اجماع جهانی علیه امریکا


فداحسین مالکی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
سرنوشت پیش‌نویس قطعنامه‌ای که امریکایی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان ارائه کرده بودند، از قبل معلوم بود که نمی‌تواند رأی لازم اعضای شورای امنیت را کسب کند. تنها دو کشور موافق این پیش‌نویس بودند و با رأی مخالف چین و روسیه و آرای ممتنع سایر اعضای شورا، امریکا برای دومین بار در چند ماه گذشته شکست سختی خورد.
اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در ارائه این پیش‌نویس به این معنا بود که یک بازنگری در شرایط آرای خود در انتخابات پیش‌رو داشته باشد اما این حرکت نه تنها راه به جایی نبرد بلکه موضعگیری دوستان اروپایی را هم در بی‌اعتبار نشان دادن این پیش‌نویس حتی قبل از زمان طرح آن در شورای امنیت برملا کرد. امریکا برای تصویب این پیش‌نویس دست به هر کاری زد. حتی مفاد قطعنامه طولانی خود را به ۴ پاراگراف کاهش داد اما باز هم نتوانست رأی موافق کشوری غیر از دومینیکن را کسب کند. شکست سنگینی که امریکایی‌ها متحمل شدند که بیشتر هم از ناحیه دوستان خود بوده، نشان از واقعیت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل کلان دارد. تلاش ایران برای اثبات حقانیت خود در طول این سال‌ها، سبب شد که علاوه بر اروپایی‌ها که با رأی ممتنع خود پاسخ امریکا را دادند، خیلی از کشورهای دیگر دنیا هم به نوعی با جمهوری اسلامی هم‌جهت شوند. این اتفاق را باید هم جهتی اجماع بین‌المللی با ایران تلقی کنیم.
اما اینکه آیا این اجماع علیه امریکا می‌تواند کمک حال ایران در مورد موضوع برجام هم باشد، خیلی به واقعیت نزدیک نیست. چرا که برجام بدعهدی امریکایی‌ها بوده و آنها اعلام کرده‌اند از ابزارهای دیگری می‌خواهند استفاده کنند که البته آنها هم هیچ تأثیری برای ما نخواهد داشت. به این دلیل که تاکنون از همه گزینه‌های خود استفاده کرده‌اند و نتیجه‌ای حاصل نشد.
نکته قابل ذکر این است که با رد پیش‌نویس قطعنامه امریکا، نمی‌توانیم از عملکردهای خوب دولت چشم‌پوشی کنیم. قطعاً تلاش و رایزنی‌های تیم دیپلماسی کشور ما و در کلیت آن عملکرد دولت بوده که نتیجه‌اش این شده است. ما در معادلات بین‌المللی بخصوص در حوزه عراق و سوریه، به‌عنوان قدرت برتر منطقه شناخته شده‌ایم. همچنین فرماندهی بی‌نظیر سردار سلیمانی در موضوعیت و حتی تثبیت دیپلماسی ما در بسیاری از مسائل تأثیرگذار بوده است. همه این موضوعات دست به دست هم دادند تا حقانیت جمهوری اسلامی ایران مشخص شود. اگر در رد پیش‌نویس قطعنامه امریکا نقطه مثبتی وجود دارد، پیروزی آن برای همه مسئولان کشور و بخصوص مردم ایران است؛ مردمی که سنگینی تحریم‌های پی‌در‌پی امریکا را در طول این سال‌ها تحمل کرده‌اند، با اجماع بسیاری از کشورها با ایران که نشان از عملکرد بد امریکایی‌ها دارد، به اثبات حقانیت خود رسیده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/3/551719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها