شنیدن نغمه‌های موسیقی اقوام در فضای مجازی


ندا سیجانی
خبرنگار
این روزها بازار کنسرت‌های آنلاین داغ داغ است و با استقبال خوب مخاطبان و هنرمندان همراه شده است. تازه‌ترین اجراهای مجازی اختصاص دارد به اولین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی نواحی که از پنجشنبه 23 مرداد آغاز شده و یکشنبه 26 مردادماه به کار خود پایان داد. در این برنامه‌ها هر شب دو اجرا در ساعت‌های 21:45 - 21  با حضور هنرمندان  موسیقی اقوام ایران از استان‌های مختلف چون  سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، لرستان، خراسان، خوزستان و آذربایجان در کتابخانه بازاربزرگ ایران اجرا و از طریق صفحه‌ «هفدانگ» و «انجمن موسیقی ایران» برای مخاطبان به صورت آنلاین پخش شد و بی شک اگر شرایط امروز نبود و مخاطبان حضور داشتند این برنامه‌ها شور و حال دیگری داشت. محل برگزاری این برنامه و تقارن هنر اصیل و دنیای مدرن؛ همان کتابخانه ای است که همایون شجریان و علیرضا قربانی بخش‌هایی از تیزرِ آلبوم مشترک‌شان را در آنجا ضبط کردند و انتقادهای بسیاری وارد شد.
اما نخستین شب این اجرا (پنجشنبه 23 مرداد) در بخش اول اختصاص داشت به موسیقی سیستان و بلوچستان با هنرنمایی خداداد شکل‌زهی و فاروق رحمانی و در قسمت دوم موسیقی بوشهر با اجرای حیدر سلمانی و حیدر احمدی. جمعه شب نیز موسیقی کرمانشاه با هنرنمایی سیدآرش شهریاری و میلاد داول و در قسمت دوم موسیقی لرستان با اجرای احسان عبدی‌پور و بابک پیمانی پخش شد. شنبه ۲۵ مرداد هم موسیقی شرق خراسان با اجرای علی درافشان و غلام‌رسول صوفی و در قسمت دوم موسیقی خوزستان با اجرای احمد بیت‌سیاح و سعید سیاحی پخش شد و اما آخرین شب موسیقی شمال خراسان با اجرای ایوب سعیدی و همچنین در قسمت دوم موسیقی آذربایجان با اجرای سونار نجاری و پانیذ ستاری به اجرا درآمد و حال و هوای خاصی را برای مخاطبان ایجاد کرد.
البته پیش‌تر نیز هنرمندان موسیقی‌های سنتی، نواحی و پاپ کم و بیش در اجراهای آنلاین فعالیت‌هایی داشتند اما گویا در روزهای باقیمانده به ایام محرم و صفر و تعطیلی دو ماهه تمامی کنسرت‌های موسیقی، تلاش بیشتری در برگزاری این برنامه‌ها صورت گرفته است. اما نکته قابل توجه اجراهای آنلاین در چند روز گذشته و اجراهای پیش رو تأکید  بر اجرای کنسرت‌های اصیل برای مردم است که البته با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همراهی انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی صورت گرفته است. این برنامه‌ها با اجرای اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ردیف- دستگاهی که به  گروه‌نوازی با کلام اختصاص داشت در تالار رودکی آغاز شد. اجرای موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی در شرایطی که نشان دادن ساز از تلویزیون ممنوع است، می‌تواند فرصتی باشد برای آشنایی نسل جوان با سازهای ایرانی، بویژه سازهای بومی ایران که رو به فراموشی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/19/551789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها