وزیر نفت در مراسم انعقاد 13 قرارداد جدید نفتی :

قدرت در بازار نفت به مخازن نیست به ظرفیت تولید است


گروه اقتصادی/  مدتی است که وزارت نفت و زیر مجموعه‌های آن در شرکت ملی نفت، امضای قرارداد با شرکت‌های ایرانی را به منظور نگهداشت، توسعه، افزایش تولید و ضریب بازیافت نفت خام در دستور کار قرار داده‌اند.
روز گذشته نیز ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت میان دو شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت ایرانی امضا شد. قراردادهایی که برای افزایش ظرفیت تولید نفت در شرایط تحریم امضا می‌شود و این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا وقتی صادرات و به تبع آن تولید کم شده، وزارت نفت با کار شرکت‌های ایرانی افزایش ظرفیت تولید را دنبال می‌کند؟
وزیر نفت روز گذشته به این سؤال پاسخ داد و در مراسم آیین امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت بیان کرد: تحریم و بانیان آن رفتنی و ایران و ملت ایران ماندنی هستند. ما به‌طور حتم باید برای ظرفیت‌سازی کار کنیم. یک کشور زمانی در بازار نفت قدرت دارد که ظرفیت تولیدش بالا باشد.
وزیر نفت درباره قراردادهای امضا شده توضیح داد: روز مهمی برای صنعت نفت ایران است، زیرا در سخت‌ترین تحریم‌های تحمیلی غیرقانونی علیه ملت ایران به همت همه همکاران و دست‌اندرکاران صنعت نفت، قراردادهایی به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو با تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی برای نگهداشت و افزایش تولید در پنج استان کشور امضا شد.
پیام این قراردادها این است که ما در شرایط سخت متوقف نمی‌شویم و به ظرفیت‌سازی برای تولید نفت فکر می‌کنیم. ما می‌خواهیم به‌عنوان فرزندان این ملت، مسئولیت خود را در مقابل زورگویی‌ها و فشارهای ناحقی که بر این ملت بزرگ وارد می‌شود به انجام برسانیم و کمترین کار ما این است که امید را در دل فرزندان این ملت زنده کنیم. وی با بیان اینکه حدود
۸۰ درصد کالاهای این پروژه‌ها باید از سازندگانی ایرانی تأمین شود، افزود: امضای این قراردادها فرصت خوبی برای اشتغال ایرانی ایجاد کرده است. در اجرای این قراردادها بیش از ۱۴۰ حلقه چاه جدید حفاری و ۷۰ حلقه چاه تعمیر می‌شود.
بیژن زنگنه با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید، قدرت ملی یک کشور در بخش نفت است، تصریح کرد: اگر بخواهیم حرفی هم داشته باشیم با ظرفیت تولیدمان است نه با مخازن‌مان.
ممکن است در مقطعی نتوانیم تولید داشته باشیم، اما این مدت کوتاه خواهد بود و دائمی نیست. ملت ما شرایط بدتر از این را هم گذرانده، بنابراین نخستین کار این است که ما در شرایط تحریم ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم. وزیر نفت می‌گوید که در صورت داشتن ظرفیت تولید اگر روزی تحریم برداشته شد، ظرف ۲ تا ۳ ماه همانند گذشته به بازار برخواهیم گشت.
یک درصد افزایش ضریب بازیافت مساوی با ۳۰۰ میلیارد دلار ثروت
«اگر نگوییم که افزایش بازیافت مهمتر از موضوع میدان‌های مشترک است، هم‌سطح آن قابل توجه است.» زنگنه با تأکید بر این موضوع می‌گوید: با یک درصد افزایش ضریب بازیافت بیش از
۷ میلیارد بشکه نفت بدون اکتشاف جدید در کشور اضافه می‌شود که این یعنی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار ثروت در کشور.
بیشینه کردن ضریب بازیافت نفت از مخزن مهم‌ترین مأموریت مهندسان نفت در بخش بالادست صنعت نفت است که در طول زمان این ضریب بازیافت بهبود می‌یابد و امری تدریجی، مستمر و دینامیک است که نیازمند کار نظام‌مند فناورانه در عالی‌ترین سطح فناوری است.
رقابت نیازمند توسعه فناوری
وزیر نفت می‌گوید که برای بقا باید رقابت داشت و برای رقابت باید توسعه فناوری داشت و در ادامه با تأکید بر توسعه بخش پژوهش به‌منظور افزایش ضریب بازیافت نفت و بخش‌های عملیاتی اکتشاف و تولید، بیان می‌کند: موتور محرکه اصلی انجام این کار رقابت است؛ همه پژوهش‌های واقعی و توسعه فناورانه با رقابت حاصل می‌شود و اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما اگر رقابت وجود داشته باشد هر روز کیفیت افزایش و قیمت کاهش می‌یابد که این موضوع تحول در دنیای امروز ایجاد کرده است. رقابت در بازار یک انتخاب نیست. اگر شرکتی نتواند در امر رقابت پیروز شود به معنای نابودی آن شرکت است. بازار رقابت به کسی رحم نمی‌کند، شرکت‌هایی هستند که ۱۵ سال پیش در بازار بودند و امروز دیگر اسمی از آنها نیست.
امضای قراردادهای پژوهشی جدید با دانشگاه‌ها؛ بزودی
زنگنه با اشاره به اینکه برای آغاز کار افزایش ضریب بازیافت در داخل کشور نخستین کار این بود که دانشگاه‌ها در بخش نفت دانشجو داشته باشند، یادآوری کرد: در گذشته دانشگاه‌های ما مهندس نفت در بخش بالادستی تربیت نمی‌کردند بنابراین لازم بود که با دانشگاه‌هایی کار می‌کردیم که قرارداد با آنها بسته شود که این کار در حد قابل قبولی آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد، سامان گرفته است و امیدواریم از نظر کمی و کیفی ادامه یابد. وی از امضای قراردادهای جدیدی با دانشگاه‌ها برای ادامه پژوهش‌ها در میدان‌های جدید نفتی کشور در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: البته این موضوع کفایت نمی‌کند و باید شرکت‌های خدماتی نفتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) داخلی تقویت شوند.
وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های اکتشاف و تولید یک رکن تقویت توسعه فناوری ملی برای افزایش ضریب بازیافت نفت هم هستند، تصریح کرد: قرار نیست این شرکت‌ها تنها پروژه اجرا کنند، شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانند رکن تقویت توسعه فناوری ملی باشند، تجربه نشان داده که اینها یکی از نتایج فعالیت‌شان افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت است.
توسعه میدان‌های نفتی منحصر به یک روش قراردادی نیست
وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای توسعه میدان‌های نفتی تنها از یک روش قراردادی استفاده نمی‌کنیم، به قراردادهای EPC و EPD اشاره کرد و گفت: اگر این طرح‌ها را نداشتیم اکنون تقریباً کار نفت در بخش نگهداشت و افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری متوقف می‌شد. اما با وجود این پیشنهاد و داشتن مصوبه شورای اقتصاد ما می‌توانیم کارهایمان را ادامه دهیم و دکل‌هایمان فعال باشد. زنگنه با بیان اینکه برخی پیمانکاران برای گرفتن پروژه قیمت‌های انتحاری می‌دهند تا برنده شوند و بعد دست کارفرما را در پوست گردو می‌گذارند، تأکید کرد: اگر کسی قیمت بی‌ربط داد برکنارش می‌کنیم و نمی‌شود که نگهش داریم. به گفته وی، نزدیک ۱۳۰ تا ۱۴۰ چاه در این طرح حفر می‌شود، ۶۰ تا ۷۰ چاه دیگر هم تعمیر می‌شوند، یعنی کار برای ده‌ها دکل که روی هر دکل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.
منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم
وزیر نفت تصریح کرد: ضمن استقبال از مشارکت و همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از فناوری‌های روزآمد در میدان‌های ایران، باید بگویم ما منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم و متوقف نمی‌شویم. ما به ظرفیت‌های داخلی اتکا می‌کنیم و این نگاه نیز تنها به‌دلیل تحریم نیست. همان‌طور که گفته شد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در سال ۹۵ تدوین و در سال ۹۷ در شورای اقتصاد مصوب شد، منابع مالی طرح نیز از طریق بازار سرمایه و ماده ۱۲ تأمین می‌شود. زنگنه به اختصاص 4 درصد از پرداخت‌ها به پیمانکاران این طرح برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: تاکنون قراردادهای این طرح به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد یورو امضا شده است و مرحله سوم قراردادها نیز تا پایان سال امضا می‌شود، همچنین در ماه‌های آینده، قراردادهایی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود.

برش
پیش‌فروش نفت و عرضه اوراق نفتی، دو موضوع متفاوتند

وزیر نفت در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسشی درباره طرح گشایش اقتصادی عنوان کرد: ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت مطرح نکرده است؛ به ما چارچوبی دادند و ما نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم که این فرآیند در وزارت امور اقتصاد و دارایی تکمیل شد و هر وقت تصویب یا ابلاغ شود، ما وظیفه داریم اجرا کنیم.
زنگنه درباره عرضه اوراق سلف نفتی گفت: بین دو طرح به‌دلیل تشابه اسمی، سوءبرداشت‌هایی رخ داده است؛ طرحی که برای عرضه نفت به‌صورت پیش‌فروش قطعی در نشست سران مطرح شده است و اگر قطعی شود، رئیس‌جمهوری اعلام می‌کند و دیگری، فروش اوراق مالی نفت که برای تأمین منابع طرح‌هایی از جمله طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت استفاده می‌شود که با توجه به شبهات پیش آمده، قرار شد ابهام‌ها در نشست‌هایی بررسی و رفع شود.  وزیر نفت در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به‌ دست ما نرسیده است و هرگاه طرحی ارائه شود، بررسی می‌شود. تا زمانی که طرحی نیست، نمی‌توانم روی فرضیات نظر بدهم.
زنگنه همچنین درباره افزایش و تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی طی ماه‌های اخیر گفت: به نظر اوپک در این زمینه موفق عمل کرده است. قیمت نفت خام برنت از حدود ۱۶ دلار برای هر بشکه در اردیبهشت‌ماه به ۴۵ دلار رسیده و تقریباً هم تثبیت شده است؛ این نشان می‌دهد اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در این زمینه موفق عمل کرده است. اینکه در ادامه چگونه عمل می‌شود به واکنش‌های بازار بستگی دارد، شیوع ویروس کرونا بر بازار تأثیر گذاشته است، اگر شرایط اقتصادی جهان احیا شود و تولید راه بیفتد، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا کم می‌شود و این موضوع روی قیمت‌ها اثر مثبت می‌گذارد.  وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره صادرات بنزین به ونزوئلا نیز گفت: این کار، کاری تجاری است؛ آن را تبدیل به رزم سیاسی نکنید. محموله‌هایی هم که امریکا گرفته، نه کشتی و نه پرچم متعلق به ایران نبوده است. محموله‌ها هم به‌صورت فوب فروخته شده بوده است. حالا امریکا دلش می‌خواهد اعلام پیروزی کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7422/1/551808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها