بررسی اخراجی‌های استقلال در سال‌های اخیر به بهانه اخراج و ابراز ندامت دانشگر و باقری

شورشی‌ها!




حامد جیرودی
خبرنگار
استقلال این روزها و در آستانه دربی حساس جام حذفی، درگیر حاشیه‌های داخلی شده است. بعد از پایان بازی این تیم برابر پیکان محمد دانشگر مدافع آبی‌پوشان استوری جنجالی را منتشر و رفتن خود از استقلال را اعلام کرد، فرهاد مجیدی هم او را دوباره اخراج و اعلام کرد که دانشگر به هر تیمی می‌خواهد، برود. موضوعی که با واکنش هواداران استقلال در فضای مجازی و صفحات هواداری  این تیم مواجه شد و آنها به حمایت از سرمربی تیم شان و انتقاد از دانشگر پرداختند. اما پس از این موضوع، خبر انتقاد فرشید باقری ‌هافبک استقلال از صالح مصطفوی مربی این تیم هم منتشر شد و فرهاد مجیدی سرمربی استقلال هم تصمیم گرفت باقری را در اختیار کمیته انضباطی باشگاه استقلال قرار بدهد و این بازیکن در تمرین دیروز آبی‌پوشان هم حضور پیدا نکرد. اما این کنار گذاشتن‌ها تنها مربوط به بازیکنان نبوده است. چرا که مدد جباری، مسئول تدارکات قدیمی استقلال هم این روزها با مشکلاتی در این تیم روبرو شده و چه برای تمرینات و چه مسابقات هر بار با میانجیگری به تیم اضافه می‌شود. جباری درباره علت عدم اجازه حضور او در تمرینات و بازی‌های تیم فوتبال استقلال به تسنیم گفت: «به خدا نمی‌دانم مشکلم چیست. مرا تا دم درِ رختکن می‌برند اما مجیدی بدون اینکه مستقیم صحبتی انجام دهد، به سعید رمضانی سرپرست تیم می‌گوید جلوی چشم سرمربی نباشم. نمی‌دانم چرا نمی‌گویند جرم من چه چیزی بوده که پس از 30 سال آبروی مرا بردند.» او در این میان به مشکلی که برای دانشگر پیش آمده بود هم اشاره کرد:« دانشگر را چرا اخراج کردید؟ چون از اتوبوس جا ماند و تماس گرفت برگردید تا مرا سوار کنید؟ آیا دلیل اخراج بازیکنی که پایش در بازی با سپاهان آسیب دید، این بود؟» در همین رابطه دیروز خبر رسید که نشست کمیته انضباطی باشگاه استقلال درباره دانشگر و باقری دیروز برگزار شد و این دو بازیکن از بابت اشتباهات خود عذرخواهی کردند. به گزارش سایت استقلال آنها با اذعان به اینکه در رفتارشان اشتباه کرده‌اند، اعلام داشتند که تابع تصمیم مسئولان باشگاه هستند و حاضرند با کوشش بیشتر، رفتار اشتباه خود را جبران کنند. قرار است هفته آینده حکم کمیته انضباطی در خصوص این دو بازیکن صادر شود.
همچنین جلسه ای میان احمد سعادتمند و معاونان باشگاه با مدد جباری برگزار شد که این عضو تدارکات باشگاه اعلام کرد صحبت هایش درد دلی بوده است. او با بیان اینکه سوء تفاهم پیش آمده اعلام کرد وظایفش را به نحو احسن انجام می دهد. همچنین بازیکنان استقلال هم در پستی مشترک خواستار رفع هر گونه حواشی و ایجاد اتحاد و همدلی شدند.
ماجرای اولین اخراج باقری از استقلال
درباره خود فرشید باقری این برای اولین بار نیست که او با استقلالی‌ها دچار مشکل می‌شود و حتی او را از تیم کنار می‌گذارند. بعد از دربی برگشت لیگ هجدهم که 10 فروردین 98 برگزار و با پیروزی 1-0 پرسپولیس به پایان رسید، اعلام شد باقری به دلیل اتفاقات و درگیری‌های بین دونیمه آن بازی، از استقلال کنار گذاشته شد. درباره دلیل کنار گذاشتن این موضوع عنوان شد که او قبل از آن دربی مصاحبه‌ای انجام داد و از ضعف مدیریتی آبی‌ها به دلیل نداشتن زمین تمرین مناسب که باعث مصدومیت بازیکنان می‌شود، انتقاد کرد. برخی هم از انتقاد او علیه امیرحسین فتحی مدیرعامل سابق استقلال در شب دربی نوشتند. اخراج باقری در آن مقطع به گردن وینفرد شفر انداخته شد اما سبک و سنگین کردن صحبت‌ها نشان می‌داد که پیرمرد آلمانی خواستار بازگشت شماره 14 تیمش به تمرینات بود اما فتحی مخالفت می‌کرد. چرا که شفر گفته بود: «اگر هر بازیکنی که ‌اشتباه می‌کند را بیرون بگذارم، باید خودم به میدان بروم.» با این حال، پس از مدتی مجوز حضور باقری در تمرینات صادر شد و او به استقلال بازگشت.
اخراج چشمی و اسماعیلی
در لیگ هجدهم بازیکنان دیگری هم به دلیل مسائل انضباطی از استقلال اخراج ‌شدند. 12 آبان 97 روزبه چشمی و فرشید اسماعیلی به دلیل درگیری لفظی با امیرحسین فتحی در اردوی تیم، از همراهی استقلال درسفر به تبریز و بازی با ماشین سازی محروم شدند. در آن مقطع و بعد ازحذف شدن استقلال از لیگ قهرمانان آسیا و همچنین کنار رفتن این تیم از جام حذفی با شکست برابر سایپا، هیأت مدیره و مدیر عامل باشگاه برای بازیکنان جریمه 20 درصدی در نظر گرفتند و فتحی هم با توپ پر در اردوی تیمش حاضر شد که آن ماجرا و اخراج‌ها اتفاق افتاد. البته اخراج این 2 بازیکن چندان طولانی نبود و حدود یک هفته بیشتر دوام نیاورد.
شفر دو بار قائدی را اخراج کرد
یکی از بازیکنانی که دوبار توسط شفر از استقلال کنار گذاشته شد، مهدی قائدی بود. او 21 مهر 96 و بعد از تساوی بدون گل استقلال مقابل فولاد که فرصت بازی در آن را پیدا نکرده بود، در رختکن پیراهن خود را به نشانه اعتراض به بازی نکردن بر زمین کوبید و به همین دلیل وینفرد شفر به او اجازه تمرین با آبی‌پوشان را نداد. قائدی پس از این ماجراها  عذرخواهی کرد و بازگشت. او 15 فروردین 98 وقتی متوجه شد در فهرست تیمش برای بازی با سایپا قرار ندارد، خودسرانه اردوی آبی‌پوشان را ترک کرد. موضوعی که عصبانیت شفر را در پی داشت و او بازیکن جوان تیمش را در اختیار باشگاه گذاشت.
مجتبی جباری رفت که رفت
در اوائل لیگ هفدهم کنار گذاشته شدن مجتبی جباری به خواست سید رضا افتخاری مدیرعامل پیشین استقلال سر و صدای زیادی به راه انداخت. شماره 8شاکی در رختکن به او معترض می‌شود و افتخاری هم از خواسته علیرضا منصوریان برای اخراج سید مهدی رحمتی استفاده و آن طور که ملکی - عضو وقت هیأت مدیره باشگاه - افشا کرد، خواستار کنار گذاشتن جباری می‌شود. در نهایت مدیر وقت باشگاه به خواسته‌اش رسید و با وجود اینکه رحمتی بازگشت، جباری که با باشگاه قرارداد هم داشت، برای همیشه از تیم کنار گذاشته شد. در آن مقطع شفر هم با آمدن به استقلال، رابطه خوبی با جباری پیدا کرده بود و با هم دیدار کردند، اما نتوانست مجوز بازگشت جباری را از افتخاری بگیرد که این موضوع منجر به خداحافظی جباری از فوتبال هم شد.
دعوای با جباری، دلیل کنار گذاشتن کرار
این ماجرا به نوعی دیگر برای جباری به وجود آمد. سال 90 و در جریان بازی استقلال و سایپا مهر کرج در جام حذفی، مجتبی جباری و جاسم کرار به خاطر زدن ضربه ایستگاهی درگیری لفظی پیدا کردند. پس از این بازی جباری انتقاد بی سابقه‌ای نسبت به پرویز مظلومی و باشگاه استقلال انجام داد و عنوان کرد اگر کرار در این باشگاه بماند، حاضر نیست یک دقیقه هم در استقلال بماند. موضوعی که منجر به کنار گذاشتن این ‌هافبک عراقی از استقلال شد. کرار در لیگ چهاردهم دوباره به استقلال برگشت اما وقتی مظلومی در لیگ پانزدهم هدایت آبی‌ها را دوباره در دست گرفت، این بازیکن ترجیح داد از استقلال جدا شود.
عنایتی «دندان پوسیده» شد
در آذرماه سال ۸۸ و پس از باخت استقلال مقابل سپاهان در هفته هجدهم لیگ برتر، در مطلبی که در سایت رسمی باشگاه استقلال منتشر شد، از برخی بازیکنان این تیم بشدت انتقاد و از آنها به دندان پوسیده تیم یاد شد. در این مطلب آمده بود: «استقلال با دندان‌های پوسیده به مسابقات ادامه داده، بدون اینکه درخصوص کندن آنها اقدامی کند. چگونه بپذیریم مهاجمی با ۳۴ سال سن که نه نای راه رفتن دارد نه نای پریدن،پشت توپ ضربه ایستگاهی می‌ایستد؟» این مطلب به عنوان نامه یک هوادار در حالی در سایت باشگاه استقلال منتشر شد که معمول است در سایت باشگاه موضع رسمی باشگاه منتشر شود. این اتفاق در زمان سرمربیگری صمد مرفاوی و مدیریت امیر رضا واعظ آشتیانی در استقلال رخ داد و عنایتی آنها را عامل انتشار این نامه می‌دانست. چند روز پس از انتشار این نامه، عنایتی از استقلال جدا شد و به الامارات پیوست و جالب اینکه در این تیم بسیار خوش درخشید و قهرمان فصل شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/18/551783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها