استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد

هزینه سه و نیم برابری سرانه خدمت‌رسانی در پهناورترین استان کشور




زاهدان - محمد شکوهی‌فر: استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است. همین وسعت زیاد باعث شده تا گسترده‌ترین شبکه راه‌های روستایی و جاده‌ای در این استان ایجاد شود تا شهرها و روستاهای استان به یکدیگر متصل شوند. استاندار سیستان و بلوچستان به وسعت جغرافیایی این استان از منظری دیگر می‌نگرد و آن سرانه هزینه‌هایی است که برای رساندن امکانات اولیه اعم از جاده، برق و آب، آموزش و... در این استان به نسبت پراکندگی جمعیت باید انجام شود. در واقع وقتی تراکم جمعیتی اندکی در یک گستره وسیع جغرافیایی وجود داشته باشد، سرانه هزینه برای خدمات‌رسانی دولتی و حاکمیتی افزایش می‌یابد و به تبع آن در تخصیص بودجه و برنامه‌ریزی‌ها باید به این نکته توجه داشت.
احمد علی موهبتی، گفت: شاخص تراکم در استان ۱۵نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است که در چنین شرایطی نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون احداث جاده، خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد هستیم.
استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در یک برنامه تلویزیونی با تشریح آخرین وضعیت آموزشی در این استان گفت: استان سیستان و بلوچستان ۱۱ و نیم درصد از وسعت کشور را داراست و شاخصه تراکم، ۱۵ نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است.  وی افزود: این تراکم نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون احداث جاده، خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد است. استاندار گفت: در حوزه آموزش و پرورش از پایین‌ترین سرانه فضای آموزش حدود ۳.۲ متر مربع برای هر دانش‌آموز برخورداریم که این رقم در کشور به طور میانگین ۵.۸ است.
 وی ادامه داد: در این حوزه کارهای فراوانی صورت گرفته و در بحث احداث مدارس در سال ۹۶ بیش از ۴۰ هزار متر مربع توسط اعتبارات دولتی و خیرین ساخته شده و در سال ۹۷ این میزان به ۶۰ هزار متر مربع و در سال ۹۸ به بیش از ۸۰ هزار مترمربع رسیده است. استاندار افزود: امسال نیز بیش از ۱۰۵ هزار متر مربع فضای آموزشی در استان در حال احداث است. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به طور متوسط ۲۵ هزار دانش‌آموز سالانه به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود که اگر بنا باشد استان به سطح استاندارد کشور در حوزه مدرسه‌سازی برسد باید در سال ۲۰۰ هزار متر مربع مدرسه بسازیم که این موضوع بیانگر این است که هر سال فاصله ما با میانگین کشور بیشتر خواهد شد یعنی فقط به اندازه تعداد ورودی جدید هم نمی‌توانیم مدرسه بسازیم..
موهبتی گفت: این امر ناشی از عقب ماندگی تاریخی در سیستان و بلوچستان است و بخشی هم به خاطر بالاتر بودن هزینه‌های پروژه‌های عمرانی در استان به‌دلیل فاصله با مراکز تولید مواد اولیه و هزینه حمل و نقل است.  وی افزود: در سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدرسه‌سازی اختصاص یافت و امسال این رقم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه دولتی است.
استاندار افزود: این رقم در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که رشد این بودجه در این حوزه نشان از توجه دولت به بحث مدرسه‌سازی است.  وی با بیان اینکه هم دولت و هم خیرین در این حوزه پای کار آمده‌اند، گفت: با تفاهمنامه‌ای که با خیرین منعقد شده ساخت ۲۰۰ مدرسه را خیرین کشور پذیرفته‌اند و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار ملی و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار استانی ساخته خواهد شد. وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش کارهای بزرگ شده است و جهشی ایجاد شده به طوری که در حال حاضر تعداد مدارس مستحکم استان نسبت به معدل کشور بالاتر است.
استاندار همچنین اقدامات حوزه آبرسانی را نیز در این برنامه تشریح کرد و گفت: شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی در کشور ۷۸ درصد است و در سیستان و بلوچستان ۶۳ درصد بوده که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید این شاخص به ۶۷ درصد رسیده است. وی ادامه داد: بزرگترین مجتمع آبرسانی کشور در منطقه سیستان است که ۹۴۵ روستا را آبرسانی می‌کند. این مقام عالی دولتی گفت: ارائه خدمات در استان سیستان و بلوچستان به جهت عمق محرومیت تاریخی که در استان وجود داشته زمان‌بر است چراکه شاخص‌های استان در مقایسه با شاخص‌های کشوری فاصله زیادی دارد و در حوزه زیرساخت‌های مختلف از جمله در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، راه، برق و برخورداری از آب آشامیدنی با همه خدماتی که نظام ارائه کرده است این فاصله‌ها همچنان وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/6/551832/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها