تشکیل کارگروه ویژه راه حل مبارزه با تک صدایی بورسی


ادامه از صفحه 7
از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار سرمایه نقد شوندگی بالایی دارد افراد زمانی که با روزهای منفی بازار مواجه می‌شوند با لمس یک دکمه می‌توانند سهم را بفروشند و بلافاصله در صف قرار می‌گیرند و در نهایت منجر به رفتار دومینوواری می‌شود که ریزش را تشدید می‌کند.
بااین حال آنچه در روزهای گذشته منجر به ریزش بازار شده دلایل متفاوتی دارد. نخست ناهماهنگی میان مسئولان در عرضه دارا دوم است که فارغ از درست و غلط بودن، رفتار بازار متأثر از صندوق‌های ETF است. اختلال در هسته معاملات از دیگر عواملی بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. آزاد‌سازی سهام عدالت هم نگوییم نقش اصلی بلکه بهانه‌ای برای تشدید روند نزولی بازار بود. علاوه بر اینها عرضه اوراق سلف نفتی این شائبه را ایجاد کرد که دولت همچون گذشته پشتیبان بازار سرمایه نیست و به‌دنبال ابزارها و بازارهای جدید جذب نقدینگی است. در مجموع می‌توان گفت عواملی که برشمرده شد جو روانی را در روزهای اخیر ایجاد کرد که بر شرایط فعلی بازار متأثر بود.
البته نباید از این نکته هم غافل بود که بازار سرمایه در ایران در فاصله زمانی کوتاهی بزرگ شده است. در واقع طی ماه‌های اخیر جمع کثیری از افراد وارد این بازار شده‌اند که تازه کار هستند و نسبت به سازوکار بازار شناخت دقیق ندارند. این افراد بیش از دیگران تحت تأثیر هیجانات و جو روانی بازار قرار می‌گیرند. نقش فضای مجازی و تبلیغات و اظهار نظر افراد غیرکارشناس در این فضا که از مدت‌ها پیش نسبت به اتمام بازار در شهریور ماه هشدار داده بودند، بر شرایط فعلی مؤثر بود. با توجه به این شرایط ضرورت دارد راهکارهایی مطرح شود که بر تغییر روند بازار تأثیر بگذارد. بهبود هسته معاملات بویژه با زمان‌بندی جدید شاید قدری از فشار هسته معاملات بکاهد. همچنین انتظار می‌رود سیاستگذاران و تصمیم گیران با توجه به ذی نفعان گسترده بازار سرمایه وحدت رویه‌ای در سیاست‌های کلان اقتصادی ایجاد کنند و اخبار و تصمیمات از سوی یک سازمان مشخص ابلاغ و اعلام شود. در حالی که هم‌اکنون ارکان مختلفی از دولت و مجلس نسبت به بازار اظهار نظر می‌کنند. به نظر می‌رسد ضرورت دارد کارگروه تخصصی مرتبط با بازار سرمایه شکل بگیرد که همه افراد دخیل عضو آن باشند. کارگروه باید سخنگو داشته باشد و از این طریق اطلاعات و اخبار به سهامداران منتقل شود. اظهار نظر‌های متناقض درباره بازار منجر به ایجاد حس بی‌اعتمادی می‌شود. قطعاً همیشه انتظار نمی‌رود دولت بخواهد به بازار کمک کند اما در شرایط فعلی حقوقی‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت می‌توانند به کمک بیایند و بازار را به روند رشد برگردانند. نکته پایانی و مهمی که از منظر فرهنگ اقتصادی قابل تأمل است، تغییر نگاه نسبت به بازار سرمایه است. سهامداران باید با نگاه بلند مدت و با صبوری در بازار فعالیت کنند و بدانند ریسک جزئی از ذات این بازار است و قرار نیست در بازه کوتاهی سودهای قابل توجه به‌دست بیاید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/8/551741/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها