اخبار



فروش سؤالات تقلبی کنکور در فضای مجازی

گروه حوادث/ این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری افراد سودجو با راه‌اندازی سایت‌های جعلی و تبلیغات مختلف در فضای مجازی مبنی بر «فروش و واگذاری سؤالات کنکور» مترصد کلاهبرداری از متقاضیان هستند.
 سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن هشدار به داوطلبان کنکور گفت: افراد کلاهبردار با طراحی پلتفرم‌های مجرمانه در فضای مجازی مدعی فروش و دسترسی به سؤالات کنکور به داوطلبان هستند.
 این افراد در ازای واگذاری تعدادی سؤال به متقاضیان مبالغ مختلفی را از آنان دریافت می‌کنند و دیگر پاسخگوی تماس‌های افراد نخواهند بود یا با واگذاری نمونه سؤالات کنکور سال‌های گذشته از متقاضیان کلاهبرداری می‌کنند.
وی ادامه داد: تاکنون تعدادی از این افراد مجرم در استان‌های مختلف کشور از جمله فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان که با راه‌اندازی سایت‌ها و کانال‌های مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات فریبنده  درصدد کلاهبرداری برای فروش سؤالات کنکور بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: با تجزیه و تحلیل فعالیت مجرمانه متهمان، مشخص شد تمامی اقدامات این افراد کلاهبرداری محض بوده و هیچ گونه مدارکی دال بر دسترسی آنان به سؤالات کنکور سال 1399 محرز نشده است.
 این مقام انتظامی بیان کرد: مجرمان با ترفند «اجاره کارت‌های بانکی سایر افراد و با استفاده از سیم‌کارت‌هایی که به‌ نام آنها نیست کلاهبرداری خود را انجام می‌دهند؛ این در حالی است که در هنگام کشف جرم اشخاصی که به‌ هر دلیل کارت بانکی یا سیم‌کارت خود را در اختیار این مجرمان قرار داده‌اند نیز مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و باید پاسخگوی این فعل مجرمانه عمدی یا سهوی خود باشند.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با تأکید بر اینکه متقاضیان به هیچ عنوان به تبلیغات فریبنده و دروغین فروش سؤالات کنکور توجه نکنند از خانواده داوطلبان خواست نظارت بیشتری بر عملکرد سایبری فرزندان خود داشته باشند تا آنها طعمه افراد کلاهبردار نشوند.

پیش فروش واکسن کرونا برای سرگرمی

گروه حوادث/ مرد شیاد که به بهانه پیش فروش واکسن کرونا به مبلغ 3 میلیون تومان از مردم کلاهبرداری کرده بود انگیزه خود را از این کار تفریح و سرگرمی عنوان کرد.
پلیس فتای تهران در تشریح این خبر اعلام کرد: در رصدهای فضای مجازی مشخص شد 25 مرداد فردی در فضای مجازی پیش فروش واکسن کرونا را تبلیغ و با دریافت مبلغ 30 میلیون ریال وعده تحویل آن را در آبان و آذر به کاربران فضای مجازی داده است.
در بررسی‌های اولیه هویت این فرد و مخفیگاهش شناسایی و  در تحقیقات پلیسی مشخص شد که این فرد 35 ساله و ساکن غرب تهران است.
 با هماهنگی‌های قضایی متهم به پلیس فتا دعوت و انگیزه خود را از تبلیغ واکسن کرونا سرگرمی اعلام کرد اما همین سرگرمی با احساسات و روح و روان مردم بویژه خانواده‌هایی که بیمار کرونایی داشتند بازی کرده بود.
براساس گزارش سایت پلیس، متهم با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد و پلیس فتا از مردم خواست به هیچ عنوان به اینگونه تبلیغات در فضای مجازی توجهی نکنند و اگر مواردی در این زمینه مشاهده کردند حتماً به پلیس فتا از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به نشانی www.cyberpolice.ir اطلاع دهند تا برخورد لازم صورت پذیرد.

تأمین امنیت استارتاپ ها در اولویت است

گروه حوادث/ پلیس حامی استارتاپ‌ها است و ادامه حیات استارتاپ‌ها به تأمین امنیت آنها بستگی دارد.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای پایتخت در نهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۲۰ که به صورت مجازی در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: امنیت از مؤلفه‌های مهم در فعالیت‌های استارتاپی به شمار می‌رود و اگر این مؤلفه نباشد استارتاپ‌ها قادر به ادامه حیات نیستند.
وی با بیان اینکه ایران از لحاظ زیرساخت‌های امنیتی استارتاپ‌ها در کشور وضعیت خوبی ندارد، بیان داشت: چالش‌های زیرساختی استارتاپ‌ها شامل «پهنای باند»، «سرعت اینترنت» ،«دیتا سنتر» و تجهیزات امنیتی می‌شود.
گودرزی با بیان اینکه تأمین امنیت هزینه‌های زیادی می‌طلبد که کشورهای مختلف این هزینه‌ها را سالانه پرداخت می‌کنند، افزود: در تحقیقاتی که انجام دادیم مشاهده کردیم که اولویت امنیت برای حیات استارتاپ‌ها در رده آخر قرار دارد؛ اکنون اولویت اول استارتاپ‌ها مسائل اقتصادی، فرهنگی و در آخر امنیت است.
رئیس پلیس فتا تهران با بیان اینکه جرایم استارتاپ‌ها شامل دو بخش جرایم در بستر استارتاپ‌ها و جرایمی که استارتاپ‌ها خود عامل آن هستند تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: عدم ملاحظات امنیتی در نگهداری اطلاعات کاربران یکی از جرایم مهم استارتاپ‌ها است.؛ استارتاپ‌ها اطلاعات کارمندان و مشتریان خود را بدون رمزنگاری و ایجاد سرورهای مجزا نگهداری می‌کنند که این امر دسترسی هکرها به اطلاعات آنها را فراهم خواهد کرد.
وی در‌خصوص ۱۰ حمله برتر علیه استارتاپ‌ها گفت: بیشترین حملات در دنیا از نوع حملات «بات‌نت» (botnet) است که ایران از نظر تعداد این حملات در رتبه سوم قرار دارد؛ این موضوع نگران کننده‌ای به شمار می‌رود.
بیشترین حملات بات نت، شامل مراکز ارائه دهنده خدمات رفاهی، علمی و دانشگاهی و سرمایه‌گذاری می‌شود که غالباً فعالیت استارتاپ‌ها زیر مجموعه این خدمات قرار می‌گیرد. هک اطلاعات مربوط به مشتریان در استارتاپ‌ها از دیگر مشکلاتی است که استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند. در واقع اطلاعات استارتاپ‌ها زمانی که به بیگ دیتا تبدیل می‌شود ممکن است با هک مواجه شوند.
وی با تأکید براینکه پلیس حامی استارتاپ‌هاست، گفت: این تیم‌ها، موتور پیشرفت و توسعه کشور هستند و ما وظیفه خود می‌دانیم که در کنار استارتاپ‌ها باشیم و از آنها حمایت کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/12/551760/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها