اهالی «سید محمد» صاحب روستای جدید می‌شوند




حمیرا حیدریان
 خبرنگار
عصر روز 17 اردیبهشت سال 96 بود که وقوع سیلاب 148 خانوار روستای «سیدمحمد» از توابع شهرستان لردگان را به‌ کام خود گرفت و 530 نفر را شبانه، آواره و بی‌خانمان و 4 نفر را ناپدید کرد. حادثه‌ای که برآورد خسارات مالی آن مسئولان ملی را نیز به پای کار آورد و برای جبران آن هیأت دولت وارد عمل شد. حال پس ‌از گذشت سه سال بعد از تصمیمات گرفته شده و ابلاغیه‌ها و مطالعات انجام گرفته نتیجه کار تصویب جابه‌جایی اهالی این روستا به مکان جدیدی است که برایشان جانمایی ‌شده؛ مکانی که قرار است طبق گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان چهار محال و بختیاری خانه جدید آنها شود و تمامی امکانات معیشتی و توسعه روستا در آن لحاظ خواهد شد. اتفاقی که با تأمین اعتبار بموقع ظرف یک سال آینده اهالی سید محمد را صاحب روستای جدید می‌کند تا شاید دور از هر گونه حوادث غیرمترقبه کمی روی آرامش ببینند.
 سهراب رئیسی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: با تصویب استانداری و دستگاه‌های متولی بزودی روستای سید محمد از توابع شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری وارد فاز عملیاتی جا به جایی می‌شود. روز شنبه طی جلسه‌ای که با استانداری داشتیم تصویب شد که روستای سید محمد به سایتی که در نظر گرفته شده است انتقال داده شود.
وی با بیان اینکه روستای سید محمد از توابع شهرستان لردگان در دامنه کوه واقع شده است، افزود: شیب تند و ناپایدار، وجود سنگ‌های لغزان کوه بالا دست و طغیان رودخانه‌ها در فصل بهار سه عامل تهدید‌کننده روستای سید محمد است که به‌دنبال وقوع سیل در سال 1396 باعث شد که فکر درجاسازی یا جابه‌جایی این روستا بین دستگاه‌های متولی و مسئول قوت گیرد.
وی با اشاره به اینکه سیاست و وظیفه ذاتی بنیاد مسکن ایمنی، مقاوم‌سازی و پایدار‌سازی خانه‌ها برای شهروندان خصوصاً روستاییان است، اظهار داشت: با وقوع حادثه سیل در سال 96 و خسارت سنگینی که به روستای سید محمد وارد شد، دستورالعمل درجاسازی یا جابه‌جایی این روستا ابلاغ شد اما این کار نیازمند اعتبارات لازم برای مطالعات و جابه‌جایی این روستا بود که با تأخیر انجام شده و در نهایت در تیرماه 98 با تأمین اعتبار، کار گرفتن مشاور برای انجام مطالعات گسترده و تحقیقات صورت گرفت و مشاوران اقدام به مطالعه و کار کارشناسی کردند که طی آن سوابق حادثه سیل در صدسال اخیر را نیز مورد بررسی قرار دادند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر تأمین معیشت روستاییان به‌عنوان عامل اصلی در مکان‌یابی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده قرار است مکان روستای جدید در یک فاصله 2 کیلومتری از روستای سید محمد واقع شود تا مردم از نظر تأمین معیشت و خدمات دچار مشکل نشوند و در واقع بعد از فاز اول یعنی مکان‌یابی و جابه‌جایی روستا آنچه که تمامی دستگاه‌های مسئول اعم از سازمان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، بنیاد مسکن و آبفا و...باید به آن توجه داشته و همراه شوند؛ خدمات‌رسانی به اهالی روستا است. ارائه وام قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی، تأمین آب و برق و امکانات زیرساختی و… همگی موضوعاتی هستند که باید به آنها اهتمام ورزید.
وی با اشاره به اینکه با تأمین اعتبار مورد نیاز ظرف مدت یک سال با نظارت‌های فنی کار ساخت روستای جدید عملیاتی می‌شود، گفت: با جابه‌جا شدن 500 نفر این روستا به مکان جدید، روستای سید محمد عملاً متروکه شده و به تملک دولت درخواهد آمد.
رئیسی تأمین اعتبارات لازم را کلید اصلی در تسریع اجرای طرح‌های عمرانی دانسته و افزود: با تأمین اعتبار لازم نه تنها کار جابه‌جایی این روستا بلکه سایر روستاهای در معرض خطر سرعت خواهد گرفت.
مدیر کل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه این استان بیشترین آمار جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر را دارد، بیان کرد: ۱۸۰ روستای در معرض خطر در استان وجود داشت که کار جابه‌جایی بسیاری از آنها انجام شده است.
مرتضی زمان‌پور مدیرکل ستاد بحران استان چهار محال و بختیاری نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با بیان اینکه روستای سید محمد در نقطه حادثه خیز و در معرض خطر واقع شده است، گفت: در وسط این روستا دره وجود دارد که سیلاب گیر است و همین یکی از عوامل در بروز حادثه در سال 96 شد. پس از این اتفاق از سوی نهادهای متولی اقدام برای درجاسازی و مقاوم‌سازی این روستا صورت گرفت اما نتایج بررسی‌ها نشان داد بهترین راه محافظت از مال و جان روستاییان، جابه‌جایی آنها به مکانی امن و به دور از حوادث غیر مترقبه است که خوشبختانه در حال حاضر با مشخص شدن مکان جدید کار جابه جایی این سکنه صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به شناسایی مکان برای ساخت روستای جدید افزود: به علت سایت‌های جنگلی این منطقه کار مکان‌یابی زمان بر بود اما در نهایت مکان مناسب به فاصله کمی از روستا با توجه به شرایط منطقه و دور از هرگونه خطر برای اهالی روستا در نظر گرفته شده است که بزودی اقدامات لازمه از سوی بنیاد مسکن و مسئولان ذیربط صورت خواهد گرفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/6/551730/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها