ایران در ایران





افزایش خسارت به شالیزارهای شهرستان رشت

 ر شت- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: این شهرستان بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و بارش مجدد باران خسارت شالیزارها را افزایش داد.
به گزارش ایسنا مسعود اسدی پرور گفت: شهرستان رشت یکی از تولیدکنندگان باکیفیت برنج کشور است و هم اکنون ۸۰ درصد از محصول برنج شالیزارهای این شهرستان رسیده است.
وی افزود: این شهرستان ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بارش شدید باران در هفته گذشته به ۱۶ هزار هکتار آسیب زده بود و بارش باران در دو روز گذشته موجب شده که ۱۰۰۰ هکتار دیگر از شالیزارها به ورس دچار شوند. اسدی پرور ادامه داد: ورس در شالیزار موجب کاهش تناژ محصول نمی شود، اما کیفیت دانه های برنج را کاهش می دهد و به‌دلیل رطوبتی که دانه های برنج دارند، هنگام تبدیل شلتوک به برنج سفید تعداد نیم دانه های برنج افزایش می یابد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ درصد از برنج شهرستان رشت برداشت شده و اغلب به‌صورت ماشینی برداشت شده است. وی افزود: به‌دلیل ورسی که در شالیزارهای رشت رخ داده است، احتمال می رود درصد برداشت ماشینی برنج کاهش یابد. اسدی پرور تصریح کرد: چون برداشت برنج برای برخی از دستگاه های ماشین آلات کشاورزی برای دوری محصول سخت است، اغلب کشاورزان خسارت دیده ترجیح می دهند، به‌صورت دستی محصولاتشان را برداشت کنند. وی گفت: در حال حاضر هزینه کارگر برای دروی برنج نیز افزایش یافته است و به طور میانگین کشاورز مجبور است برای هر روز کار یک کارگر ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

تعطیلی سواحل مازندران در دهه اول محرم

ساری - مدیرکل سازمان تبلیغات مازندران با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، عزاداری و سوگواری گفت: با توجه به شرایط امروز مازندران و فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا مازندران سواحل استان در این ایام تعطیل شد.
 ناصر شکریان امیری با اشاره به جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا در مازندران که با حضور استاندار استان و سازمان های اجرایی، فرهنگی و نظامی و انتظامی استان برگزار شد ضمن تأکید بر برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری ایام محرم با رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان و دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های ستاد برگزاری این مراسم در کشور، اظهار کرد: با تأکید استاندار مازندران و تصمیم جلسه ستاد مبارزه با کرونا در این استان، تمامی فعالیت‌های سواحل در دهه اول محرم تعطیل و این اقدام در راستای تعظیم شعائر دینی و حفظ حرمت این ایام برنامه‌ریزی شده است. وی با اشاره به تأکید مکرر نماینده ولی فقیه در استان و مطالبه عمومی مردم مازندران مبنی بر اعمال محدودیت‌های تردد در مبادی این استان در این ایام، افزود: با توجه به تعطیلی روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی و تعطیلات قبل ازآن قطعاً با افزایش مسافرت‌های غیر ضروری در استان مواجه خواهیم شد و با توجه به وضعیت بحرانی مازندران و شرایط بسیار حساس مراکز درمانی و پزشکی شهرهای استان و خستگی پرسنل و کادر درمانی و پزشکی بیمارستان‌های تمامی شهرهای مازندران باید نسبت به بستن مبادی ورود و خروج و محورهای مواصلاتی و پرتردد استان کنترل دقیق صورت گیرد و از پذیرش مسافر و سفرهای غیر ضروری در این استان جلوگیری شود.

مرمت اضطراری ۱۰ اثر تاریخی خوزستان

 اهواز - معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: طرح مرمت اضطراری و رفع خطر از ۱۰ اثر تاریخی خوزستان در آخرین نشست شورای فنی میراث فرهنگی استان بررسی و تصویب شد.
به گزارش اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی افزود: با هدف بررسی طرح‌های مرمتی تهیه ‌شده در حوزه معاونت میراث فرهنگی استان، نشست شورای فنی با حضور سیدحکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و اعضای شورای فنی برگزار شد ‌که در این نشست طرح مرمت اضطراری و رفع خطر  از۱۰ اثر تاریخی در سطح استان بررسی و در نهایت موارد مرتبط با موضوع به منظور مرمت این آثار و صدور حکم مرمت تصویب شد. وی افزود: مرمت بقعه عبدالله‌بانو، ساباط‌های شوشتر و اثر تاریخی معین‌التجار این شهرستان از طرح‌هایی بودند که در این شورا مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین پس از بررسی طرح‌های مرمتی شوشتر، مرمت ۲ اثر تاریخی شهر اهواز به نام‌های «سرای دادرس» و «هتل قو» نیز در شورای فنی بررسی شد. در ادامه طرح ساماندهی محوطه طاق‌طویله شهر ایذه که توسط شهرداری تهیه شده بود نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفت در این شورا، طرح‌های دیگری از قبیل طرح مرمت اضطراری و رفع خطر قلعه ‌جایزان، خانه اخوان و خانه نجف‌خان بهبهان و باغ امیرمجاهد رامهرمز هم بررسی و در نهایت با رأی اکثریت اعضای شورا، طرح‌های مرمت اضطراری و رفع خطر تصویب و به منظور صدور احکام مرمتی به معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه ارسال شد.

راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مهاباد

 مهاباد- مجتمع پتروشیمی مهاباد با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران بومی موفق شد نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را وارد مدار تولید کند.
به گزارش ایرنا رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد اظهار داشت: این طرح در مساحت ۴۰۰ متر مربع طی مدت ۶ ماه راه‌اندازی شده است.
عباس فرش‌باف ادامه داد: ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت تکمیل طرح و اجرای فاز دوم ظرفیت آن به نیم مگاوات برق هم رسیده و برق تولید شده به شبکه سراسری متصل می‌شود. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است، افزود: در این طرح صفحه‌های خورشیدی روی استخر ذخیره آب‌های سطحی تعبیه شده که در کنار جلوگیری از تبخیر آب، کارآیی نیروگاه با خنک‌کاری در سطح آب‌های سطحی را تا ۱۵ درصد افزایش داده است. وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی فاز دوم این طرح، برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی تأمین خواهد شد، اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۸.۵ میلیارد ریال هزینه شده و زمان بازگشت سرمایه آن با حمایت دولت کمتر از پنج سال است. رئیس مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: یکی دیگر از مزیت‌های مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساخت‌های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/11/551754/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها