آهنگساز همه فن حریف


فرهنگی / کارنامه هنری حسین علیزاده دردنیای موسیقی فیلم بسیار پربار است، او برنده 4 و نامزد 5 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر است و از سوی دیگر به روایت آمار آلبوم‌های موسیقی فیلم او جزو آلبوم‌های پرفروش است که حاصل 39 سال فعالیت حرفه‌ای او درعرصه ساخت موسیقی فیلم است. این نوازنده تا ر و سه‌تار سال 1367 یعنی زمانی که 37 سال داشت با فیلم «چوپانان کویر» به‌کارگردانی حسین محجوب قدم به دنیای موسیقی فیلم گذاشت و آخرین فیلمی که او آهنگسازی آن را برعهده داشته فیلم «آتابای» به‌کارگردانی نیکی کریمی است که در سال 1398 ساخته شده است. «چوپانان کویر»، «میراث کهن»، «از اعصار»، «دلشدگان»، «گبه»، «ابر و آفتاب»، «مدرسه‌ای که باد برد»، «ایران سرای من است»، «زشت و زیبا»، «دختران خورشید»، «عشق طاهر»، «ابجد»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «زیر تیغ»، «نیوه مانگ»، «آواز گنجشک‌ها»، «در آن سوی»، «ملکه»، «درچشم باد»، «آسمان زردکم عمق»، «آتابای» از جمله فیلم‌هایی است که با موسیقی حسین علیزاده حال و هوای متفاوتی گرفته‌اند. اگر بخواهیم به تک تک آثار حسین علیزاده در سینما بپردازیم نیاز به فضای بیشتری است به‌همین دلیل بخشی از کارهای این آهنگساز را انتخاب کردیم.

اولین سیمرغ، گبه
پنجمین اثری که این آهنگساز درسینما ساخت، فیلم سینمایی «گبه» بود. اثری که علاوه برروایت عاشقانه از تصاویر زیبای طبیعت بکر ایران بهره برده است. محسن مخملباف با انتخاب حسین علیزاده دست به انتخاب هوشمندانه‌ای زد و حسین علیزاده با بهره گرفتن از موسیقی فولکلوریک و اجرای ارکسترال آن اثری زیبا خلق کرد، اما مهم‌ترین ویژگی موسیقی فیلم «گبه» بهره گرفتن از صدای زنان بود که بعد از انقلاب اولین بار بود که این اتفاق می‌افتاد. او موسیقی این فیلم را در سال 1374 ساخت.

دومین سیمرغ؛ زشت و زیبا
حسین علیزاده دومین سیمرغ خود را از جشنواره فیلم فجر 3 سال بعد گرفت. احمدرضا معتمدی با داستانی افسانه‌وار و ایرانی به سراغ حسین علیزاده رفت که نشان داد انتخاب هوشمندانه‌ای کرده‌است چراکه در هفدهمین جشنواره فیلم فجر دومین سیمرغ نصیب حسین علیزاده شد.

سومین سیمرغ؛ آواز گنجشک‌ها
«آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی در سال 1386 نماینده ایران در مراسم اسکار بود. فیلمی با داستان ساده و فضای ساده که باعث شد سومین سیمرغ بلورین را برای حسین علیزاده به ارمغان بیاورد. در سال 1387‌ آلبوم «آواز گنجشک‌ها» منتشر شد که ساخته‌های حسین علیزاده درکنار برخی از آثار منتشر نشده این آهنگساز بود. مانند کارهای قبلی این آهنگساز موسیقی ایرانی ویژگی ثابت ساخته‌های او در سینما است.

اولین سریال تلویزیونی؛ زیر تیغ
سریال «زیر تیغ» ساخته محمدرضا هنرمند سال 1385 از تلویزیون پخش شد. سریالی که گواه اوج دوران تلویزیون بود. هم بازیگران بخوبی انتخاب شده بودند و هم فیلمنامه بخوبی توسط علی اکبر محلوجیان نوشته شده بود. اما نقطه قوت این فیلم موسیقی سریال بود که از ساخته‌های حسین علیزاده بود. آلبوم این سریال در بازار موجود است. قطعات این کار در دستگاه همایون و آواز شوشتری ساخته شده‌است. محمدرضا هنرمند در پشت جلد آلبوم درباره علیزاده نوشته است: علیزاده را سال‌های سال بود که می‌شناختم. کارهایش به دل و جانم چنگ می‌زد و بارها چنان مرا از زمین جدا کرده بود که گفتنی نیست. در نیمه شب ششم آذرماه ۱۳۸۴در حالی که صحنه کنسرت او به همراه کیهان کلهر، محمدرضا شجریان و همایون را در تالار بزرگ کشورآماده می‌کردم تا تمرین‌های نهایی انجام شود نمی‌دانست که بیشتر از همه زیر نظرش دارم و به کوچک‌ترین واکنش‌هایش حساس هستم. وقتی که از او خواستم تا برجای خودش روی صحنه بنشیند، برق تندخویی اش مرا هم گرفت. ولی می‌دانستم که حسین‌ها بدون اینکه بخواهند و بدانند بی‌قرار‌تر و تندخوترند. مدارای آن شب من، او را به دامم کشید. دامی که از قبل برایش چیده بودم و او خود نمی‌دانست. رامش کردم و آرام‌آرام به زیر تیغ اش بردم.

چهارمین سیمرغ؛ ملکه
«حسین علیزاده»، با کسب ۴ سیمرغ بلورین به همراه «محمدرضا علیقلی» و «مجید انتظامی» از موفق‌ترین چهره‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر بوده‌اند. او چهارمین سیمرغ را از جشنواره فیلم فجر برای فیلم ملکه ساخته محمدعلی باشه آهنگر گرفت.

دومین سریال تلویزیونی؛ در چشم باد
بررسی آثار تلویزیونی حسین علیزاده با یک حسرت همراه است، حسرت خالی شدن تلویزیون از هنرمندان صاحب سبک و خوش فکر. «در چشم باد» گواه این ادعا است که زمانی حسین علیزاده برای تلویزیون موسیقی می‌ساخته البته این زمان چندان دور نیست 1382 تا 1387 سریال «درچشم باد» به کارگردانی مسعود جوزانی در ۴۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید شد. فیمنامه سریال در زمره سریال‌های «الف» سیما به‌شمار می‌رود و مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف ایران است که توسط مسعود جعفری جوزانی در مدت دو سال نوشته شده‌است. علیزاده موسیقی سریال تاریخی «در چشم باد»‌ را با بهره‌گیری از موسیقی دوره‌های مختلف تاریخی که در سریال بود، با توجه به المان‌ها، نمادهای جغرافیایی و تاریخی با تکیه بر ردیف دستگاهی ساخته است. این موسیقی توانسته با تکیه بر فضا و حجم موسیقی ایرانی احساسات و کشمکش‌های داستانی برای مخاطب به نمایش بگذارد.

ماندگارترین اثر؛ دلشدگان
سخت‌ترین کار انتخاب یک اثر بین 20 اثر موسیقی فیلم حسین علیزاده است. اگر مجبور به انتخاب یک اثر بین آثار سینمایی این آهنگساز باشیم، بی‌شک فیلم «دلشدگان» اثر ماندگار علی حاتمی است. سه غول دنیای هنر یعنی علی حاتمی، حسین علیزاده درکنار صدای جادویی محمدرضا شجریان زیبایی این اثر را چند برابر کرده است. حسین علیزاده معتقد است که علی حاتمی با فیلم «دلشدگان» ساز را با سینما به مردم نشان داد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7423/17/551849/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها