میانکاله برای نهمین بار در سال‌جاری سوخت



گروه ایران زمین: آتش در پناهگاه حیات وحش میانکاله بعد از دو روز خاموش شد. این نهمین‌ بار بود که حریق در سال‌جاری به جان اراضی پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران افتاد.
پناهگاه حیات وحش در شرق مازندران حدود ۶۰ هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۴۰ هزار هکتار آن را تالاب بین‌المللی میانکاله تشکیل می‌دهد. براساس آمار‌های رسمی دست‌کم هر سال بیش از یک و نیم میلیون بال پرنده مهاجر از ۱۳۰ گونه برای زمستان گذرانی یا زیست در سایر فصول در تالاب میانکاله و اراضی مجاور آن فرود می‌آیند. برخی از دامداران این منطقه با عقایدسنتی خود، برای از بین بردن علف های خشک آنها را به آتش می‌کشند تا درفصل پاییز همراه با بارش های باران شاهد رویش علف های تازه با حجم بیشتر برای چرای دامشان باشند. حسینعلی ابراهیمی کارنامی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه آتش‌سوزی در میانکاله مهار شده می‌گوید: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این آتش‌سوزی مانند سال گذشته منشأ انسانی دارد.او با بیان اینکه معلوم نیست این آتش‌سوزی‌ها سهوی است یا عمدی و با چه هدفی انجام می‌شود، می‌گوید: دستگیری فرد متخلف در طبیعت دشوار است زیرا آنها براحتی فرار می‌کنند. به گفته ابراهیمی کارنامی به علت بارش‌های پارسال و اوایل امسال و وجود پوشش علفی زیاد، منطقه برای آتش‌سوزی بسیار مستعد است.او این آتش‌سوزی را گسترده‌ترین آتش‌سوزی امسال در میانکاله می‌داند. ابراهیمی کارنامی می‌گوید:بعد از اعلام آتش‌سوزی بلافاصله همکاران ما به محل آتش‌سوزی مراجعه و متوجه وسعت بالای آتش‌سوزی شدند و با توجه به وزش باد شدید در منطقه از ستاد مدیریت بحران مازندران، شهرداری، فرمانداری بهشهر، راهداری استان و بهشهر و بندر امیرآباد برای مهار حریق کمک خواستیم و در نهایت آتش مهار شد.
رضا احمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهروسعت  منطقه آتش‌سوزی را ۳۴۰ هکتار عنوان می‌کند که ۶۰ درصد آن انارستان و ۴۰ درصدنیز پوشش گیاهی سازیل، تمشک و گز بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/6/551732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها