‌به نام تاریخ



28 مرداد
امروز علاوه بر کودتای 28 مرداد سال 1332 سالروز یک رویداد تلخ دیگر است. آتش‌سوزی سینما رکس آبادان. سال 1357 و هنگام نمایش فیلم «گوزن ها» ساخته مسعود کیمیایی سینما آتش زده شد و 677 نفر سوختند و کشته شدند. این اتفاق نقش مهمی در گسترده شدن خشم مردم علیه رژیم پهلوی داشت چون گفته شد ساواک این آتش‌سوزی را طراحی کرده بود.
تولدها
رابرت ردفورد: بازیگر و کارگردان هالیوود امروز 84 ساله می‌شود. رابرت ردفورد پس از اینکه براثر نوشیدن بیش از حد الکل بورس تحصیلی اش را در دانشگاه کلرادو از دست داد در کلاس‌های نمایش و طراحی آکادمی امریکایی هنرهای نمایشی شرکت کرد و سال 1966 با بازی در فیلم «این ملک محکوم است» به‌صورت جدی کارش را آغاز کرد. با بازی در «بوچ کسیدی و ساندنس کید» به شهرت رسید و پس از آن در فیلم‌های «نیش»، «گتسبی بزرگ»، «خارج از آفریقا»، «هاوانا» و «پیشنهاد بی‌شرمانه» درخشید. رابرت ردفورد از سال 1980 با ساخت فیلم «مردم معمولی» کارگردانی را آغاز کرد و برایش اسکار بهترین کارگردانی را هم گرفت. «رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد»، «نجواگر اسب»، «شیرها در پوست بره ها»، «توطئه گر» و «شراکتی که نگاه می‌داری» فیلم‌های دیگری هستند که با کارگردانی ردفورد ساخته شده‌اند.
رومن پولانسکی: کارگردان پر حاشیه لهستانی سال 1933 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر و مادر رومن پولانسکی در جریان جنگ جهانی دوم به اردوگاه کار اجباری نازی‌ها اعزام شدند و مادرش در آشویتس کشته شد. او از جوانی سینما را دنبال کرد و «چاقو در آب» در سال 1962 نخستین فیلم بلندش بود. پس از آن با «بچه رزماری»، «محله چینی ها»، «دزدان دریایی»، «ماه تلخ» و «پیانیست» به کارگردانی صاحب سبک در سینمای جهان تبدیل شد و فیلم «پیانیست» در سال 2002 برنده 3 جایزه اسکار شد و نخل طلای بهترین فیلم را از جشنواره کن فرانسه گرفت. کشته شدن همسرش «شارون تیت» توسط چارلز منسون و اتهام تجاوز به دختری
13 ساله، پولانسکی را به‌عنوان چهره‌ای خبرساز و پرحاشیه مطرح کرد. او از سال 1978 و پس از این اتهام به فرانسه فرار کرد و همچنان از سوی مقامات قضایی امریکا تحت تعقیب است.
آذر هاشمی: نوازنده سنتور و آهنگساز ایرانی در سال 1332 در چنین روزی به دنیا آمد. آذر هاشمی از
10 سالگی به هنرستان موسیقی ملی رفت و پس از فارغ التحصیلی با سفر به اتریش تحصیلش را در رشته موسیقی ادامه داد. در آنجا آهنگسازی و رهبری گروه کر را آموخت و پس از بازگشت به ایران در همین زمینه فعالیت کرد. او علاوه بر سرپرستی ارکستر بانوان ترنم برای آموزش موسیقی به کودکان هم تلاش زیادی کرده و آلبوم‌های «کشاورز پیر»، «چهار داستان» و «خرس قهوه ای» را برای آنها منتشر کرده است. هاشمی از نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر جایزه چنگ زرین را دریافت کرد.
   سالروز تولد ادوارد نورتون بازیگر، پاتریک سویزی بازیگر، مهدی مکاری کارگردان، ندا هنگامی کارگردان، سید احمد حسینی شاعر، مهدی ربی داستان نویس، مجید زمانی اصل شاعر، مینو عبدالله‌پور داستان نویس و یونس معروف‌نژاد شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
سیمین بهبهانی: نویسنده و شاعر غزل سرای ایران
6 سال پیش در چنین روزی درگذشت. سیمین بهبهانی متولد 1306 بود و پدر و مادرش هر دو اهل ادبیات بودند. از پدرش اشعاری به زبان‌های فارسی و عربی به جا ماند و رمان‌های زیادی هم نوشت. او هم در این فضا به ادبیات و شعر علاقه پیدا کرد و در سال 1342 از اعضای اصلی انجمن ادبی ایران شد. بهبهانی در طول سال‌ها فعالیتش بیش از 600 غزل سرود که در 20 کتاب منتشر شده‌اند. مضمون اشعار او بیشتر موضوعاتی مانند وطن، جنگ و حقوق زنان بود و خوانندگانی چون محمدرضا شجریان، کوروس سرهنگ‌زاده و حسین خواجه امیری ترانه‌های او را خواندند. بهبهانی جوایز مختلفی مانند جایزه انجمن قلم مجارستان، مدال کارل فون اوسی یتسکی و جایزه لیلیان هیلمن را دریافت کرد.
انوره دو بالزاک: نویسنده مشهور فرانسوی سال 1850 درگذشت. انوره دو بالزاک متولد 1799 بود و ابتدا رمان‌های تاریخی می‌نوشت. کاری که بعدها از آن بسیار پشیمان شد. سال 1829 کتابی به‌نام «روان‌شناسی ازدواج» از او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از نوشتن چند داستان عامه پسند برای کسب درآمد سال 1831 با رمان «چرم ساغری» به شهرت رسید. کتاب‌های بالزاک آیینه‌ای از جامعه آن روزگار فرانسه است و به همین دلیل به او لقب پیشوای مکتب واقع‌گرایی اجتماعی داده‌اند. «زنبق دره»، «اوژنی گرانده»، «بابا گوریو»، «پیردختر»، «زن سی ساله» و «آرزوهای برباد رفته» از کتاب‌هایی هستند که در آن می‌توانید زندگی طبقات مختلف فرانسه را بخوانید. مجموعه آثاری که بالزاک خودش به آنها نام «کمدی انسانی» داده است. از اوحدود 90 رمان و داستان کوتاه به جا مانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/20/551799/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها