دکتر مصدق تسلیم شد یا دستگیر

دو روایت مختلف




ëتسلیم شدن دکتر مصدق
... تلاش سربازان برای یافتن دکتر مصدق به نتیجه نرسید و معلوم شد که پیش از هجوم به خانه، وی از راه نامعلومی فرار کرده است و ۲4 ساعت بعد یعنی ساعت هفت‌وپنج دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه پس‌از آنکه به سرلشکر[فضل الله] زاهدی تلفن کرد و تمایل خود را برای تسلیم به مأموران دولت جدید ابراز داشت، به اتفاق دکتر شایگان، مهندس معظمی و دکتر صدیقی با یک اتومبیل به باشگاه افسران رفت و خود را در اختیار مأموران گذاشت. دکتر مصدق در این موقع سخت فرسوده و ناتوان به‌نظر می‌رسید آثار خستگی و ضعف شدیدی در او نمودار بود، رنگ چهره‌اش زرد و قدم‌هایش لرزان بود.یک پیژامای خاکستری رنگ و یک ربدوشامبر کوتاه قهوه‌ای به تن داشت و چون بالارفتن از پله‌های شمالی باشگاه افسران برای دکتر مصدق امکان نداشت، بوسیله آسانسور به طبقه دوم به اتاق سرلشکر زاهدی رفت و پس‌از آنکه مدت سه دقیقه با هم صحبت کردند به طبقه سوم رفت، در اتاق مخصوصی که برای او تعیین شده بود استراحت نمود.
مجله تهران مصور- جمعه 30 مرداد 1332
ë دستگیری آقای دکتر مصدق
مأمورین انتظامی درصدد دستگیری آقای دکتر مصدق بوده و اطلاع حاصل می‌کنند که در منزل مهندس [سیف‌الله] معظمی وزیر پست و تلگراف هستند. آقای سرهنگ پایدار رئیس اداره کارآگاهی و جمعی از مأموران به منزل آقای مهندس معظمی می‌روند و همه جا را تفتیش می‌کنند و آقای دکتر مصدق را نمی‌بینند. بعد آقای سرهنگ پایدار متوجه پشت بام می‌شوند، اهالی خانه می‌گویند در هوای گرم کسی به پشت بام نمی‌رود بالاخره پشت بام را تفتیش می‌نماید و در یک اتاق آقایان دکتر محمد مصدق، مهندس معظمی دکتر [علی] شایگان و دکتر [غلامحسین] صدیقی را دستگیر می‌کنند و بر حسب تقاضای آنها ساعت ۸ بعد ازظهر برای حفظ جان آنها با عده زیادی مستحفظ به شهربانی و سپس باشگاه افسران آورده بازداشت می‌نمایند.
ë اعلامیه شماره ۷ فرمانداری نظامی شهرستان تهران
در بعضی از روزنامه‌ها و جراید هفتگی مانند تهران مصور دیده شد که مطالبی برخلاف حقیقت بر اینکه دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر سابق شخصاً خود را در اختیار مأموران انتظامی قرار داده است انتشار داده‌اند، در صورتی که نامبرده بوسیله مأموران انتظامی دستگیر و حتی پس‌از دستگیری نیز از ترس قهر ملت استدعا نمود که مشارالیه تحت حفاظت نیروی انتظامی به فرمانداری نظامی جلب گردد.فرمانداری نظامی ناگزیر است ضمن تکذیب مندرجات این قبیل جراید به مدیران جراید اخطار نماید که از درج مطالب عاری از حقیقت خود‌داری و در غیر اینصورت مسئولان امر برابر مقررات و تحت پیگیرد قرار خواهند گرفت.
فرماندار نظامی شهرستان تهران
روزنامه کوشش- یکشنبه 1شهریور 1332

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/15/551770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها