکید کرد: اینکه بخواهیم در برابر کرونا پرچم افتخار بالا ببریم، اصلاً علمی نیست. باید با ادبیات علمی صحبت کنیم. به هر حال امواج بعدی کرونا خواهد آمد. تا زمانی که یا ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند و یا داروی مطمئن و واکسن آن پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا قابل تکرار خواهد بود. البته ما بشدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم و این حرف بسیار خطرناک است. باید دارو و واکسن کارای این دارو پیدا شود و یا در بدترین و سخت‌ترین شرایط که از نظر علمی کاملاً با آن مخالفیم و آن را منسوخ شده تلقی می‌کنیم، ۶۶ درصد جامعه مبتلا شوند که در این صورت با حجم بسیار زیاد بیماری و تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. زالی درباره وضعیت کرونا در تهران عنوان کرد: از روز آغازین اپیدمی کرونا تاکنون در ۸۶.۷ درصد موارد در کلیه متوفیان ناشی از کرونا در تهران، فرد فوت‌شده حتماً یک عامل زمینه‌ای هم داشته است. این موضوع را در سایه تلاش جامعه پزشکی و بهداشتی و درمانی در تهران می‌دانیم. جامعه پزشکی خسته شده، بسیاری از معوقاتش را دریافت نکرده و دچار فرسودگی شده است، اما بازهم در حال تلاش است. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اخذ جریمه از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: در همه کشورهای دنیا عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم استفاده از وسایل پیشگیری مانند ماسک، حتماً با جرایمی روبه‌رو است و ما تنها کشوری هستیم که برای این موضوع جریمه در نظر نگرفته‌ایم. البته من از مردم هم تشکر می‌کنم و مردم اصلاً مقصر نیستند، نباید تمام کاسه کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم.

دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی تا 5 ماه آینده حذف می‌شوند

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: امیدواریم ظرف حداقل پنج ماه آینده بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت در ارتباط با حذف دفترچه‌های درمانی اقداماتی انجام دهیم. مهرداد قریب در گفت‌وگو با ایسنا درباره استعلام غیرحضوری توضیح داد:  با غیرحضوری شدن استعلام، استحقاق درمان و تمدید خودکار اعتبار دفترچه‌ها شاهد آن بودیم که میزان مراجعات به شعبات و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی تا ۳۸ میلیون مورد کاهش یافته و رضایتمندی خوبی به دنبال داشته است. او  با بیان اینکه شش روش برای استعلام اعتبار دفترچه‌ها اعلام شد که از جمله آن می‌توان به شماره‌گیری کدهای دستوری ussd  و مراجعه به سایت سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: بیمه شده به هر بیمارستان، مرکز خصوصی یا مطب مراجعه کند، استحقاق درمانش به روش‌های گفته شده قابل انجام است. مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره زمان اجرای نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه گفت: کار بسیار گسترده‌ای است و مقدماتی را می‌طلبد؛ باید همه پزشکان و مراکز درمانی با ما همکاری کنند. سامانه نیز باید پاسخگو باشد و طوری نشود که مردم به علت قطعی اینترنت یا موارد دیگر با اخلال در دریافت خدمت مواجه شوند. یکی از مزیت‌های نسخه نویسی الکترونیک صرفه‌جویی در تجویز داروهای غیرضروری است. هرچه داروی غیرضروری که مضاف بر قواعد و راهنمای بالینی است کمتر نوشته شود بهتر است، زیرا تجویز داروهای غیرضروری اسراف است و به سلامت بیمار لطمه می‌زند. کارهای فنی در حال انجام است و امیدواریم طی چهار پنج ماه آینده این کار را اجرایی کنیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7410/5/550415/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها